Jump to content

Skifte av batterier, agm eller bly?


Havelle

Recommended Posts

Vi vurderer å skifte batterier. Har i dag 4 stk 115 ah blybatterier som er av eldre dato. (+ett 140ah som 

Har vurdert lithium, men det er en del som må gjøres dersom lithium skal inn, i tillegg blir det for dyrt.

(Vi skal nok ha lithium til slutt, men det ligger noen år frem i tid, når batteriene også forhåpentligvis er billigere enn i dag. Ser for oss ha batteriene vi kjøper inn nå i 6-8 år, før nytt skifte).

 

Hadde i utgangspunktet tenkt 4x agm batterier av større kapasitet (rundt 140-200ah) , men har fått veldig sprikende råd om det er fornuftig. Fikk beskjed i en båtbutikk at vi like så godt kunne velge blybatterier.

Får vi god effekt av å bytte til agm? Og hva taler i mot å bytte?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å lese seg opp her på forumet, så blir man både litt klokere og kanskje forvirret.

 

Jeg byttet fra åpne bly syre til Ritar AGM for 4-5 år siden og ser ingen endring i kapasiteten så langt. 

Fordelen med åpne er jo at man kan etterfylle destilert vann. Da stilles det ikke samme krav til lading.

Med AGM må du forsikre deg om hva som er maks float lade spenning. Vanligvis fra 13,4-13,8 V og skaffe en lader som er tilpasset dette.

For min egen del bruker jeg landstrøm bare når jeg er i båten, men solceller holder normalt  batteriene toppladet, når jeg ikke er tilstede.

 

Jeg har 4 stk 120 AH batterier. 1 til start og 3 til forbruk. Men disse er alltid sammenkoplet på helgeturer, for å få jevnest mulig lading og belastning på alle 4 batteriene. Hoved grunnen til dette er at jeg har 2 thrustere og vinsj. Når dette kjøres sammtidig går det over 1000A og det er greit og få fordelt det på flere batterier.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat den samme erfaringen som JRK. 4 stk på 100AH har jeg. Og når de skal bytte, blir det 4 nye AGM på nytt ! Tar kjapt lading og har ikke merket noe forringelse siden jeg kjøpte båten i 2015. Har 50w solcelle som alltid gir noe til forbruksbanken når båt ikke er i bruk. 

Link to post
Share on other sites

Det er nok bare slagord som "god effekt" og "masse strøm" mm som fører til usikkerhet ved valget,
dvs. pga. subjektive antakelser uten teknisk bunn.

"Riktig"  derimot blir det når du bare setter deg ned og analyserer hva du trenger.
En kjøper jo heller ikker noe 40 tonn lastebil når en vet at bilen skal kjøre 1 km per uke for å handle mat til en nittisjuåringen.

Skriv tabell hvilke elektriske forbrukere du har,
hvor mange Watt den enkle trekker
Watt delt med Volt (12 eller 24) = A

Så regner du A gange tid (timer) som forbrukeren arbeider hver døgn
Så regner du ut summen av det som da blir samlet Ampertimer Ah per døgn
og ganger det hele med antall døgn du skal ligge der ute uten lading på.

Antall batterier / nødvendige Ah du må ha utgående samlet Ah over antall døgn:
Med bly og AGM ganger du dette med 3 for at batteriene lever lengst mulig,
eller med 2 hvis du virkelig klarer å holde utladingen i sjakk med SoC som ligger for det meste godt over 50%

Med Litium kan Ah/samlet døgn ganges med omtrent 1,2 for å ha litt reserve og ikke å slite på batteriene med 100% utlading.
Er man litt smart da regner man likevel med ca. litt over 1,5 +/- for å kunne bruke omtrent det samme kapasitet
men da i et vindu mellom SoC 20 til 85% som teoretisk skal gi lengst levetid (i følge glasskule hos produsentene ca. 4x)

Og: Er batteriene ok for å forsyne store forbrukere med høy strøm (Ampere)?
Eksemplet er truster og startmotorer, som ikke sjelden ikke kan kobles til Litium.

