Jump to content

Anbefaling av VHF

Rookie_332

Recommended Posts

Er ny med båt og har ikke VHF i båten nå men skal kjøpe det nå noen anbefalinger må ha innebygd gps andre ting jeg bør passe på ? Har Bavaria 30 sport 2008 mod. Har tatt lisens

Bør vel ha dette ...?

- gps

- dsc

- Dobbel lyttevakt (kjekt da du kan høre på 2 kanaler samtidig eks. L1 og 16 evt ;-)

og evt

- nmea 2000

?

Denne her ser ut som dekket dette

https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/icom-ic-m330ge-fastmontert-vhf-med-dsc-og-gps

Noe erfaring med denne? evt andre anbefalinger som har tilsvarende muligheter ;-)

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Rookie_332 skrev for 2 timer siden:

https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/icom-ic-m330ge-fastmontert-vhf-med-dsc-og-gps

Noe erfaring med denne? evt andre anbefalinger som har tilsvarende muligheter ;-)

Denne Icomradioen har 5 funksjoner på volumknappen, det blir alt for mye mikk-makk.

Finn en radio hvor volumknappen er til volum, og ingenting annet (untatt eventuelt av/på).

Redigert av Jannmar (see edit history)

For min del var det også greit med: 

mulighet for ekstern høytaler så en kan høre det som blir sagt, rødt lys på display, dimm bar display for natte kjøring, å kunne sette egne navn på kanaler er også fint, trippel vakt, intercom, men nå får en vel alt sammen på alle nye vhf`er..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

zipp skrev for 3 timer siden:

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/vhf/fastmonterte/lowrance-link-9

Jeg har modellen før( Link 8) er førnyd med den

Jeg kjøpte denne Link-9 på kampanjen, som fortsatt pågår. Seatronic har den fremdeles. Kobler den i NMEA2000 sammen med Axiom-pakke for å få AIS inn på plottere, var tanken. Ikke testet enda, men finnish og byggekvalitet virker meget bra. Her under tilpasning i takmontering.

DSC_0740.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Worry II skrev for 18 timer siden:

Jeg kjøpte denne Link-9 på kampanjen, som fortsatt pågår. Seatronic har den fremdeles. Kobler den i NMEA2000 sammen med Axiom-pakke for å få AIS inn på plottere, var tanken. Ikke testet enda, men finnish og byggekvalitet virker meget bra. Her under tilpasning i takmontering.

DSC_0740.JPG

Min er koplet mot kartplotter , Ais mottaket er perfekt ,

Mix skrev for 1 time siden:
Jannmar skrev On 30.1.2020 at 19.52:

Denne Icomradioen har 5 funksjoner på volumknappen, det blir alt for mye mikk-makk.

On-off, volume og det inderste potmeter er squelch, hvordan får du dette til å bli 5 funksjoner ?

Volumknappen har følgende funksjoner:

1.   Trykk inn 1 sekund for å slå radioen på.

2.    Rotere for å  regulere volumnivå

3.    Trykk inn 2 ganger for å velge squelch, og roter for å justere squelch.

4.     På menyskjermen:  Roter for å velge tema.

5.     I "entry mode":  Trykk for å velge tall/bokstav

Roter for å bevege kursor.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Mix skrev for 2 timer siden:

Ja jeg ser det nå. Fant en video. Men jeg må si jeg likte det menyinterfacet veldig godt.

Icom er bra saker. Samme er Yaesu/Standard Horizon.

Ja det er sikkert en veldig bra radio, og grei å betjene.

Det er jeg som begynner å bli gammel, og synes det er greiest med så få funksjoner som mulig på hver knapp,

så neste gang jeg kjøper VHF blir det vel å handle på Hjelpemiddelsentralen.

Jeg har akkurat bestillt denne.

https://seatronic.no/standard-horizon-gx1800e-vhf-med-gps

Helt grei VHF med alle kanaler, lystbåt- og fiskerkanalene inkludert.

Triplewatch, GPS, mulighet for ekstern høytaler, eksterne håndsett, DSC m.m.

Jeg har en bærbar Standard Horizon og er veldig fornøyd med den, så valget mitt falt atter en gang på SH.

Båtlivet - mer enn bare en interresse

mvh

Torfinn62

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...