Jump to content

Victron Multiplus - 230V fra batteri i landstrømskretsen?


lr-80

Recommended Posts

Jeg har tenkt å trekke ledning og montere 4 stk USB-uttak (lugarer og salong), samt én enkelt inverter til lading av PC og evt andre ting som trenger 230V. 
Men så fant jeg at det finnes kombi-lader-inverter, f.eks. av typen Multiplus. Jeg har 230V uttak alle steder jeg tenkte å montere USB-uttak. Vil en slik gi meg 230V i landstrømskretsen fra batteri, med automagisk veksling når landstrøm er koblet fra? Om så er tilfelle kan det være verdt å betale litt for. F.eks. elsker kona å sitte i senga med kaffekoppen og PC og skrive på bøkene sine. 
 

Takknemlig for innspill, eller forklaring på hva dette apparatet faktisk ER. 
 

Edit: Er en Bavaria 36 Cruiser fra 2011 med det jeg tror er standard opplegg fra før. Den krever kanskje en bestemt type lading for at system/tavle/dynamo etc skal virke som tiltenkt?

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den funker som lader og iverter, og hvis strømmen forsvinner fra land eller generator, virker den helt sømløst. Du har hele tiden strøm i kontaktene ombord.  Farco bla.a selger denne, og kan svare deg på detaljer. Du bør ha ett kontrollpanel i tillegg, men der finnes det flere alterativer. En veldig kjekk tilleggsfunksjon er at du kan stille inn hvor mange ampere du vil/kan trekke fra land, helt ned til 3 amp. (Blir vel ca 700w) Du kan samtidig trekke 13amp fra inverteren, (13 er ihvertfall maks på min  Multiplus 12/230/120)slik at du kan bruke mye strøm i perioder, f.eks til vannkoker, men la batteriene fylles f.eks gjennom natten. Dette fungerer også sømløst. 

Link to post
Share on other sites

@BØstrømStrålende. 
Litt googling avslører at den bruker en del strøm i standby, men den kan jo slås av når den ikke brukes skulle en tro. Samt koble fra varmtvann. Det er noe kostnad med en standard ren sinusinverter også, pluss alt styr med fastmonterte USB-kontakter som sikkert er avleggs om noen år. Så virker som en god løsning ?

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...