btt Startet 28.Januar.2020 Del på Facebook Startet 28.Januar.2020 Hei, skal ta opp båten til våren og spyle/vaske og på med nytt bunnstoff . Hvem typer erfaringsmessig holder flere sesonger ? Uten å ta opp båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Finnes ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Jeg har erfaring med sort bunnstoff fra Biltema, og har flere ganger hatt båten ute i to år uten problemer. Kun litt slim som enkelt spyltes bort med høytrykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Coppercoat.com Delte meninger om hvor godt det er. Ellers finnes det grobeskyttelse basert på utralyd men jeg er usikker på erfaringene med dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Kommer veldig an på hvor du ligger, men jeg skulle mene at de fleste selvpolerende bunnstoff som ikke er hvite eller beregnet på aluminium holder OK to sesonger. Er nok verre med propeller og lignende, men det går jo an å skrape. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
btt Svart 28.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Hva med denne : https://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/antifouling/yachting-nonstop-supreme-prod.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 (redigert) Bunnstoff beregnet for yrkesfartøyer holder gjerne tre år. Kanskje fem år. Kunsten er å få fatt i stoffet. Der kan jeg ikke hjelpe. Ikke alle havner er glade for slike bunnstoffer. Så på Watskiprisen for Jotun. Får jo to flasker bra Cognac for prisen av en 2,5 liter. Duverden! Sist jeg kjøpte førsteklasses bunnstoff betalte jeg under 6000 for 20 liter. Hos meg går det på 10 liter pr. stoffing. Redigert 28.Januar.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Hei Dei 10-15 siste åra har eg brukt botnstoff for yrkesbåtar. Dette er botnstoff som er meint å vara i minst fem år. Etter 1,5 år kjem det litt rur, men ikkje meir enn kva som lar seg skrapa bort. Etter 2,5 år gror det vesentleg. Den siste vinteren gjer det ikkje så mykje, då båten uansett ligg stilt. Det skal seiast at me ikkje er i nærleiken av å bruka båten så mykje som ein yrkesbåt. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 https://www.batliv.no/innhold/praktisk/?article_id=48587 Min egen erfaring med flere forskjellige båter og over flere år er at hvitt bunnstoff (selvpolerende fra Hempel) holder like godt som mørkt bunnstoff, men misfarging som ikke har betydning for annet enn det rent kosmetiske synes bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan bunnstoff beholder seg over tid. type skrog. hvor ofte den brukes, hva slags vannforhold/solforhold, hvordan er grunnarbeid gjort før man legger på bunnstoff, fabrikant bunnstoff. Her finnes det nok ingen fasit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 (redigert) Mouche skrev for 8 timer siden: https://www.batliv.no/innhold/praktisk/?article_id=48587 Min egen erfaring med flere forskjellige båter og over flere år er at hvitt bunnstoff (selvpolerende fra Hempel) holder like godt som mørkt bunnstoff, men misfarging som ikke har betydning for annet enn det rent kosmetiske synes bedre. Det kan hende at dette har endret seg og at produktene har blitt bedre, men tidligere var det mindre kobber i det hvite bunnstoffet for å unngå den grønnaktige fargen kobberoksiden får. Nå er det snart 10 år siden jeg drev marina, men den gangen var det tydelig at båter med hvitt bunnstoff hadde vesentlig mer groe en mørkere farger. De produsenter jeg snakket med den gangen mente det var vanskelig å skjule effektive biocider i hvitt bunnstoff. Har for øvrig ingen spesifik erfaring med Hempel. Redigert 29.Januar.2020 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 Joda det finnes. Om du har båt som går over 9 knop så er silikonbaserte stoff tingen. Les tester og google så finner du ut av det. Hempel silic one er vel hyllevare de fleste plasser og har vært på markedet i mange år nå. Men helt billig er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 -morten- skrev for 1 time siden: Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan bunnstoff beholder seg over tid. type skrog. hvor ofte den brukes, hva slags vannforhold/solforhold, hvordan er grunnarbeid gjort før man legger på bunnstoff, fabrikant bunnstoff. Her finnes det nok ingen fasit. Interresant observasjon. Jeg hadde det vanlige stoffet på skroget. Jotun Hard Racing på propell og baugpropell. Hard Racing grodde såvidt mye at jeg like gjerne kunne latt være å stoffe. Skroget var etter to år i sjøen uten groe. Og, den gangen jeg sjøsatte Hulda for første gang i starten av august, skulle den på land igjen i løpet av to måneder. Derfor stoffet jeg ikke. Undervannsskroget var overgrodd med rur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 4 minutes ago, Hulda said: Interresant observasjon. Jeg hadde det vanlige stoffet på skroget. Jotun Hard Racing på propell og baugpropell. Hard Racing grodde såvidt mye at jeg like gjerne kunne latt være å stoffe. Skroget var etter to år i sjøen uten groe. Og, den gangen jeg sjøsatte Hulda for første gang i starten av august, skulle den på land igjen i løpet av to måneder. Derfor stoffet jeg ikke. Undervannsskroget var overgrodd med rur. Jeg bruker Hempel hard racing, mørkeblå Har aldri vært noe groe på skroget. 