Jump to content

Eberspacher Eksosutløp 28mm


tikki

Recommended Posts

Sitter med et lite forundring stykke. jeg har en slik diesel varmer som jeg bruker i båten på 5kw.  jeg kjører som oftest på max 3.5kw.  

Frem til nå har jeg bare slengt eksos slangen ut av båten når varmeren brukes. Men ønsker og gjøre noe mer permanent med et eksos utløp.   

Jeg har et gammelt lensehull med en messing gjennomføring  i akter.   

 

jeg bruker Eberspacher sin 2.5 meters isolerte lyddemper slange fyllt  med glava på varmeren. når denne ligger ut av båten da har jeg ingen problem med og holde på endestussen. eller holde hånden forran eksos utløpet. kjenner bare en god varme, men blir ikke brent. 40 grader ca. 

 

Prøvde og montere denne eksosslangen på messing gjennomføringen akter i båten,  fikk da en liten 30 graders bøy på slangen. Da ble selve eksos slangen meget varm og jeg greide ikke lenger holde på denne.  hva kan dette skyldes. er det luften som kjøler ned slangen såpass når den ligger ute av båten? 

 

Hadde lite lyst til og borre flere hull i skrog siden. Og håper på fornuftige innspill 

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke noen forskjell på eksostemperaturen, men at den er høy er det ikke tvil om . Jeg har to brennere( en vannvarmer og en luftvarmer) og de "originale" skroggjennomføringene brenner hull i presenningen om vinteren. Dagens eksosgjennomføringer er isolerte slik at det ikke blir så høy varme overført til skroget. Du bør nok investere i en eksosgjennomføring som er laget for formålet. Den kan du montere i det hulles som du allerede har for messinggjennomføringen. Det er for øvrig ikke heldig å ha så mye bevegelse i eksosslangen da den vil får lekkasjer raskere. De varer ikke evig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...