Jump to content

Skjebergkilen/Ullerøy leirskole - ankring


lr-80

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Dybden er varierende mellom de ulike dybdekotene, du ser femmeterslinja og timeteren litt lengre ute. 

 

Om du bruker linjalen nede til høyre på gulesider kart og måler avstand fra land til land så bør den være et godt stykke over 5x dybden pluss lengden på båten så du kan snurre hele veien rundt og beholde god avstand til land. Så om du ankrer i det området ville jeg ankret ett sted mellom 5 og 10 meters dyp. Er ikke noe særlig å ankre "for grunt" så jeg ville holdt meg utenfor 5 metern. 

 

Med feks 5x7,5 (dybden x 5) pluss båten  og god margin mot land så har du radius. Så gange den med to. Jeg ville prøvd å finne et sted hvor det er type 120-150 meter mellom land til land hvis jeg skulle overnatte. 

 

Om været er fint, og skal være fint, og det kun er ankring for kortere tid, eller at du er i båten, så kan du ankre både grunnere og med mindre kjetting ute. 

 

Om det var meg ville jeg ankret litt lengre ut for overnatting, men før 10 meterslinja. Ut med 5xdybden og bakket opp med ca 1500 omdreininger. Om ankeret sitter og været ikke er ille, eller meldt ille så er du "good to go" :-)

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
leopard skrev 35 minutter siden:

Hmm jeg hadde nok ikke lagt meg for overnatting der, står  godt på der med litt vind.  Da er det nok bedre å ligge der på dagtid mens enn er i båten og legge seg i le av Singleøya for natten. 

 

Ville tatt det på værmeldinga. Har ankret for natta en del ganger oppi Singlefjorden og det er stort sett fine forhold. Ikke noe sjø å snakke om og en seilbåt med 5xdybden ute tåler mye vind. Veldig mye vind. 

 

Men klart, om det er virkelig drittvær og en ligger utsatt til så bytter en plass. Ser ut til å være mange muligheter rett i nærheten. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...