Jump to content

Avgiftsfri diesel, når tar det slutt..?

R.O

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Fiocchi skrev 4 minutter siden:

Geir Kåre,

Horfor bruker du ord som subsidiering og avgiftsfri? Har du virkelig satt deg så dårlig inn i saken at du ikke vet at dieselen hverken er subsidiert eller avgiftsfri?

På meg virker du mer opptatt av og provosere enn noe annet, kjedelig på jobb i dag?

Fordi jeg har erfart at veldig mange bruker begrepet "subsidiert" om det som i realiteten er "avgiftsfri". Vil ikke forvirre folk. Og en pleier gjerne også å vise til hva de pengene kunne vært brukt til i stedet, feks sykehjem og kreftbehandling. 

Jeg tror det nesten er 100% at åpenbare motstandere av elbiler kaller de for "subsidiert", selv om de er avgiftsfrie. Og det er gjerne de samme som skriver i denne tråden, pussig ;-)

Viktig å bruke samme språk om en skal forstå hverandre. 

---------

Men Fiocchi, er det veldig viktig hva en kaller det? Er det inntekter som kunne gått til viktigere ting i samfunnet, eller er det ikke det? Det er ett bevisst fritak for avgifter. 

Det er nok mye som kan avgiftslegges for å få penger til "viktigere ting". Trenger egentlig noen ha penger selv? De kan jo brukes til "viktigere ting" 

Det er ikke et bevisst bortfall av avgift på diesel, det er en avgift for bruk av vei, som logisk nok ikke hører hjemme der. Skal du ha flyseteavgift og sukkeravgift også på båt diesel da kanskje? Like logisk det. 

Geir Kåre S skrev for 3 timer siden:

Mitt poeng er at det er veldig tungt å argumentere for avgiftsfri diesel til fritidsbåter.

Da har du jo ikke noe poeng når det ikke finnes en slik diesel vi kan bruke og ikke har jeg sett noen som mener her at vi skal ha avgiftsfri diesel til bruk i fritidsfartøy heller.
Det er jo nevnt til det kjedelige her hvordan komponentene i dieselavgiften er bygd opp og noen bør ta til seg disse faktaopplysningene.
Ja det er politiske krefter i gang som vil ha bort veisbrukavgiften på drivstoff for å erstatte den med miljøavgifter isteden og inntil det skjer er det tull å snakke om subsidiering av bønder,entreprenører,båtfolk,skogsarbeidere,private vedhoggere osv.
På lørdag kjøpte jeg 4 liter bensin til motorsagen uten å betale veibruksavgift og for meg er det naturlig nok for motorsagen min sliter ikke en tøddel på veien

Redigert av pipe (see edit history)
Geir Kåre S skrev 50 minutter siden:

Jeg tror det nesten er 100% at åpenbare motstandere av elbiler kaller de for "subsidiert", selv om de er avgiftsfrie. Og det er gjerne de samme som skriver i denne tråden, pussig ;-)

Det er helt greit med avgiftsfrie elbiler men ser ingen grunn til at de også skal ha moms fritak i tilegg.
Selv joggeskoene mine har jeg betalt moms på som brukes til langt mer miljøvennlig aktivitet enn å kjøre elbil. 
Jeg ser ingen motsetning mot å mene at man ikke skal betale veibrukavgift på drivstoff man ikke benytter på offentlig vei og mene at elbilene bør være momspliktig som alle andre varer(untatt bøker)
Det syntes jeg ikke er pussig annet at det ikke er moms på bøker da men det får bli en annen diskusjon.

Redigert av pipe (see edit history)

Avgiftsfri diesel er betegnelse på et dieselprodukt som markedsføres i Norge og som ikke er belastet med veibruksavgift (ny betegnelse fom. statsbudsjettet for 2011), og derfor er den billigere enn vanlig diesel.

Wikipedia.

Ser ellers at KNBF er lite villige til å fronte kampen for å fjerne avgift også på bensin, akkurat som Syvert var det i 2006 (skrev da her på forumet).

Reidar Kjelsrud, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), er ikke glad for at Aftenposten skriver om avgiftsforskjellen på diesel og bensin for båter, selv om han prinsipielt sett mener at forskjellen ikke er riktig.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/g77Bk/de-stoerste-baatene-slipper-billigere-unna

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mye av grunnen til at det ikke er innført har vel vært av praktisk art. De mange hundre mindre fyllestasjonene langs kysten har ikke råd til å ha to separate fylleanlegg for henholdsvis avgiftsbelagt og avgiftsfri diesel. Investeringene vil ikke kunne forrentes. Dette har bransjen argumentert hardt for. Derfor har staten akseptert at det bare lagerføres en type diesel, og en type bensin.  Idet noen finner en teknisk/elektronisk løsning slik at yrkesflåten kan fylle avgiftsfritt og fritidsflåten betale avgift fra samme tankanlegget, kommer dette som ei kule..

Honduras skrev 15 minutter siden:

Idet noen finner en teknisk/elektronisk løsning slik at yrkesflåten kan fylle avgiftsfritt og fritidsflåten betale avgift fra samme tankanlegget, kommer dette som ei kule.

Dette har de allerede en løsning på.

Derfor blir dette tullete argument.

Så vidt jeg vet er Anleggsdiesel, eller "avgiftsfri" diesel som det blir kalt her, 100% fossil diesel.

Den "vanlige", avgiftsbelagte dieselen, som vi fyller på bilen på bensinstasjonen, er tilsatt en viss mengde biodiesel.

