Jump to content

Bunnstoff for flere sesonger


btt

Recommended Posts

Bunnstoff beregnet for yrkesfartøyer holder gjerne tre år. Kanskje fem år. Kunsten er å få fatt i stoffet. Der kan jeg ikke hjelpe. Ikke alle havner er glade for slike bunnstoffer.

 

Så på Watskiprisen for Jotun. Får jo to flasker bra Cognac for prisen av en 2,5 liter. Duverden! Sist jeg kjøpte førsteklasses bunnstoff betalte jeg under 6000 for 20 liter. Hos meg går det på 10 liter pr. stoffing.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dei 10-15 siste åra har eg brukt botnstoff for yrkesbåtar. Dette er botnstoff som er meint å vara i minst fem år. Etter 1,5 år kjem det litt rur, men ikkje meir enn kva som lar seg skrapa bort.

Etter 2,5 år gror det vesentleg.

Den siste vinteren gjer det ikkje så mykje, då båten uansett ligg stilt.

 

Det skal seiast at me ikkje er i nærleiken av å bruka båten så mykje som ein yrkesbåt.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 8 timer siden:

https://www.batliv.no/innhold/praktisk/?article_id=48587

 

Min egen erfaring med flere forskjellige båter og over flere år er at hvitt bunnstoff (selvpolerende fra Hempel) holder like godt som mørkt bunnstoff, men misfarging som ikke har betydning for annet enn det rent kosmetiske synes bedre.

 

 

Det kan hende at dette har endret seg og at produktene har blitt bedre, men tidligere var det mindre kobber i det hvite bunnstoffet for å unngå den grønnaktige fargen kobberoksiden får. Nå er det snart 10 år siden jeg drev marina, men den gangen var det tydelig at båter med hvitt bunnstoff hadde vesentlig mer groe en mørkere farger. De produsenter jeg snakket med den gangen mente det var vanskelig å skjule effektive biocider i hvitt bunnstoff. 
Har for øvrig ingen spesifik erfaring med Hempel.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Joda det finnes. Om du har båt som går over 9 knop så er silikonbaserte stoff tingen. Les tester og google så finner du ut av det. 

 

Hempel silic one er vel hyllevare de fleste plasser og har vært på markedet i mange år nå. Men helt billig er det ikke. 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:

Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan bunnstoff beholder seg over tid.

type skrog. hvor ofte den brukes, hva slags vannforhold/solforhold, hvordan er grunnarbeid gjort før man legger på bunnstoff, fabrikant bunnstoff. Her finnes det nok ingen fasit.

 

Interresant observasjon. Jeg hadde det vanlige stoffet på skroget. Jotun Hard Racing på propell og baugpropell. Hard Racing grodde såvidt mye at jeg like gjerne kunne latt være å stoffe. Skroget var etter to år i sjøen uten groe. Og, den gangen jeg sjøsatte Hulda for første gang i starten av august, skulle den på land igjen i løpet av to måneder. Derfor stoffet jeg ikke. Undervannsskroget var overgrodd med rur.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Hulda said:

 

Interresant observasjon. Jeg hadde det vanlige stoffet på skroget. Jotun Hard Racing på propell og baugpropell. Hard Racing grodde såvidt mye at jeg like gjerne kunne latt være å stoffe. Skroget var etter to år i sjøen uten groe. Og, den gangen jeg sjøsatte Hulda for første gang i starten av august, skulle den på land igjen i løpet av to måneder. Derfor stoffet jeg ikke. Undervannsskroget var overgrodd med rur.

Jeg bruker Hempel hard racing, mørkeblå  Har aldri vært noe groe på skroget. 2-3rur ved kjølen som fjernes lett rett etter opptak.

på forrige båt brukte jeg Jotun selvpolerende, det grodde heller ikke noe, bare å høytrykkspyle ved opptak.  men forholdene tror jeg har mye å si.. de to siste årene har det ihvertfal vært vedig kaldt i Trondheimsleia. Har også en god del ferskvannstilsig fra en bekk i bukta der vi har brygga vår.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båten min (Askeladden 505) for 10-12 år siden og har enda ikke bunnsmurt mer enn i vannlinjen inkl. det som treffes direkte av sollys. De siste årene har den stått en del på land men har stort sett vært på sjøen i hele sommerhalvåret og gjerne litt vinter og. Aner ikke hvilket bunnstoff annet enn at det er selvpolerende.

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev On 29.1.2020 at 8.59:

Joda det finnes. Om du har båt som går over 9 knop så er silikonbaserte stoff tingen. Les tester og google så finner du ut av det.

 

 du trenger ikke gå så fort.. du kan bruke en kost eller ta et bad med en svamp. Ingen giftstoffer til miljøet sies det. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
ydalir skrev 9 minutter siden:

 

 du trenger ikke gå så fort.. du kan bruke en kost eller ta et bad med en svamp. Ingen giftstoffer til miljøet sies det. 

 

Helg glatt overflate. Silikon. La først merke til det når jeg så en video fra Ran sailing og han kikket på bunnen til båten til.... mulig det var svigerfaren. Den båten var tatt opp og spylt. Så ut som den var ny under, helt blank. 

 

Om en skal ligge ute flere sesonger så er det ingen vei utenom å vaske av. Ut fra hva jeg har sett så løsner det om en vasker med svamp, det gjør jo jobben litt lettere. 

-------

Må ikke skrive "giftfri" eller noe sånt, da er det mange som løper skrikende vekk. :lol:

 

Supergiftig og effektiv, mer giftig enn alt annet ;-)

 

Kommer til å prøve det på rorene og akter bak propellen neste gang båten skal på land. Om det er suksess så blir det resten av bunnen på ett tidspunkt. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 22 minutter siden:

Kommer til å prøve det på rorene og akter bak propellen neste gang båten skal på land. Om det er suksess så blir det resten av bunnen på ett tidspunkt. 

Jeg la silicOne I fjor vår. Båten ligger ute enda. Blir moro å se til våren. Vannlinja ser fin ut enda.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
ydalir skrev for 1 time siden:

Jeg la silicOne I fjor vår. Båten ligger ute enda. Blir moro å se til våren. Vannlinja ser fin ut enda.. 

 

Spennende! Du må holde oss oppdatert. 

 

Tidligere måtte en ha av alt gammelt bunnstoff og legge en egen primer, om jeg forstod det riktig. Men om jeg skjønner det riktig så kan en nå pusse det jevnt, legge primer og så silicOne?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...