Jump to content

Plassering av hekkgiver


HiWard

Recommended Posts

Jeg sliter med at hekkgiveren kaster sjø over motoren når båten ligger i plan. Løsningen (trodde jeg), var et deksel til snaut 200kr fra Garmin. Men når jeg ser på monteringsanvisningen til dette dekselet og bildet av giveren fra fjorårets opptak, lurer jeg om hekkgiveren min er montert en smule for lavt. Er det slik at hekkgiveren skal ligge i flukt med forlengelsen av skroget eller skal den ligge en smule lavere? 

 

Monteringsavnisning spray shield

IMG_4434.jpg.7ffc401cbf67dbe4247879988cf78964.jpg

 

Hekkgiver montert på akterspeil (jada, den burde ikke vært tiltet opp...)

IMG_4222.JPG.f1ff3cf4760c3b73c30d0969d03b3925.JPG

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

I praksis ja, kun en forlengelse av skroget, pluss 2-4 mm dypere (på siden som er nærmest kjølen) akkurat slik tegningen viser. Husk også at den bakeste delen av svingeren bør være noen mm lavere enn fronten slik at du ikke får turbulens under selve svingeren. Legg en lekt under bunnen av båten, så er det lettere å få rett høyde og vinkel.

Link to post

Som PolarLi skrev.

Men du må være forberedt på å prøve deg litt frem, noen millimeter opp eller ned kan utgjøre stor forskjell. På bildet ditt er forøvrig giveren tiltet opp, og vil ikke fungere i det hele tatt, men det vet du sikkert. :)

 

Dersom du har steg eller lister under skroget foran giveren vil du få problemer, siden disse skaper turbulens som treffer giveren. Turbulensen inneholder bitte små luftbobler, og ekkolodd kan ikke "se" gjennom disse.

Link to post
Team Colibri skrev 46 minutter siden:

Som PolarLi skrev.

Men du må være forberedt på å prøve deg litt frem, noen millimeter opp eller ned kan utgjøre stor forskjell. På bildet ditt er forøvrig giveren tiltet opp, og vil ikke fungere i det hele tatt, men det vet du sikkert. :)

Såpass har jeg fått med meg :p Den står alltid slik for å slippe nevnte sprut over motoren.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Grunt vann, men tegning av stim med byttefisk i nesten 30 knop må sies å være "innafor".

Screenshot_2018-09-15_18.30.04.png

 

Giver over er Airmar TM150M, som på ingen måte er egnet for høy fart, da den har vid konevinkel og lav maks effekt.

 

Noen eksempler over dypere vann, denne gangen med Airmar P66 som ER egnet for bruk i høyere hastighet da den har smal konevinkel (ved 200 kHz) og ganske høy maks effekt (600W).

shot+001.png

shot+002.png

shot+003.png

 

Støyen i de tre siste bildene er primært fra påhengeren, Suzuki er dessverre notoriske på elektrisk støy og i dette tilfellet var ekkoloddet koblet mot samme batteri som påhengeren.

 

SÅ lenge skroget er nogenlunde "snilt" med tanke på turbulens og giveren er egnet, er det uproblematisk å få grei bunnlinje opp til rundt 40 knop. Derfra og oppover begynner det å bli værre, da de fleste båter har liten våt flate i så høye hastigheter og det blir vanskelig å plassere ekkoloddgiveren for å kontre det. (Aktermontert ekkoloddgiver bør aldri plasseres direkte foran propellen, da det kan føre til ventilering av propellen.) I slike tilfeller kan man selvfølgelig kombinere en innvendig ekkoloddgiver (shoot-through) for bruk i høy fart med en aktermontert ekkoloddgiver for bruk i mer moderat hastighet. Men det blir for de spesielt interesserte, i praksis de med amerikansk bassboat. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...