Ellers:
Både Litium og stor batterikapasitet i bly (AGM er også bly) krever at en titter på ladesystemet en har.

Men så er man ferdig, og fikk et ordentlig grunnlag for å vurdere riktig.
Og nå må man bare studere databladene til  et hver batteri en ser på fordi
tekniske data varierer mye, uansett om det er 2 det samme type batterier (AGM/AGM, Gel/Gel, LFP/LFP, osv).

-----------------------------------------
Meningen at jeg skriver så mye her er at det finnes fortsatt en overveiende del som ikke behøver
å reise rund med så masse batterier når man er ærlig med både tall og seg selv.

Ellers kan dette også føre til at en seriøs bør øke på kapasiteten,
og/eller ser at det kanskje er bedre med noe lettere sett på vekten likevel, osv.

Uansett, vurderinger kan bare bygge på tall, begrep og navn sier da lite.

:seeya:
Jørg


 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 33 minutter siden:

Med AGM må du forsikre deg om hva som er maks float lade spenning. Vanligvis fra 13,4-13,8 V og skaffe en lader som er tilpasset dette. .......

For min egen del bruker jeg landstrøm bare når jeg er i båten, men solceller holder normalt  batteriene toppladet, når jeg ikke er tilstede.

Normal gjelder 13,3 og til 13,4V maks ved vanligvis konstant tilkobling.
Høyere float-spenninger bør kun brukes ved overveiende syklisk drift.

:seeya:
Jørg

Link to post
Share on other sites

Som JRK skriver, les deg opp. Bruksmønsteret har stor betydning for valg av batterier, og det forteller du ingenting om. Hulda kjører vanlige korkbatterier i 10-års intervaller. Den siste banken tror jeg ble satt inn i 2015. Det går et par år mellom hver gang de etterfylles med vann. Vannet ville ved ikke å etterfylle ikke nådd celletoppene på disse årene. Ligger med landstrøm og lading hele tiden. Så langt ikke tegn til aldring på de tre batteriene vi har om bord. Et tegn på aldring er at vannforbruket øker.

 

Når vi har nattseilas, ligger forbruket vårt på mellom 10- og 15 A med radar og autopilot. Da lader vi etter 8- til 10 timer. Ved trekk 15 A har vi ved 10 timers seilas trukket 150 Ah fra en bank på 450 Ah. Det vil si ca. 30 %. Dette er akkurat regnestykket Jörg er ute etter :-) Når vi kommer så langt ned, starter vi aggregatet, koker kaffe, støvsuger, og Stirling 50 A slår inn. Vanligvis tapper vi ikke batteribanken så langt ned. Når batterimonitoren hevder at vi har 80 % kapasitet igjen, pleier vi å lade. Og så kommer vi ofte til en eller annen havn der vi plugger inn landstrømmen. Det er stort sett bruksmønsteret vårt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok av tråder her inne for å lese seg opp på akkurat dette. Til syvende og sist blir det litt som å velge religion, ta en du har tro på. Men som Joerg skriver, AGM er også blybatterier, forskjellen ligger i måten kassa er konstruert på, og at elektrolytten er sugd opp i glassfibermatter som ligger mellom platene. Ellers er det jo også litt forskjell på legeringene fra produsent til produsent, og ikke minst kvaliteten på hele produktet. 

 

Havelle skrev for 3 timer siden:

(Vi skal nok ha lithium til slutt, men det ligger noen år frem i tid, når batteriene også forhåpentligvis er billigere enn i dag. Ser for oss ha batteriene vi kjøper inn nå i 6-8 år, før nytt skifte).

Ut fra dette ville jeg valgt åpne syrebatterier med kork hvis jeg var deg. Da har du mulighet til å følge med på elektrolyttnivået, og de er ikke særlig vare på overlading. Det viktigste er at du ikke tapper dem for langt ned. 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. 

