Jump to content

Velge Volvo Penta D6 eller D4 (og 260hk eller 300hk) i Bavaria


Mr_TJ

Recommended Posts

Jeg kikker på Bavaria 28/29 i gammel og nyere utgave. I en 2006 29 sitter en D6 300, og i en 2011 28 sitter en D4 260.

Jeg vet lite eller ingenting om disse motorene, annet enn at jeg tror D6 er 6-sylindret, og D4 er 4-sylindret.

 

Er det et poeng å velge D4 eller D6, eller er D6 bare en eldre motor?

Fungerer en 2011 D4 med 260 hk like bra eller bedre enn en 2006 D6 300?

(jeg antar at en D6 er en større og tyngre motor enn D4. Det vil kanskje ha en negativ innvirkning på forbruk og planings hastighet?)

 

Jeg ser også at D4 kommer i to utgaver, 260 hk og 300 hk. Er 260 tilstrekkelig, eller utgjør forskjellen opp til 300 så mye at man bør velge båt ut ifra det?

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev for 10 timer siden:

Er det et poeng å velge D4 eller D6, eller er D6 bare en eldre motor?

D4 og D6 tilhører samme generasjon. Både D4 og D6 ble lansert i 2003.

D4 e 4 sylindret og derfor endel lettere enn D6 og betydelig kortere slik at det blir bedre plass i motorrom 

D6 er 6 sylindret. Slagvolumet pr sylindrer er likt.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har du litt mere info om D4 og D6

 

@MajorAndy  For fritidsbåter finnes de som er listet under, men det finnes flere i andre belastningsklasser

 

D4-180 Diesel 4 180 HK 2800 103 x 110 3,67 L   482 Kg        
D4-225 Diesel 4 225 HK 3500 103 x 110 3,67 L   482 Kg        
D4-260 Diesel 4 260 HK 3500 103 x 110 3,67 L   482 Kg        
D4-300 Diesel 4 300 HK 3500 103 x 110 3,67 L   482 Kg

 

D6-280 Diesel 6 280 HK 3500 103 x 110 5,5 L   580 Kg        
D6-310 Diesel 6 310 HK 3500 103 x 110 5,5 L   580 Kg        
D6-330 Diesel 6 330 HK 3500 103 x 110 5,5 L   580 Kg        
D6-370 Diesel 6 370 HK 3500 103 x 110 5,5 L   580 Kg        
D6-435 Diesel 6 435 HK 3500 103 x 110 5,5 L   594 Kg

 

Kilde:  https://wiki.cdd.no/index.php/Volvo_motorliste

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes 2011 båten er finere enn 2006 modellen. Liker det nye designet. Hadde selv en 28 med D4-260 i 2010 og 2011 sesongen.

 

Erfaringen med motoren i båten min var at det var akkurat nok krefter, men ikke mer. I litt tung medsjø falt den dog ut av plan i "oppoverbakken", men den gikk greit ellers. Vi var stort sett innaskjærs. Ville muligens ha vurdert en større motor dersom jeg skulle hatt den båten igjen, men er faktisk litt usikker på om jeg ville ha satt dette kriteriet på "kjøp/ikke kjøp" lista.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Et par momenter vedr D4 og D6. De er som nevnt over i praksis identiske på alle områder, unntatt lengde på blokka og derved antall sylindre. (3,6 liter og 5,5 liter i rekke). Hvis du søker rundt på forumet her så vil du finne noen skrekkhistorier om D6 av tidlige utgaver. Erfaringen er at de motorene som ikke havarerte helt i starten, ikke gjør det i det hele tatt. Jeg ville derfor ikke hatt noen spesielle bekymringer mht en D6 fra 2006.

 

Har selv hatt singel D6-310 hk (2008 mod) på strak aksling, samt dobbel D6-370 (2006 modell, da i IPS-500-utgave). Begge varianter går som en drøm. Ett lite poeng å passe på er at D4/D6 er følsom for saltavleiringer i sjøvannskretsen. Særlig gjelder dette inne i kjølerørene i ladeluftkjøleren/intercooler. Det finner du mye stoff om her på forumet.

 

Rent ytelsesmessig vil en D6-310 gi litt bedre fraspark enn en D4-260 eller D4-300. Dette pga et litt høyere dreiemoment (ca 750 nm) i D6-310 mot hhv 615 nm og 700 nm i D4-260 og -300. Når man justerer for vekt er trolig forskjell mellom D6-310 og D4-300 ikke særlig stor. Mulig D4-300 er raskere? D4-260 tror jeg du vil oppleve som merkbart svakere enn en D6-310 i båt av omtrent samme størrelse og vekt, særlig når du har puttet oppi litt last.

 

Ellers er det visse oppgraderinger som skjedde på D-serien fra 2006 til 2011, så det kan tale for en nyere modell.