Hva synes gamle båtdieselmotorer om denne biodieselen?

Ikke vet jeg, men har hørt at det ikke er bra. Eller går det bra?

Redigert:   Ser jeg var litt seint ute her, da det blir hevdet at det er laget løsninger for å fylle samme Anleggsdiesel både med og uten avgift fra samme tankanlegg.

(Jeg vil imidlertid oppfordre de som kommer med slikt griseprat til å holde det for seg selv).                                             

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 8 minutter siden:

Så vidt jeg vet er Anleggsdiesel, eller "avgiftsfri" diesel som det blir kalt her, 100% fossil diesel.

Den "vanlige", avgiftsbelagte dieselen, som vi fyller på bilen på bensinstasjonen, er tilsatt en viss mengde biodiesel.

Hva synes gamle båtdieselmotorer om denne biodieselen?

Ikke vet jeg, men har hørt at det ikke er bra. Eller går det bra?

Det er vel i forbindelse med "langtidslagring" som f.eks. i vinteropplag at det ikke anbefales å ha biodiesel stående på tanken.

Problemet er vel kanskje heller bruken av "navn" på en rekke skatter og avgifter for factum est at de alle (skatter og avgifter) går inn i den store statskassen og blir betalt ut igjen til alle gode formål som våre folkevalgte politikere mener er den beste bruken av disse pengene. Eller har noen forslag til hvordan man ellers bruker sukkeravgift som et eksempel?

Mouche skrev 28 minutter siden:

Problemet er vel kanskje heller bruken av "navn" på en rekke skatter og avgifter for factum est at de alle (skatter og avgifter) går inn i den store statskassen og blir betalt ut igjen til alle gode formål som våre folkevalgte politikere mener er den beste bruken av disse pengene. Eller har noen forslag til hvordan man ellers bruker sukkeravgift som et eksempel?

Svaret er kutt i velferdsordningene. Disse må kuttes drastisk. Det er f.eks. helt feil at avgifter pålagt båtfolket skal finansiere en utlending som kommer inn til landet, jobber i noen få uker og så sykemelder seg i månedsvis på fellesskapets regning.

Bare et eksempel av svært mange og har ikke noe med negativitet mot utenlands arbeidskraft generelt å gjøre. Men rettigheter må opparbeides gradvis over tid, ellers eksponerer man seg svært høyt mot uredelighet.

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Svaret er kutt i velferdsordningene. Disse må kuttes drastisk. Det er f.eks. helt feil at avgifter pålagt båtfolket skal finansiere en utlending som kommer inn til landet, jobber i noen få uker og så sykemelder seg i månedsvis på fellesskapets regning.

Bare et eksempel av svært mange og har ikke noe med negativitet mot utenlands arbeidskraft generelt å gjøre. Men rettigheter må opparbeides gradvis over tid, ellers eksponerer man seg svært høyt mot uredelighet.

Jeg legger en plan for bedrageri og unndragelse av avgifter på drivstoff, utlendinger har skylda. Alle andre skal kutte drastisk i velferden for å betale.  

Chiefengineer skrev On 3.2.2020 at 19.15:

Skulle man øke disse avgiftene i betraktelig grad framover fyller jeg heller via en fisker og betaler han halve prisen av pumpeprisen til normalforbruker svart siden fiskerne har fritak for mineraloljevagift, moms og øvrige avgifter. Så går staten glipp av min subsidiering av statsdriften gjennom dieselkjøp.

Mouche skrev for 7 timer siden:

Det var vel et innlegg som ikke hører hjemme i dette forumet?

Jo i den grad at avgifter snikfinansierer tiltak som de slettes ikke var ment til og så begrunne det med miljøhensyn så gjør det det. Det samme gjelder veiavgifter etc. der det kommer inn langt større summer enn det som går tilbake til å drifte veinettet.

Hvorfor selger vi raffinerte oljeprodukter til utlandet uten disse avgiftene mens vi mener det er god miljøpolitikk å pålegge bruken av de samme varene en rekke avgifter ved bruk innenfor landsgrensene?

Mouche skrev for 1 time siden:

Hvorfor vi selger produkter til utlandet uten at disse blir beskattet med norske skatter og avgifter? Er det et seriøst spørsmål?

Du får justere opp brillestyrken din. Det stod da vitterlig oljeprodukter beskattet med "miljøavgifter".

Chiefengineer skrev 44 minutter siden:

Du får justere opp brillestyrken din. Det stod da vitterlig oljeprodukter beskattet med "miljøavgifter".

Og hvor stod det at det var det du mente, det er lov å ha forskjellige meninger uten å bli usaklig og slenge med leppa, men med argumentasjoner du kommer med tidligere i tråden overasker det ikke

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

Jo i den grad at avgifter snikfinansierer tiltak som de slettes ikke var ment til og så begrunne det med miljøhensyn så gjør det det. Det samme gjelder veiavgifter etc. der det kommer inn langt større summer enn det som går tilbake til å drifte veinettet.

Hvorfor selger vi raffinerte oljeprodukter til utlandet uten disse avgiftene mens vi mener det er god miljøpolitikk å pålegge bruken av de samme varene en rekke avgifter ved bruk innenfor landsgrensene?

Mouche skrev for 3 timer siden:

Hvorfor vi selger produkter til utlandet uten at disse blir beskattet med norske skatter og avgifter? Er det et seriøst spørsmål?

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Hvilken optiker anbefaler du?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...