Jump to content

Tips trengs, starte sjarkfiske?


Kalbo

Recommended Posts

Hei. 

Godt voksen mann, leker med tanken på å starte sjarkfiske. Jobbet på sjark kun 4 mnd (garn) for 25 år siden, i garnbingen... På den tiden hadde de fleste ikke garngreier så vidt jeg kan huske. 
Har ikke annen erfaring fra fiske og husker lite fra det lille jeg var med på. 
 

Er ikke oppdatert på kvoteregler og andre regler får båter under 11 meter, ei heller om det for tiden er ulønnsomt å fiske med en liten sjark. 
 

Siden jeg har en skade i rygg, ser jeg for meg at garnfiske er det tyngste å jobbe med. Jeg er klar over at fiskeryrket ikke er det beste å jobbe med om man har redusert helse, men vil uansett vurdere mulighetene. 
Ønsket hadde vært å fått til en grei årsinntekt for to personer, gjerne ute på dagsturer i nærområdet (Nordmøre). Lurer derfor på om andre sjarkfiskere her har erfaringer å dele. 
 

Er juksefiske noe man kan satse på hele sesongen og samtidig leve av for to personer, selv med et lån på båt og utstyr? Eller er dette for knapt, slik at man må gå for garn for å overleve? Dorging?

 

Målet er ikke å bli rik på dette, men å ha en inntekt for to personer som er "normal", tenker da kanskje 4-500 tusen + pr person, og bare det å ha noe eget. 
 

Samtidig ønsker jeg at selve fisket skal gjøres lettest mulig med tanke på en skjør rygg.
 

Er dette realistisk, mtp redusert helse og/eller dagens evt regler for mindre fartøy? 

Link to post
Share on other sites

Uten omfattende erfaring og djuptgående kjennskap om lokale forhold er det sjølvsagt heilt urealistisk å kunne sitte igjen med millionen i året.  Men å drive på med på si derimot, som en hobby som gir noen kroner på konto innimellom er sjølvsagt fullt mulig. 

At det nå er omtrent kun pensjonister og spreke ungdommer med stort pågangsmot og interesse som driver på med dette burde være en grei pekepinn.  Det er ikkje så mange yrkesfiskere igjen i småbåter. Det må satses stort idag for å tjene penger. Altså må kvoter kjøpes og det har blitt latterlig dyrt,

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen måter å drifte en sjark på som sparer ryggen, det er tunge løft, lange dager med slingring og dritt i all slags vær, og dertil kommer vedlikehold og stell av båt og bruk, trange rom du må kunne komme ned i og jobbe, ++.

Sjarkfiske er et yrke som for de aller fleste resulterer i dårlig rygg, ikke noe man går til når man allerede har problemer.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...