joern-eo Startet 26.Januar.2020 Del på Facebook Startet 26.Januar.2020 Med disse utetemperaturene kjenner jeg at vårpussen nærmer seg... Skal kjøre rens på motoren, en TAMD 41H, og jeg har fått opplyst at det ikke er sinkanoder på denne. Kan det stemme da...? Og...når jeg skal fylle på ny kjølevæske...må jeg da benytte Volvos egen grønne til svimlende priser....? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Vet ikke. Men hvis du har så pleier de å sitte i varmevekslerhuset. Ser ut som en 4-kant bolt på utsiden de jeg har. En 4-kant bolt som holder selve sinkanoden på plass. Har vel vært standard på mange VP motorer. Du kan bruke andre kjølevæsker. Jeg bruker den grønne som Maritim selger med samme spesifikasjon som VP som egen. Men du kan bruke andre også. Jeg vil kun bruke en som har VP sin egen spesifikasjon. Når du først skal bytte kjølevæske ville jeg renset motoren. Med Systemrens feks. Lage en lukket krets og rense med den. Så flushe motoren godt før du heller på ny kjølevæske. (Men det vet du nok fra før.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
joern-eo Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Takk. Da blir det maritim. Har hatt både Mercruiser og VP på tidligere båter, og kjørt systemrens på disse. Har da alltid tatt bort anoder. Men.......her sier tidligere eier at det ikke er anoder, og finner ingen ting i instruksjonsboka... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Nei, jeg har heller ikke anoder på min MD31A.....produsert 1990...….. skriv opp motornummer og ring VP....så får du svar ! de siste MD31 motorene har ikke zink...…... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.