Jump to content

Jolletrekk: Hvor kjøpe egnet metervare?


5nacks

Recommended Posts

Har lett lenge etter et ferdig trekk til jolla, en highfield 310. Nå ser jeg at importøren av disse båtene selger et skrogtrekk til 4270 kr. Det er uaktuelt. Jeg er flink til å sy. Har blant annet sydd lazybag og sprayhood selv, derfor skal jeg klare å sy et trekk til jolla også :)

 

Disse jolletrekkene er vanligvis lagd av lett polyesterstoff. Noen som vet hvor man kan kjøpe egnet stoff i metervare? 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Smiley said:

Jeg har kjøpt dette, og latt fruen sy konsolltrekk til vår båt. Svært god kvalitet etter mitt syn. https://www.aliexpress.com/item/32881967875.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4duj2tTc

Takk! Spørs om forsendelsen kommer frem før 1/4 i disse dager. Stoffet ser jo meget velegnet ut til formålet. 

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Gunga Din said:

https://www.seaside.nu/nb/kalesjetilbehor/kalesjestoff-og-som/kalesjeduk/belagd/d-tex-300.html
 

firman ligger i Kungälv.......20min nord Gbg

de har alt mulig innom kalesjestoff.......se den som heter D-Tex 300

Takk! Litt stiv meterpris, da jeg sannsynligvis må ha 2xbåtlenge i antall meter stoff. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
3 hours ago, Barbaria said:

 

Syntes det så fint ut, tar du på deg jobber også, jeg har samme jolla. 

Takk for komplimentet! Jeg har dessverre ikke mer stoff igjen. Bestilte bare 10 meter, angrer litt nå fordi det er flere ting jeg skulle ha sydd trekk til. Skulle gjerne ha sydd et til deg også, men liker å holde det på et slags selvforsynt hobbynivå, om du skjønner :) Det er ikke vansklig å sy, men det tar litt tid. Første gangen blir alt litt eksperimentelt med prøving og feiling. 

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Gunga Din said:

Scampi, fann du riktig kalesje-stoff på Ali,  type Sunbrella eller Swela.....jeg har søkt men finner ikke.....

 

Nei, ikke kalesjestoff. Dette er ripstop nylon: et ganske tynt, men slitesterkt, vanntett og uv-beskyttende. Samme stoff som blir brukt i den del regntøy. Her er bilde av trekket pakket sammen i matchende trekk. 

I tillegg fikk jeg brukt opp det lille av avslappet til et lite trekk til grillen. 

 

Litt tricky å sy dette stoffet. Bruk 70 nål, tynn nylontråd og nøytral trådstramming. Det funket for meg. 

IMG_20200227_150832.jpg

IMG_20200227_180728.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Barbaria said:

Jeg bestilte 6 meter grått fra Ali.
Tenkte å bruke dette som «chaps» for å beskytte pongtongene mot sola varmen. 

Jeg tenkte også på det, men krever nok litt mer presisjon og tid. Lurer på om jeg skal hive inn en ordre på 10 meter til. Håper bare det kommer fram før 1. april.

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Barbaria said:

Jeg tok TNT frakt med full refund om jeg ikke har den om 13 dager. Hva skjer 1 april?

Da blir det mva og fortollingsgebyr på alt av varer fra utlandet. Mva er greit nok, men posten skal vel ha 150 kr for fortolling. Da blir billige småvarer dyre. 

 

Sist jeg bestilte med ordinær frakt, tok det nøyaktig 20 dager. Satser på at det kommer før 1 april, bestilte med ordinær frakt denne gangen også. Differansen i frakt utgjør ca.180 kroner sammenlignet med TNT. I værste fall må jeg betale 231 kr ekstra hvis varen ankommer Norge etter 1. april - det kan jo skje i disse coronadager. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
scamπ skrev On 27.2.2020 at 21.34:

Med garantert levering innen 13 dager, blir det ikke noe ekstra betaling dersom du betalte under 350 kr for varen inkl. shipping. 

 

Hei @scamπ - løfter denne tråden igjen. Er dette stoffet mer som et "telt" stoff som vil blafre ganske mye i vinden? Trenger noe tilsvarende for å sy konsolltrekk og trekk til to sittestoler i en skjærgårdsjeep. Ser ut som kvaliteten er veldig god, men usikker på om stoffet blir litt for "lett" til formålet?

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev On 27.1.2020 at 23.13:

Har lett lenge etter et ferdig trekk til jolla, en highfield 310. Nå ser jeg at importøren av disse båtene selger et skrogtrekk til 4270 kr. Det er uaktuelt. Jeg er flink til å sy. Har blant annet sydd lazybag og sprayhood selv, derfor skal jeg klare å sy et trekk til jolla også :)

 

Disse jolletrekkene er vanligvis lagd av lett polyesterstoff. Noen som vet hvor man kan kjøpe egnet stoff i metervare? 

Hei! Jeg kjøpte et orginalt trekk til Suzumar 310. Dette betalte jeg ca 1100,-

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, snekkerbod said:

 

Hei @scamπ - løfter denne tråden igjen. Er dette stoffet mer som et "telt" stoff som vil blafre ganske mye i vinden? Trenger noe tilsvarende for å sy konsolltrekk og trekk til to sittestoler i en skjærgårdsjeep. Ser ut som kvaliteten er veldig god, men usikker på om stoffet blir litt for "lett" til formålet?

Det er som teltstoff. Mitt blafrer ikke da jeg lagde det med tight passform til jolla. Bonus: tar nesten ikke plass sammenpakket. Men, ja det vil blaffre hvis passformen blir pløsete. 

Link to post
Share on other sites

@snekkerbod Mistenker at du vil oppleve  stoffet som @scamπ har brukt som litt lett til ditt bruk. Kona sydde konsolltrekk for meg i lignende stoff først, men det holdt dessverre ikke så lenge. Først og fremst hjørner som ble raskt slitt ned bl.a. på grunn av mye bevegelse i vinden. Stoffet som jeg linker til høyere opp i tråden er tykkere og tyngre, og dermed bedre egnet som konsoll- / stoltrekk. Men... det er også tyngre å sy! Heldigvis ser det ut til å fortsatt holde godt etter 2 år, for hun erklærte at det ble siste gangen.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @scamπ og @Smiley - da tror jeg nok jeg går i retning av denne som Smiley linket til. Evt ser jeg at det også er noe som heter "300D uv silver oxford waterproof fabric" i stedet for "600D". Ser ut til å være et noe lettere stoff. Gjør meg en kjapp vurdering men antar jeg prøver meg på 300D varianten. Tipper det er 300 gram per m2 vs 600 gram per m2? Ser det blir en utfordring med fraktkostnader av 10 meter (viste seg å bli litt kostbart, men ønsker å ha nok stoff så jeg ikke går tom...).

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, snekkerbod said:

Hvilken tykkelse på nylontråd brukte du @scamπ ? Holder det med Ø 0,32 mm? Er ikke så vel bevandret i symesterskapets verden, men forsøker å gi gode innspill overfor familiemedlemmer som er gode til å nettopp å håndtere en symaskin.

Brukte den tynneste nylon tråden de har på stoff og stil. Husker ikke tykkelse dessverre. Viktig å bruke tynn og spiss nål (ikke jeansnål). Særlig det tynne stoffet jeg har, er et h*lvete å sy, så viktig å prøve seg frem litt for å finne riktig teknikk og trådstramming. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...