HiWard Startet 4.Februar.2020 Del på Facebook Startet 4.Februar.2020 Jeg sliter med at hekkgiveren kaster sjø over motoren når båten ligger i plan. Løsningen (trodde jeg), var et deksel til snaut 200kr fra Garmin. Men når jeg ser på monteringsanvisningen til dette dekselet og bildet av giveren fra fjorårets opptak, lurer jeg om hekkgiveren min er montert en smule for lavt. Er det slik at hekkgiveren skal ligge i flukt med forlengelsen av skroget eller skal den ligge en smule lavere? Monteringsavnisning spray shield Hekkgiver montert på akterspeil (jada, den burde ikke vært tiltet opp...) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
PolarLi Svart 4.Februar.2020 Del på Facebook Svart 4.Februar.2020 I praksis ja, kun en forlengelse av skroget, pluss 2-4 mm dypere (på siden som er nærmest kjølen) akkurat slik tegningen viser. Husk også at den bakeste delen av svingeren bør være noen mm lavere enn fronten slik at du ikke får turbulens under selve svingeren. Legg en lekt under bunnen av båten, så er det lettere å få rett høyde og vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Da blir det å legge dette til som et punkt på listen over gjøremål før våren. Takk. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Team Colibri Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Som PolarLi skrev. Men du må være forberedt på å prøve deg litt frem, noen millimeter opp eller ned kan utgjøre stor forskjell. På bildet ditt er forøvrig giveren tiltet opp, og vil ikke fungere i det hele tatt, men det vet du sikkert. :) Dersom du har steg eller lister under skroget foran giveren vil du få problemer, siden disse skaper turbulens som treffer giveren. Turbulensen inneholder bitte små luftbobler, og ekkolodd kan ikke "se" gjennom disse. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
HiWard Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Team Colibri skrev 46 minutter siden: Som PolarLi skrev. Men du må være forberedt på å prøve deg litt frem, noen millimeter opp eller ned kan utgjøre stor forskjell. På bildet ditt er forøvrig giveren tiltet opp, og vil ikke fungere i det hele tatt, men det vet du sikkert. :) Såpass har jeg fått med meg :p Den står alltid slik for å slippe nevnte sprut over motoren. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Guest Balder.. Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Dette er jo en god forklaring (og løsning) på problemet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fjordland Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Men da fungerer den optimalt i høy hastighet? For min del er det når eg kjører sakte eg virkelig bruker ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Vanskelig å få i både pose å sekk ja :( 2 ekkolodd, ett justert for dorging å ett justert for høyere fart Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 (redigert) Grunt vann, men tegning av stim med byttefisk i nesten 30 knop må sies å være "innafor". Giver over er Airmar TM150M, som på ingen måte er egnet for høy fart, da den har vid konevinkel og lav maks effekt. Noen eksempler over dypere vann, denne gangen med Airmar P66 som ER egnet for bruk i høyere hastighet da den har smal konevinkel (ved 200 kHz) og ganske høy maks effekt (600W). Støyen i de tre siste bildene er primært fra påhengeren, Suzuki er dessverre notoriske på elektrisk støy og i dette tilfellet var ekkoloddet koblet mot samme batteri som påhengeren. SÅ lenge skroget er nogenlunde "snilt" med tanke på turbulens og giveren er egnet, er det uproblematisk å få grei bunnlinje opp til rundt 40 knop. Derfra og oppover begynner det å bli værre, da de fleste båter har liten våt flate i så høye hastigheter og det blir vanskelig å plassere ekkoloddgiveren for å kontre det. (Aktermontert ekkoloddgiver bør aldri plasseres direkte foran propellen, da det kan føre til ventilering av propellen.) I slike tilfeller kan man selvfølgelig kombinere en innvendig ekkoloddgiver (shoot-through) for bruk i høy fart med en aktermontert ekkoloddgiver for bruk i mer moderat hastighet. Men det blir for de spesielt interesserte, i praksis de med amerikansk bassboat. :) Redigert 7.Februar.2020 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.