Jump to content

Hvordan vurdere om gamle seil er brukende?


Korsfjord

Recommended Posts

Har sett litt (kun på bilder foreløpig) på en billig seilbåt, som er seilbar, men som må karakteriseres som et prosjekt. 
Prisen er «nesten gratis», men en vesentlig faktor her er tilstanden på seilene. Selger vet ikke hvor gamle de er, men vurderer de til å være OK. Men det er jo en påstand fra en mann jeg ikke kjenner og som dessuten har en båt han vil bli kvitt?

Hva bør jeg se etter for å vurdere om seilene er brukbare til turseiling, i alle noen sesonger til?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 28 minutter siden:

 

Hva bør jeg se etter for å vurdere om seilene er brukbare til turseiling, i alle noen sesonger til?

 

Riv- og røsk testen. Holder sømmen og selve stoffet? Særlig på akterliket om det er rullefokke, og de store lange sømmene om det er vanlig dacron med paneler på tvers. Regner med fasongen ikke er så viktig til turseiling. 

Link to post
Share on other sites

En veldig enkel sak å vurdere er om seilene er solsvidde og ødelagt av uv-stråling på de delene som har ligget solutsatt. Fokk- og rullegenoa blir for eksempel ofte ødelagt på de 25-30 ytterste centimeterne i i akterliket hvis de ikke har hatt uv-beskyttelse. Du ser fort om det er småskader og rifter i kantene, og river du i det solskadde området er det som å rive i papir, sprøtt og stivt.

Se også etter jordslagskader, som kan oppstå hvis seilet har vært oppbevart vått og fuktig over tid. Det er lett å se misfarging og skjolder etter fuktskader. 

Gamle seil mister ettervert også form og fasong som vil gå utover båtens ytelser,  men til litt turseiling er kanskje ikke det viktigst hvis seilene ellers er i god stand?

Småskader etter slag, sømmer som gir seg, m.m. fikser en seilmaker relativt rimelig og raskt hvis materialet i seilet ellers er i god stand.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte seilbåt var jeg mest interessert i hvordan seilene sto når de var revet / delvis innrullet. Om likene står stramme, og det er pose på midten så duger de ikke i frisk bris. Alle seil kan brukes i lett vind. Min seilmaker tok 1800 kr for å gå over sømmer når det begynte å bli frynsete. Så det er ikke dyrt å lappe seil, men kan du ikke få trimmet de flate når det blåser opp og du rever kan det fort bli utrivelig. Da ender du opp med motorbåt når det blåser over 10 m/s, og da ruller det og ingen ombord er happy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...