Jump to content

Seile kryss i hardt vær


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Syns dette var en kjekk video. Rolig kaptein som har seilt før som gjør det til en blanding av gøy og spennende å seile i hardt vær. Må være en flott opplevelse å ha vært med på. Og sikkert kjekt å komme seg i havn også :-) Må være bra sjøsterk hu jenta som er nedi båten hele tiden. Gammel og "billig" båt kan by på store opplevelser. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Trivelig film i emnet, men jeg synes ofte vinden er for sterk i slike filmer.

Står 50 knop på filmen - ca 25 m/s, men vinden trekker aldri vann av bølgetoppene. Trodde den gjorde det ved 15-20 m/s.

Her seiler vi Havbraatt i frisk bris med ei skøyte på slep. Alle kluter oppe, og vi holdt 6 knop over lange stykker.

Noen dårlig på dekk mens andre kan sitte nede og spille kort uten problemer..

 

20190630_130959.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan nok være enig i betraktningen @mons. Ved 25 m/s ryker det av sjøen. Personlig har jeg ikke seilt i mer enn 20- til 22 m/s med Hulda på kryss. Holdt på å drukne i cockpit'en. Hulda greide seg meget bedre. Disse seiler i fralandsvind, slik sett slipper de unna de store bråttene som jeg hadde over Sækken :-)

 

Kan kanskje mistenke at en vektor fra fremdriften adderer til vindhastigheten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Klarer ikke å finne igjen den videoen der et regattamannskap seiler medvind, så braker tordenværet løs bak de og vinden øker og øker hel til masta ryker. Den er legendarisk. :-) Noen som klarer å finne den?

 

Jeg syns det ser ut som over 20 i perioder, særlig når de til slutt lenser unna for bare en fille av rullefokk, og som han sier i videoen så blåser det mye mindre mellom kastene. 

--

Må si jeg nok hadde foretrukket varianten hvor en kan være barbeint vs den Shetlandsturen. 

Link to post
Share on other sites

Har seilt i 25 m/s på guttetur da jeg var ung og like dum. Vi forsøkte å seile fra Marstrand til Skagen(tomme for øl), men det ble mytteri og kursen ble satt mot Gøteborg. Mot Gøteborg gikk det greit med vinden fra siden, men å krysse i 25/s var ugreit. Som sagt går det, helt til noe ryker, evt. noen blir skadet. Absolut ikke å anbefale. Da vi kom inn i Långedrag seilte vi 4,5 knop på masta. Det er mye krefter i sterk vind. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alt over 12 m/s syns jeg er i overkant for turseiling... meeen under rette forholdene kan det være veldig fint. Over 15 gir liten mening for folk flest vil jeg tro.

 

Mener å huske en video fra Middelhavet fra en antatt charterbåt hvor det kommer trollvind. Masse folk i cockpit, båten legges flat, fokke som revner (heldigvis) og generelt dårlig stemning ;-)

--------

Tror de fleste som har seilt i noen år vet at før eller siden så kommer en ut for "trollvind" som kommer litt for fort, alt for mye og plutselig går det fra hyggelig seiltur til passe kaotisk, og i verste fall blir folk skremt. 

 

Men skal en seile så er det knapt mulig å unngå å før eller siden havne i en tilsvarende situasjon. I sommer var det mange tordenvær som ikke ble fanget opp av værmeldinga men som ga ekstremt kraftig vind. Husker jeg fant en app som viste lynnedslag for å følge med på ett tordenvær i nærheten. Vi fikk en hissig kuling på det værste, mens en utslitt seilerfamilie med småunger ble lagt flat uten seil oppe og ikke klarte å gå i mot vinden for motor for å komme seg i havn. De var temmelig "fillerista". 

 

Ser vi ikke allerede at vi får mer av sånt vær da? Jeg syns det. Varme sommere med tordenvær og påfølgende vind. 

Link to post
Share on other sites

Værmeldingene har blitt mye bedre, bare i løpet av siste tiår. Så det er lettere å planlegge seg utenom det værste været. Men på kryss over skagerakk har jeg blitt overasket av vind opp mot 25m/s ved flere anledninger. Men det begynner å bli mere en 10 år siden. Var glad jeg hadde en god båt, ballad når jeg krysset i 24-25ms vind midt i skagerak. Det gjelder å holde roen. Hadde med en som lurte på om det var en plan B! ?

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 3 timer siden:

Må si jeg nok hadde foretrukket varianten hvor en kan være barbeint vs den Shetlandsturen. 

Enig, når man har passert 70 med god margin, så er det på tide å roe ned. Minner meg om en tur i 2008. Jeg var ute og seilte alene en ukes tid. Nede på Ramsö traff jeg et par, litt yngre enn meg, som hadde seilt en liten aluminiumsbåt fra Basel, og rota seg opp i våre farvann.

