Jump to content

Vinterkonservering av motor og drev


HomerSimpson

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser v8 bensin med saltvannskjøling og alfa one drev som skal vinterkonserveres. Jeg har tenk å kjøre motoren på land ved å bruke hageslange og øreklokker sånn at den blir varm og termostaten åpner. Deretter blander jeg vann + frostvæske 50/50 i en bøtte og setter denne på badeplattformen over drevet med slange ned til øreklokkene. Regner da med at motoren suger blandingen til seg. Hvordan skal jeg vite at termostaten virkelig er åpen og ikke stengt. Termostaten åpner og lukker hele tiden for å holde jevn temperatur på motoren. Jeg har tappeplugger nede på blokka på hver side og dersom det kommer frostvæske ut av disse har vel termostaten stått åpen?? Ca. hvor mye ferdigblandet frostvæske trenger jeg? :confused:

 

Har hørt at det er lurt å sprute inn olje inn i flammedemperen mens motoren går for å hindre korresjon i motoren. Hvordan olje skal jeg bruke? :confused:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Har tidligere hatt tilsvarende motor og drev som deg og brukte denne metoden for konservering:

Ta av drevet.

Bruk en pumpe fra en stor bøtte eller lignende og kjør motoren god og varm med ferskvann.

Du må ha en pumpe til dette bruket da impelleren sitter i drevet.

Blandet deretter frostvæske og kjørte motoren god og varm. Plasser en bøtte eller lignende slik at kjølevæsken fanges opp i bøtta igjen. Mål kjølevæsken når motoren har gått en stund.

Med denne metoden vil temeraturen stige og termostaten stå åpen p.g.a at kjølevæskeblandingen blir varm.

Hold øye med temeraturmåleren din, slik at det ikke går for varmt.

Jeg stoppet på en driftstemeratur på ca 80-85 grader. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

Det må da være like greit å gjøre denne operasjonen uten å ta av drevet. Da slipper jeg å bruke egen pumpe. I så fall senke drevet i en stor balje med vann/frostvæske.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil anbefale deg å ta av drevet. Dette p.g.a fare for tjuveri (disse drevene er svært enkle å skru av).

Det er også greit å sjekke knuten (det sitter en fettnippel der)og lageret.

Husk at du trenger mye frostvæske hvis du skal senke drevet i en balje, dette p.g.a at vanninntaket sitter ganske høyt opp. Inspeksjon av belgene er også enklere hvis drevet er av.

Husk også å skifte olje på drevet nå om høsten. Dette er viktig hvis drevet skal stå kaldt. Hvis det er vann i oljen kan det lett oppstå frostsprengning i undervannshuset. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

Jeg har en Mercruiser v8 bensin med saltvannskjøling og alfa one drev som skal vinterkonserveres. Jeg har tenk å kjøre motoren på land ved å bruke hageslange og øreklokker sånn at den blir varm og termostaten åpner. Deretter blander jeg vann + frostvæske 50/50 i en bøtte og setter denne på badeplattformen over drevet med slange ned til øreklokkene. Regner da med at motoren suger blandingen til seg. Hvordan skal jeg vite at termostaten virkelig er åpen og ikke stengt. Termostaten åpner og lukker hele tiden for å holde jevn temperatur på motoren. Jeg har tappeplugger nede på blokka på hver side og dersom det kommer frostvæske ut av disse har vel termostaten stått åpen?? Ca. hvor mye ferdigblandet frostvæske trenger jeg? :confused:

 

Har hørt at det er lurt å sprute inn olje inn i flammedemperen mens motoren går for å hindre korresjon i motoren. Hvordan olje skal jeg bruke? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Tempmåleren forteller deg når termostaten åpner. Normalt starter termostaten å åpne på ca 60°C, og er helt åpen på ca 85°C. Se på nålen - når den faller litt tilbake er den åpen.

Motoren skal kjøres på ca 1300 rpm for å unngå overoppheting. For lavt turtall - liten virkning på pumpa. For høyt turtall - pumpa greier ikke å ta nok vann fra slangen.

 

Det tar nok 10-15 min før termostaten åpner (motoren har ikke belastning), og du må kjøre i omlag et kvarter før ferskvannet har sirkulert nok i blokka. (se på fargen vannet som kommer ut så skjønner du hva jeg mener.)

 

Bytt olje og filter mens den er varm.

 

Deretter pleier jeg å tappe av blokka, manifoldene, kjøleren til servostyringen. (vannet er varmt så vær forsiktig)

Løsne slangen som går fra termostathuset til vannpumpa. (den har en bøy nederst der vann kan ligge) Bruk en ståltrådbit til å pirke i tappehullene så alt kommer ut (det kan komme en del rustflak ut der).

(Litt avhengig av alder på motoren skal du ha 4 eller 5 tappeplugger med gummipakninger, nyere plugger er av vingeskruetypen i blå plast).

 

I noen manualer anbefaler Mercruiser frostvæske i andre ikke (tom blokk fryser ikke).

 

For å fylle blokka med frostvæske kan du skru løs termostathuset og fylle gjennom termostatåpningen. Nivåsjekk kan du gjøre med den slangen som kommer fra vannpumpa og opp. (15-20 l)

Alternativt som du foreslår via klokker gjennom drevet. (da må motoren kjøres varm på ferskvann igjen til termostaten er åpen)

 

Så til spørsmålet om konserveringsolje (fogging). OMC/Johnson har dette på sprayboks.

Ta av deksel og flammedemper. To 10 sek sprayer ned i innsuget med 10 sek mellomrom. Så en lang spray til motoren er i ferd med å kveles - stopp motoren. (Det ryker skikkelig) .

ALternativt (anbefalt av den lokale Mercruiserverkstedet for MPI/EFI motorer) fyll vannfilteret med 2 dl totaktsolje og la motoren gå i 10 minutter.

 

Som du ser er det veldig kjekt å ha noen med seg mens du holder på.

-Visuell sjekk av at vann fra klokkene går inn i motoren (og etterhvert kommer ut igjen), mens du står ved tenningen.

-Noen til å stenge tenningen hvis du sprayer konserveringsolje inn i forgasseren.

 

Uklart? - sikkert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...