Morten_L Startet 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2020 (redigert) Har en liten 260cm Rib som lettbåt til moderskipet som guttungen og jeg bruker på strandhugg, jeg er av den oppfatning at den er til for å brukes så selv om den bare er 2 år gammel er det en god del riper og knaster i gelcoaten allerede etter utallige strandhugg på våre oppdagelsesferder i skjærgården.. Kan jo selvsalgt bare sparkele opp hver vinter, men lurer på om det er noen gode beskyttelser jeg kan lime e.l på for å beskytte "kjølen" helst e-bay e.l Har vurdert KeelShield,https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1028300 men lurer på om noen vet om rimeligere alternativ? Redigert 4.Februar.2020 av Morten_L Edit: fikset KeelSkield link (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 (redigert) Du kan jo få tak i et utslitt sykkelhjul som du klipper av stålkantene på, bretter utover og limer på. Redigert 4.Februar.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Vet ikke om alternativer, men jeg har hatt det på to båter (15 og 30 fot) i 5-6 år og er veldig imponert. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Ikke akkurat billigere, men et alternativ i alle fall. Er vel ikke annet enn en konkurrent. https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/keelguard-keelguard/1288941/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=1577485&country=no&gclid=Cj0KCQiA7OnxBRCNARIsAIW53B97pM2txhbRsAFhtEGLCVh474w3EbMmrcDW3wzoeG5zDsAElySGKBcaAvA0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Hvis du skal ha det billigere må du gå til et gummiverksted, av den typen som driver service og reparasjoner på transportbånd, og kjøpe en strimmel med kraftig gummi som du limer på med tokomponet gummilim, evt. kontaktlim. utfordringen kan være å få det til å følge buen på skroget i baugen uten at det bretter seg. Det blir jo dobbeltkrumming. Har lurt på å gjøre det samme på vår Draco, men ikke bestemt meg for hva jeg gjør. Har så langt vært vant til å bruke Steady til strandhugg, og da trenger man jo ikke å tenke på dette. Men å kjøre ei 20 fots jolle opp i fjæresteinene er nesten umulig uten å få hakk i gelcoaten hver gang. Som du sier er jo båtene til for å brukes Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten_L Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Takk for tips! Hadde håpet noen hadde laget en Kina kopi eller viste om annet ferdig produkt som kunne brukes tilsvarende. Er nesten ny jolle som ellers er strøken så jeg vil helst ha noe som ikke ser alt for Reodor Felgen ut Mulig jeg må bite i meg en drøy tusing og kjøpe likevel. @Komodo ja, når jeg får såpass merker på guttungens liten jolle bør nok både den og din 20 fots jolle ha noe beskyttelse før en utforsker fjæresteinene på for nært hold Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Det er keel guard som gjelder. Har selv montert på vår jolle. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Kanhende det er keel gard dykkerklubben har på båtene. Produktene ser like ut og heter jo nesten det samme. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bitteliten Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Jeg satt på den sorte - med tanke om å stoffe den. Hvilket produsenten sier er OK . Men ikke gjør det. Paste er såpass myk at bunnstoffet flasser av. Ble mye klin på dekk i sommer da jolla lå på fordekket Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Virker som det ikke er så mye tvil om hva jeg må kjøpe Bitteliten skrev for 10 timer siden: Jeg satt på den sorte - med tanke om å stoffe den. Hvilket produsenten sier er OK . Men ikke gjør det. Paste er såpass myk at bunnstoffet flasser av. Ble mye klin på dekk i sommer da jolla lå på fordekket Takk for info, det skal jeg huske på! Apropos løfte jolla på fordekket, jeg sleper den og er ganske lei av å høre på plaskingen. Hvordan gjør dere løftet på fordekket? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Jeg bruker gennaker-fallet. Har laget en "hanefot" som jeg fester i fallet og som passer til slepekrokene og løftehåndtakene på jolla. Har akkurat byttet til en ny 270 cm jolle på kun 24 kg, så da vil det gå enda lettere. Redigert 6.Februar.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.