Jump to content

Erfaringer Bavaria 35 Cruiser


Edh1

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med Bavaria 35 Cruiser (2008-2010-modeller)? Kvalitet, seilegenskaper, eventuelle feil å se opp for, brukervennlighet og lignende? Ble det solgt mange av disse slik at det lett å skaffe en om valget skulle falle på en slik? 

 

Har sett på Hanse 350 som alternativ. Noen som har erfaringer med begge båtene eller som har valgt mellom disse? 

Link to post
Share on other sites

 

Jeg måtte desverre selge båten, men det hadde ikke noe med båtens kvalitet å gjøre(Var 27 cm for lang for min båthavn). Praktisk og god båt. Svakheten er badeplattformern som var elektrisk betjent. Det funket bare delvis. De fleste har kuttet ut motoren og bruker den manuelt som funker fint. Mye volum og plass med 3 kabiner. Vi har i dag en 2015 Bavaria 33 cr. Savner plassen i byssa, salongen og den ekstra kabinen. 

Link to post
Share on other sites

Denne modellen var i salg i to år. Dette var en periode hvor det ikke ble solgt så mange båter pga. finanskrisen i 2008. Det er derfor ikke så mange av den. På den tiden var hver Bavaria modell i salg 2 år før de ble fornyet. Det var vel også den siste båten som kom med det "gamle" designet.  Det var også en modell med samme skrog og overbygg. Den het 34 cr og hadde kun to kabiner og innredningen var fra forrige generasjon. Sånn sett var 35 den siste av forrige design, men med interiør som neste genarsjon.

 

Jeg er ingen dyktig seiler så der kan jeg ikke uttale meg med tyngde. Mitt inntrykk er dog at den seilte bra. Jeg fikk betydelig bedre fart på den enn min forrige 30 cr, men skroglengden var betydelig lengre noe som gir bedre skrogfart. Jeg fikk 7,8 knop(på topp) for motor med den som er 0,2 knop høyere enn min nåværende 33 cr(2015 modell). Igjen så har den litt lengre skroglende enn min 33cr. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, blueline said:

Svakheten er badeplattformern som var elektrisk betjent. Det funket bare delvis. De fleste har kuttet ut motoren og bruker den manuelt  


Jeg har samme system for elektrisk badeplatform og digger det. Har kobler opp en fjerkontroll på egen kurs utenom hovedstrømbryter. Når jeg kommer til båten kan jeg senke platformen fra bryggen og spasere ombord. Når platformen er oppe ligger hekken en liten meter fra bryggekanten. 
 

Det er riktig at det er et svakt punkt, men det er et veldig enkelt system (har åpnet de armene). Krever litt vedlikehold som smøring osv. 

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke elektriske porter, motorromsluker, m.m. i båt, her bør det være enkle og manuelle løsninger som fungerer under alle forhold uavhengig av strøm.

I en seilbåt vil som regel strøm mer eller mindre alltid være mangelvare, så funksjoner som kan gjøres uten strømforbruk er like bra. Etter en lang dags seilas med instrumenter, plotter autopilot, kjøleskap, lys, m.m. kan det være like greit å ha slike løsninger manuelle.

Hvis du går opp en årgang, til 2011-modellen, så gikk Bavaria Cr over til manuell hydraulisk løsning på hekkporten. Gi den et lite dytt og den glir sakte ut. Og den trekkes lett opp igjen uten å måtte bruke kraft. Uten strøm.

Båten under er 40 Cr. 2012-mod.

20191026_181021.jpg

20191026_175635.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott båt! Enig i at porten bør være manuell, deler dine argumenter. Dette er likevel bare en av vurderinger som må tas ved valg av båt. Vi ser på båter i prisklasse rundt hva vi må gi for en Bav 35/Hanse 350 og de nyere Bavariaene med den manuelle porten bak blir dessverre for dyre om vi skal ha plass nok. Bavaria 32/33/34 av den nye typen blir for liten og den nye 36/37 blir for dyr. 3 kabiner er et must. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...