Bitteliten Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 AGM kan lades ut noe dypere, tåler fler ladesykluser og tar til seg lading raskere. koster mer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 MorganX skrev On 29.1.2020 at 22.57: Så hva blir konklusjonen hvis man skal ha ett forbruksbatteri i tillegg til startbatteri av vanlig syre? Er Agm batteriene slik at de tåler å lades ut litt lengre enn vanlig syrebatterier, og tåler det å stå ett agm batteri og ett vanlig syre i samme krets? Det er nettopp oppsettet jeg pleier å anbefale når en ønsker å bruke AGM. Nesten alle AGM trives best med litt høyere ladespenning, men behøver vanligvis å stå med lav floatspenning når den floatlades over lengre tid. Dvs. normal-klassisk situasjon, når båten brukes både i helgene og til ferietur, men ligger ellers tilkoblet landstrøm som forsyner landstrømladeren. Åpne bly-syre (her tenkt som startbatteri) tåler begge deler, trives også med høye ladespenninger (desulfatering og forebygger imot stratifikasjon), og kan enkelt påfylles med destillert vann. Så, ja, de begge to passer fint sammen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
5nacks Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Hvordan er det med temperaturkompensering? Ladespenning er vel oppgitt ved en bestemt omgivelsestemp, 20 grader eller noe? La oss si at temp synker til 0, hva er da riktig kompensasjon i spenning? Min forståelse er at lavere temp = høyere spenning, motsatt ved høyere temp. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Det er riktig. Kunsten er å finne spenningen som er høyest mulig, men som skader ingen av komponentene. "Komponentene" kan da være batterier (og dens høyest tillate spenning), eller også elektroniske komponenter som f.eks. 12/24/36V-TV, lyspærer, elektroniske styringer og masse mer. Ang. elektroniske komponenter er gode ladere (som er beregnet som parallell strømforsyning) gjerne begrenset til noe passe kompensering som begrenser på maksimal ladespenning allerede (ca 14,9V men gjerne mindre). Men dette er ikke bindene, men bare noe som noen produsenter legger inn i programvarene. Ang. riktig kompensasjonsspenning ved blanding av batterier: Du ville da orientere deg på datablad og velge innstillingene som passer best til det svakeste ledd (inkl. komponentene som beskrevet). Alternativt måtte batteriene lades avskilt av både alt og hverandre. Uansett, spenninger og tid kan være kritisk. Derfor er det viktig at en forstår før en bare gjør. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.