Jump to content

Blårøyk fra VP TAMD 31


Ludde

Recommended Posts

Gratulerer med Volvo.

Har prøvet det meste ¨med TAMD31, uten å bli kvitt blårøyken, justert pumpen, skiftet dyser, overhalt turborboen mm. .. , men blårøyken var der fremdeles.

Volvo sin løsning var og skifte til nyere motor (Volvo).

Er kvitt blårøyken nå, med Yanmar 220Hk. 4LH-STE.

 

God sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor gammel din 31 motor var Keiki, med min motor er fra 99, og har gått 350 timer, så det skulle finnes andre alternativer enn å bytte til noe nyere, alternativt kjøpe japansk. Prøve i går å hive på et par flasker STP rens for dieseldyser, og det hjalp faktisk litt. Er temmlig sikker på at den får litt mye diesel, og lurer på om du kjenner til justering av pumpa på denne motoren? Dette er en TAMD 31P.

 

Takker for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

Volvp Penta ryker, og du vil alltid ha "Blueshine" rundt båten ved tomgangskjøring.

Det fins sikkert noen her inne som kan forklare hvorfor VP har akkurat dette kjennetegnet.

Blårøyk kommer av uforbrent smøreolje, det kan være at motorene er veldig nøye på korrekt eksosventiltemperatur for å oppnå fullstendig tetning, og det får en ikke ved tomgangskjøring eller ved kald motor.

Blueshine som du ser rundt båten er neppe diesel men smøreolje som kommer ut eksosen.

Eneste løsningen er faktisk å bytte motor til nyere VP eller annet fabrikat!

Våre TAMD 60 C 1100 timer har akkurat samme kjennetegnet men er i perfekt kondisjon!

Hvis røyk og blueshine er det eneste du har å utsette på motoren er det bare å fortsette å kjøre og nyte inngangen til en flott båtsesong.

 

Forty

Link to post
Share on other sites

Volvp Penta ryker, og du vil alltid ha "Blueshine" rundt båten ved tomgangskjøring.

Det fins sikkert noen

Det er faktisk det eneste jeg har å utsette på motoren, og tenkte kanskje at det var noe man kunne enkelt gjøre for å rette på dette, all den tid det ser litt pyton ut i en trang havn. At det er uforbrent motorolje forelso svigerfar også, som er bilmekaniker, så det høres fornuftig ut. Ellers er motoren helt super, stillegående og nok krafft, så jeg koser meg videre og later som ingenting. Siden dette er et Volvo problem, så er jeg jo i godt selskap. Takker og bukker.

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Volvo Penta og fikk glimrende service og svar. Dette skal det være fullt mulig å redusere til et minimum ved å justere dieselpumpa på denne motoren. Røykfri blir den vel aldri, men i alle fall bedre. Fikk oppgitt de aktuelle data for pumpe, og fortsetter som lykkelig VP eier.

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben for lykkelige Volvo eiere. Jeg registrerer med tilfredshet at medlemstallet  stadig øker. Til informasjon er vi nå oppe i to.

 :lol:

Iineg grunn til å klage på det nei. Ikke mange kan skilte med dobling av medlemstallet sitt på så kort tid. Har vært innom en av VP sine serviceverksteder i dag også, og fikk beskjed om at dette kunne de fikse greit, og at jeg skulle titte innom med båten om 14 dager. Skal ta en prat med svigers også, som muligens har måleutstyr for å måle løftet på pumpen. I så fall fikser jeg det selv en rolig kveld i båthavna, og er enda blidere. Hei og hå.
Link to post
Share on other sites

måleutstyr for å måle løftet på pumpen. I så fall fikser jeg det selv en rolig kveld i båthavna, og er enda blidere. Hei og hå.

Det du antagelig skal justere er den såkalte "Plungerhøyden på pumpa. Har du en indikatorklokke på en magnetfot gjør du dette greit selv.

 

1) Ta av intercooler (så vidt jeg husker i farta må denne fjernes for å få plass til indikatorklokka? Er litt usikker her)

 

2) Fjern grenrørene fra pumpa til dysene og senterskruen i pumpa

 

3) Lokaliser øvre dødpunkt (TDC) på motoren. I bakkant på motoren, under turboen vil du finne et hull i støpegodset som leder inn til startkransen (svinghjulet) Benytt en 17 eller 19 pipe (prøv deg fram hvilken av de to som passer best) på en forlenger og press denne gjennom hullet mot startkransen samtidig som du tørner motoren med urviseren. Når påpa snapper inn i hullet i startkransen er motoren på TDC.