DSC00176.JPG.b9ea8dc2c782b65a78e36b0468723cf5.JPG

Vi ble gode kompiser, og seilte sammen noen dager. Lærte dem å dorge makrell. De spiste makrell så jeg holdt på å spy. Så en dag, på sydsiden av Havstensund. Løy vind, jeg funderte på å sette spinnaker. Men jeg dro fra 'Vega' ganske mye, så jeg lot det være. Slik så det ut fra 'Vega', båten forut er Hulda:

8.jpg.882c8817e056785ef03995b7c152182b.jpg

Fin dag med lett W bris, som etter hvert dabbet av.

 

Litt senere på dagen tok Jaque (kona om bord i Vega) dette bildet:

5.jpg.91ad4938a1af48cd9932c9487f1fbfef.jpg

Denne 'rullepølsa' strakk seg fra horisont til horisont. På nordsiden, null vind. På sydsiden, full kuling. Hulda for fulle seil. Alene, ikke autopilot, fikk ikke revet. Plutselig var jeg utenfor Käringön. Seilte med fulle seil gjennom tranga og inn bak en eller annen øy, har ikke kart her, men fyret er vel kjent for en del :-) (Måseskär):

DSC00225.JPG.536f2f78578669f234a574574efbca40.JPG

Og så klarnet det opp igjen:

DSC00211.JPG.51ea82fae1af08a0cdeb34b8b6d73503.JPG

Mine sveitsiske venner dro sydover fra Käringön. De hadde egentlig tenkt å seile nordover langs norskekysten på vinteren. Min sterke oppfatning var, om de hadde vettet i behold, seil syover. De overvintret i Flensburg-trakten og dro videre sydover på våren. Jeg tilbake til Son. Det var det siste jeg så av mine venner. E-mailet et års tid. Han mistet synet, og kona kunne ikke annet enn switscherdüch.

DSC00209.JPG.1c381682cb60ef916527ab6a775e17a5.JPG

 

Det var vel ikke egentilg dette jeg hadde tenkt å skrive om. Men at man bør være forberedt på hurtige værskift. Selv om det bare er august, som i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Enig så enig, 12 m/s og det begynner bli utrivelig. 15 m/s er min grense for hva jeg liker. Mulig jeg er puslete.

 

Video syd i Storebælt, fra henteturen. 

https://youtu.be/2rvAIWEFIP4

 

Når vinden friskna på over 15 m/s og mørket kom så gikk vi i havn istedet å fortsette morroa. 

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Over 15 er for spesielt interesserte ;-)

 

Selv om jeg liker å seile kryss så er ikke kryssing i skvalpesjø favoritten. Hadde et par timer stående med sjøbein og hodet over spryhood for å ikke spy i sommer. Hadde en eneste lang krysslegg fra Østfold til Vestfold, og på ett strekk uti der ble det en bølgefrekvens som ikke spilte på lag med mage eller hode. Utover det var det en nydelig tur.

 

Tipper jeg kunne vært temmelig grønn i trynet om jeg var i båten din på den videoen ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Mye vind i kortvarige blaff er greit; herren i første innlegg holder seg jo sågar med hvit skjorte gjennom hele moroa. Mye vind over tid har jeg ikke noe voldsomt behov for å oppsøke, men jeg har etter hvert skjønt at en venner seg til det meste. På åpent hav er alt opp til 40-45 knop helt kurant; havet blir bratt, men ikke farlig. Stort mer enn 50 knop over særlig lang tid har jeg ikke opplevd, og det tenker jeg er like greit. Nærmere land har i alle fall jeg langt lavere toleransegrenser – og da har en jo gjerne landligge som alternativ.

 

I det Indiske hav tenkte jeg på alt under 30 knop som rolige forhold (og et var AWS med vind i ryggen), og jeg anså det som ganske normalt å spenne seg fast i senga for å ikke flakse avgårde. På vei til Grenada etter noen måneder med rolig vind i Syd-Atlanteren passerte vinden såvidt 20 knop en natt, da husker jeg å ha tenkt at det fikk være måte på uvær.

Link to post
Share on other sites

The first video from Aus was very interesting to see. I lived in the house on the left of the screen in the part that shows to sunken sail boat (Stockton NSW). I worked on  a prawn trawler out from Newcastle and had the mooring exactly where the sunken boat was. This video was probably filmed in late summer early autumn (april-may?) when the strong westerly winds come in. Trawling off the coast in these conditions was hard as you have the pacific swell coming in from E and the strong winds from the west working against the swell. At the same time as you are trawling N-S or S-N. We often worked nights too which made things even more uncomfortable. The dolphins were regular company and I have even seen sea lions accompanying them. No crocs there…. Only sharks…. The worst thing we had to deal with were electric rays in with the prawns on the sorting tables. Anyway..that was a bit off topic but interesting  :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...