Vi har et relativt variert bruksmønster. Har kun hatt Havelle i ett år, og før det er erfaringen vår fra båter der ett lite startbatteri var mer enn nok. Så det er nok riktig å si at vi ikke helt har funnet ut av bruksmønsteret ennå. 

Havelle har 100w solcellepanel og 45 amp lader fra landstrøm. (Pluss et lite aggregat, men det vil vi helst slippe å starte i uthavn)I tillegg til VP D2-55s lademuligheter. 

Havelle ligger i bøye når vi ikke bruker henne, men da har vi heller ingen strøm, så solcellene topper batteriene relativt greit. 
Ellers varierer vi mellom uthavn og båthavner. 
 

Har lest en del om batterier, og ser en del agm-batterier reklamerer med at man kan bruke opptil 80% av batterikapasiteten. Av tråder her inne har også mange skrytt av at batteriene holder lenge.
 

Spørsmålet er vel egentlig hvor mye bedre agm er enn bly. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 17 minutter siden:

Spørsmålet er vel egentlig hvor mye bedre agm er enn bly. 

 

Det kommer an på hvor gode AGM batterier du kjøper, kontra hvor gode bly/syre batterier du kjøper. Det er ikke helt rett fram dette her. I tillegg kommer det an på hvor god kontroll du har på ladingen ombord (ladespenning i ulike trinn osv.), samt bruken. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 58 minutter siden:

 

Det kommer an på hvor gode AGM batterier du kjøper, kontra hvor gode bly/syre batterier du kjøper. Det er ikke helt rett fram dette her. I tillegg kommer det an på hvor god kontroll du har på ladingen ombord (ladespenning i ulike trinn osv.), samt bruken. 

Hvilke AGM batterier ville du anbefale? (Evt bly/syre)? :)

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Normal gjelder 13,3 og til 13,4V maks ved vanligvis konstant tilkobling.
Høyere float-spenninger bør kun brukes ved overveiende syklisk drift.

:seeya:
Jørg

 

Erfaringsmessig er jeg forsåvidt enig at det kan være lurt å senke floatspenningen, derfor har jeg satt den til 13,6, men her nå datablad på Ritar:

http://www.ritarpower.com/upimg/2017710345546.pdf

image.png.a57f745075127a5d2efc8c1ccb00b188.png

Link to post
Share on other sites

Ja, det skriver nok de fleste.
Min oppfatning er likevel at de er bedre med 13,3V og heller gjøre litt cycling en to ganger per år,
dvs. utlade for en god del for så å topplade med i hvert fall 14,8V for å få liv i kappilarene og sulfatet knekt så vidt mulig.

:fishing:
Jørg
 

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig det ang. reklamasjon, alminnelig sett.
Praktisk sett er batterier etter 2,5 år utenfor reklamasjonsretten.
Av den grunn ville i alle fall jeg heller bruke rutiner som har vist positiv virkning
og holde meg unna rutiner som har vist seg som negativ.
Produsenten ville i alle fall slite med for lav floatspenning. begrunnelser som

:seeya:
Jørg




 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har ett inntrykk av, gjennom forumet her, at det er flere med AGM som opplever at batteribanken begår "sudden death" i ung alder i forhold til "vanlige" batterier. 

 

Har selv gel/vedlikeholdsfrie. Planen er å hoppe bukk over AGM og gå rett på Litium.. men har faktisk nok strøm pr. nå så det får vente. 