 

Alt i alt har jeg hatt svært god erfaring med D6 og synes det er en fantastisk motor. Kommer omtrent ikke røyk, behagelig gange, lett å gjøre service på, lett å få tak i deler. Hvis noe galt skulle skje så kan du være sikker på at minst halvparten av båtene rundt deg i størrelse 28-42 fot har samme motor og kan gi deg tips om det meste.

 

Sjekker du litt mer på forumet her så vil du også se at et par viktige oppgraderinger må være gjort på 06-modellen: Det gjelder:

- skifte strammehjul/løpehjul foran på blokka fra plastikk til metall

- skifte lokk på sjøvannsfilter fra plastikk til glass

- skifte endelokk på ladeluftkjøler/intercooler fra plastikk til metall

 

Lykke til med jakt på båt.

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev 8 minutter siden:

Kjøp en båt med yanmar istedet.Mye bedre motorer.

 

Dette må du nesten utdype nærmere.

 

Hva er det jeg som eier av 1 stk. Yanmar og 3 stk. D6 de siste 14 årene og som har gjort alle servicene selv og regner meg for å kjenne disse motorene relativt godt ikke har fått med meg her?

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev On 28.1.2020 at 13.55:

Jeg kikker på Bavaria 28/29 i gammel og nyere utgave. I en 2006 29 sitter en D6 300, og i en 2011 28 sitter en D4 260.

Jeg vet lite eller ingenting om disse motorene, annet enn at jeg tror D6 er 6-sylindret, og D4 er 4-sylindret.

....

Jeg ser også at D4 kommer i to utgaver, 260 hk og 300 hk. Er 260 tilstrekkelig, eller utgjør forskjellen opp til 300 så mye at man bør velge båt ut ifra det?

Nå er jo en 2006 modell 29 Sport og en 2011 28 Sport med det nye designet to ganske ulike båter. Hvis du finner ut hvilken båt du liker best vil nok motorvalget gi seg selv. De fleste 29 Sport av disse årgangene ble levert med D6-310, mens de aller fleste 28 Sport av den nye typen ble solgt med D4-260. Mulig det nyeste skroget er mer lettdrevet enn det gamle. Ville nok lagt mer vekt på å finne riktig båt enn om motoren er 4 eller 6 sylindret.

 

Jeg har selv en Bavaria 25 Sport med en D4-300. Godt fornøyd med motoren i min båt, og krefter i massevis. Siden båten er relativt smal blir den litt baktung. Har ingen erfaring med 28 Sport, eller vekt i forhold til min, men vil ikke tro 260hk er noe for mye i denne båten. 

 

Når det er sagt, hadde jeg sett på 2 ellers like båter der en hadde D4 og en D6 ville jeg nok gått for sekseren. 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar, de hjalp. Det er selvsagt ikke motoren som bestemmer om jeg kjøper det eldre eller det nyere skroget. Jeg var nysgjerrig på forskjellen mellom disse to motorene. Ikke minst når den eldste båten/motoren har 50 hk mer.

For øvrig virker det som praktisk talt alle av de nyere 28/29 er levert med 260 versjonen, så valgmulighetene er begrenset.

Det neste emnet blir spørsmålet om det nyere skroget er verdt 150 000 kr.

Link to post
Share on other sites

Tror det er like mange meninger om det er verdt 150.000 eller ikke uansett er det solide båter og motorer hva du en velger men gå for den du føler passer deg/dere best . Vi begynte vår båt eventyr september 2019 og hadde siktet oss inn på 26 fot 2004 mod og endte opp med 30 fot 2008 som var vesentlig dyrere men men vi lever en gang ?  

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 9 minutter siden:

 

Vi har forøvrig Marex 300 SC med D4 300 hk er godt fornøyd.

Har kikka litt på Marex, ser ut som flotte og solide båter. Men, det er ikke dør inn til stikkabin. En av grunnene til at vår Skibsplast 690 blir byttet ut etter bare en (svært vellykket) sesong er nettopp barnas "krav" om et eget rom.

For øvrig ligger Marex litt for høyt i pris denne gangen.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Er jo ikke bare skroget som er nytt i nyere båt da.

Alt av teknisk utstyr er jo nyere.

Er jo noe å tenke på det også i forhold til vedlikehold og oppgraderingsbehov.

 

Vi har forøvrig Marex 300 SC med D4 300 hk er godt fornøyd.

 

Flott båt elsker sittegruppen på den typen ?

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev for 3 timer siden:

Har kikka litt på Marex, ser ut som flotte og solide båter. Men, det er ikke dør inn til stikkabin. En av grunnene til at vår Skibsplast 690 blir byttet ut etter bare en (svært vellykket) sesong er nettopp barnas "krav" om et eget rom.

For øvrig ligger Marex litt for høyt i pris denne gangen.


Jeg har også en Marex 300, 2009 mod, og den har egen dør inn til stikkkabin. 

Har en D4 300, og godt fornøyd med den. Kikket forøvrig også på Bav 29 med D6 før vi havnet på Marex’en...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...