 

4) Monter indikatorklokka med spissen paralelt med senterlinga på plungeren. Still viseren omlag i midten av vandringsområdet.

 

5) Tørn motoren mot urviseren ca 20-25 grader. Legg merke til viseren på klokka. Når bevegelsen stanser opp er du i rett posisjon.

 

6) Nullstill viseren på indikatorklokka.

 

7) Sett i pipa som beskrevet under pkt 3 og tørn motoren med urviseren til pipa snapper i hullet.

 

8) Les av vandringen på indikatorlkokka. Riktig verdi skal være 1,53 mm for 31A motoren så vidt jeg husker i farta. (sjekk dette med shopmanualen) Hvis avvik på mer enn +- 0,02mm ( fra 1,528 til 1,532) må pumpa rekalibreres.

 

 

Rekalibrering.

9) Benytt en rissenål eller en fin sprittursj og tegn en eller flere linjer fra flensen på dieselpumpa til vannpumpehuset.

 

10) Fjern impellerhuset og ta av de to skruene på baksiden. Ta av medbringeren. Løsne braketten på undersiden av dieselpumpa

 

11) Løsne 3 stk muttere som fester dieselpumpa til huset

 

12) Nå husker jeg ikke i farta hvilken vei du må vri dieselpumpa for å øke henholdsvis redusere verdiene du leste av under pkt 8) Prøv å vri dieselpumpa medurs og observer hvordan verdiene endrer seg når du gjentar operasjon 5-8. Fortsett å juster inntil du har oppnådd riktig verdi.

 

13) Når riktig verdi er oppnådd trekker du til de tre mutterene OG MÅLER DET HELE PÅ NYTT. Poenget med å måle (sjekke) pånytt er at huset og mekanikken forøvrig kan gi noe etter når du trekker til mutterne. Hvis dette er tilfelle må du kompansere for dette når du kalibrerer.

 

Kan virke som en omfattende jobb kanskje men ikke la deg skremme. Ting faller naturlig på plass når du begynner å jobbe. En typisk lørdags formiddagsjobb spør du meg. Er en fordel selvfølgelig at du har holdt i en skiftenøkkel før. Er også en klar fordel å ha tre armer når du skal tre pipa i hullet i startkransen samtidig med at du tørner motoren og følger med på indikatorklokka. Får du problemer her får du ta kona eller en kompis til hjelp.

Vil også på det varmeste anbefale et par av Volvos udmerkede shopmanualer. De to du trenger her er den for 31 A motoren (hvis det er denne du har) og den for tekniske data (Plungerhøyde)

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg er målløs og bøyer meg i støvet over slik kunnskap. Tusen takk for hjelpen, dette ser ut til å være noe jeg skal kaste meg over ved leilighet. Jeg har ikke 31 A, men 31 P, men tror ikke det skulle bety noe i denne sammenheng. Takk igjen for meget utfyllende informasjon

 

Mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben for lykkelige Volvo eiere. Jeg registrerer med tilfredshet at medlemstallet  stadig øker. Til informasjon er vi nå oppe i to.

 :flag:

Som lykkelig Volvo eier så er jeg ekstremt vonbråten over ikke bli regnet med i denne ekskulsive klubben!!Faktisk er jeg så fornøyd at jeg går i tanker om å bytte min gamle

kjære TMD 30 inn i en splitter ny TAMD 31 :lol:

Hvis nå bare Per på Tjøme kan la være å skremme gjødsla av eieren av Røeds Motorservice

om at det blir skrevet om sjappa hans på nettet så går det kanskje an å få noe fornuftig

ut av Finn Bøe en dag?På lørdag var han så skrømt at han solgte bunnstoff nesten gratis!

:lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Thor og beklager at vi ikke tok deg med. Som sagt har klubben en medlemsutvikling  som bare eksploderer da nye melder seg stadig. Ser ut til at fornøyde VP eiere er mangelvare, eller at de ikke tør stå frem med det, da det ikke er helt "stuerent" å ikke klage på de grønne kratfpakker fra Sverige. Trå til med 31 motoren, det er fine greier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...