2-3rur ved kjølen som fjernes lett rett etter opptak. på forrige båt brukte jeg Jotun selvpolerende, det grodde heller ikke noe, bare å høytrykkspyle ved opptak. men forholdene tror jeg har mye å si.. de to siste årene har det ihvertfal vært vedig kaldt i Trondheimsleia. Har også en god del ferskvannstilsig fra en bekk i bukta der vi har brygga vår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 Tror som det skrives her, at ytre forhold betyr vel så mye som valg av bunnstoff. Har hatt 4 forskjellige båter Ligger på Mågerø Marina i Tønsbergfjorden. Har brukt sort Jotun Nonstop i 30 år og har aldri hatt flere en 0-30 rur på selve skroget. Men altid noen på metalldelene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 Kjøpte båten min (Askeladden 505) for 10-12 år siden og har enda ikke bunnsmurt mer enn i vannlinjen inkl. det som treffes direkte av sollys. De siste årene har den stått en del på land men har stort sett vært på sjøen i hele sommerhalvåret og gjerne litt vinter og. Aner ikke hvilket bunnstoff annet enn at det er selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Rur fester seg vistnok bare noken få dager om våren,dette iflg ein forsker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 3 hours ago, Jakob T said: Rur fester seg vistnok bare noken få dager om våren,dette iflg ein forsker. hvorfor det? for meg virker det som ruren kommer jo lengre båten ligger på sjøen! men mulig det bare er veksten! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Var ein forsker fra Akvakultur stasjonen i Austevoll som var på slipp med seilbåten sin. Han forklarte litt om det, meiner å huske det hadde med gyting å gjøre. Han sa.også om båten stod på land desse dagane ville det ikkje komme rur på båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ydalir Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Geir Kåre S skrev On 29.1.2020 at 8.59: Joda det finnes. Om du har båt som går over 9 knop så er silikonbaserte stoff tingen. Les tester og google så finner du ut av det. du trenger ikke gå så fort.. du kan bruke en kost eller ta et bad med en svamp. Ingen giftstoffer til miljøet sies det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 (redigert) ydalir skrev 9 minutter siden: du trenger ikke gå så fort.. du kan bruke en kost eller ta et bad med en svamp. Ingen giftstoffer til miljøet sies det. Helg glatt overflate. Silikon. La først merke til det når jeg så en video fra Ran sailing og han kikket på bunnen til båten til.... mulig det var svigerfaren. Den båten var tatt opp og spylt. Så ut som den var ny under, helt blank. Om en skal ligge ute flere sesonger så er det ingen vei utenom å vaske av. Ut fra hva jeg har sett så løsner det om en vasker med svamp, det gjør jo jobben litt lettere. ------- Må ikke skrive "giftfri" eller noe sånt, da er det mange som løper skrikende vekk. Supergiftig og effektiv, mer giftig enn alt annet ;-) Kommer til å prøve det på rorene og akter bak propellen neste gang båten skal på land. Om det er suksess så blir det resten av bunnen på ett tidspunkt. Redigert 30.Januar.2020 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ydalir Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Geir Kåre S skrev 22 minutter siden: Kommer til å prøve det på rorene og akter bak propellen neste gang båten skal på land. Om det er suksess så blir det resten av bunnen på ett tidspunkt. Jeg la silicOne I fjor vår. Båten ligger ute enda. Blir moro å se til våren. Vannlinja ser fin ut enda.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 ydalir skrev for 1 time siden: Jeg la silicOne I fjor vår. Båten ligger ute enda. Blir moro å se til våren. Vannlinja ser fin ut enda.. Spennende! Du må holde oss oppdatert. Tidligere måtte en ha av alt gammelt bunnstoff og legge en egen primer, om jeg forstod det riktig. Men om jeg skjønner det riktig så kan en nå pusse det jevnt, legge primer og så silicOne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.