Link to post
Share on other sites

Vi har 500amp AGM. Satt inn for 3 år siden. Testet med cca tester hver høst. Ikke nevneverdig nedgang i kapasitet. 
Vi drar ca 12 amp i timen ved døgnseilas. Litt mer om varmeren går. Dvs at vi lader ca en gang i døgnet, enten motor eller dieselagregat.
 

regnestykket på forbruk og ladetid ble gjort. 500amp er tilstrekkelig til ett døgns kontinuerlig drift. Jeg hadde i utgangspunktet en 50amp lader, men da ville det ta for mange agregattimer å lade opp hvert døgn. Satt derfor inn en 100amp i tillegg. Den store er en enkel sak, brukes kun i sjøen. Den lille har en spesialprogrammert ladesyklus med 13,3v float. Da lader vi opp på ca 2 timer, og da rekker vi å produsere ferskvann og få varmtvann samtidig. 4 kw agregat

 

dynamo er Hitachi 80amp. Gir på det meste 60 amp. 
 

en anbefaling til trådstarter. Få deg en skikkelig batterimonitor, Victron 702 feks. Da har du bra kontroll
 

før vi drar på langtur blir nok batteriene byttet. Blir enten agm eller lithium. Men skeptisk til sistnevnte, men det er en annen diskusjon :wink: (handler for meg om at ting funker i dag, at vi må ha et system der vi kan skaffe batterier i ganske fjerntliggende steder og at jeg  ikke liker prinsippet om at batteriene er avhengig av et printkort for å fungere.  Jeg vil helst ha KISS analoge løsninger)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøvind skrev 1 minutt siden:

Spør av uvitenhet; er det slik at det som kalles vedlikeholdsfrie batterier = gelbatterier?

 

Ja, såvidt jeg vet. Er vel noen varianter der også. Mener jeg har sett "sølvkadium" på BT... men dette kan jeg lite om. Liker at det bare virker, og det har det gjort til nå. Muligens fordi jeg kan så lite at jeg ikke rører det så lenge det bare virker. Dvs det jeg har gjort er å øke litt på solceller. Har hatt to båter som var uten solceller når jeg kjøpte de. Uten å gjøre noe annet med lading eller batterier så må jeg si at solceller var en revolusjon. Fra å måtte følge med og tenke på om en hadde strøm nok til å "glemme hele greia", strøm nok. Fulle batterier uten landstrøm osv. Luksus.  

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 1 time siden:

Mener jeg har sett "sølvkadium" på BT...

 

Er ikke sølvkadiumbatteriene til Biltema tilnærmet "vanlige" blybatterier uten mulighet for å etterfylle vann da? Har (og hadde) slike batterier. De er visst bygd opp slik at vann som fordamper kondenserer oppi lokket og renner ned igjen. Dermed skal de vare lenge uten vedlikehold (ja, det er jo faktisk ikke mulig å vedlikeholde dem). Er fornøyde med mine da, de fungerer fint og leverer strømmen de skal, såvidt jeg kan se.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva jeg har... må nesten ta en dobbelsjekk neste gang jeg er i båten. Er ikke mer akademisk på det enn at vi byttet i starten av ferien for noen år siden, kjøpte tre nye batterier i nærmeste båtsjappe i første havn. Kort vei var vel i grunnen det viktigste :-D 

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev for 3 timer siden:

Spør av uvitenhet; er det slik at det som kalles vedlikeholdsfrie batterier = gelbatterier?

Godt at du spør.

Vedlikeholdsfrie batterier er batterier som ikke du kan vedlikeholde,
dvs. at du ikke kan åpne disse som du kunne med normale såkalt åpne bly-syre batterier med skrukork.

Det inkluderer også begrepene Gel og AGM siden også disse har bly som platematerial.
Forskjellen er bare hvordan syren holdes på platene.

Det betyr altså at det er ment -alle- lukkete bly- og andre type batterier som ikke skal
kunne åpnes f. eks. for å fylle på med destillert vann når batteriene har kokt og mistet vann.

Har lukkete mistet for mye vann f.eks. pga. for høy ladespenning da er det bare å hive.
Det samme gjelder også for Gel.
Gasser den da dannes det bobler mellom gele og blyplatene,
som er ikke reversibel = kaputt.

:seeya:
Jørg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...