Poolboy Startet 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2020 (redigert) Jeg er fersk snekke eier som trenger råd: Er det mulig å sette Elektrisk starter på Marna M2? Hva trengs for å legge inn landstrøm? Er det greit å bruke kjetting som ballast? Er det greit å legge det rett mot treverket? Skal selvfølgelig lage skott/innramming til det. Redigert 5.Februar.2020 av Poolboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Hvis det er kilespor på svinghjulet på motoren kan du enkelt montere dynastarter komplett pakke med vippe og tenningsnøkkel koster ca 4tusen .landstrøm kommer i mange varianter avhengig av ditt behov ,leveres også som plug and play hvis du vil montere selv .let litt på nettet så finner du det du trenger . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Det er ikke greit å legge kjetting rett mot skroget, spenningsforskjellen vil gi lutråte. Landstrøm må være lagt skikkelig, slik at landjorden tas om bord og ikke lekker til sjø (skjøteledningsprinsippet). Det samme gjelder start- og annen strøm, hvis du ikke kjører to-polet anlegg vil du få lutråte. Sitér dette innlegget Link to post
Poolboy Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Hva bør jeg ha mellom kjetting og skrog for å unngå lutråte? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 mawilu skrev for 3 timer siden: Hvis det er kilespor på svinghjulet på motoren kan du enkelt montere dynastarter komplett pakke med vippe og tenningsnøkkel. Trenger strengt tatt ikke kilespor på svinghjul, om du velger en dynamo/generator som ikke produserer all verdens effekt så kan kilereima gå på omkretsen av svinghjulet uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Poolboy skrev 51 minutter siden: Hva bør jeg ha mellom kjetting og skrog for å unngå lutråte? Legg kjettingen i en plastkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Men kan du ikke si hva som gjør at du må legge inn ekstra ballast? Hvis det er ei tresnekke du har - og det var vel gjerne de som kom med Marnaen - så ligger vel den slik den skal. Er det plastbåt får du ikke lutråte. Landstrøm er det etter min erfaring ikke så viktig å ha i ei gammel snekke, for du har ikke så store forbrukere. Tenk deg om hva slags forbruk du har før du går igang med en operasjon som du helst skal ha litt erfaring for å få gjort riktig. Lykke til med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Poolboy Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Takk for tips Nero II, det er en en gavlbåt det er bygget ett nytt overbygg på i 2013. Å da ble det ikke lagt inn ballast for å kompensere for at overbygget er som er plassert mest over på babord side, så ballast trengs for å rette opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Spylervæskekanner fylt med avbalanseringsbly (evt sand om du har god plass) er greit å bruke. Isolerer mot treverket og er lette å stue. Og å ta ut igjen ved behov, ikke minst. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Enig i den betraktningen fra @index. Balanseringsvekter er ikke lenger laget av bly, men av sink. Og sinken bør absolutt isoleres fra treverk i størst mulig grad. Jeg har forresten brukt samme patenten selv. Dessuten har jeg også benyttet slanger fra lastebilhjul som jeg har klippet opp og laget 'ballastposer' av. I dag er vel de fleste lastebilhjulene slangeløse. Men om du får fatt i slike, helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Poolboy Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Takk for svar @Hulda og @index, hva med gamle sementsekker som har blitt forsteinet? Jeg tenker 300 kg fordelt på 5 liter spylevæske kanner, det blir mange kanner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Det vi gjorde før i tiden, den gangen det var hår i r¤&%¤&%, Var eksempelvis å legge tjærepapp mot bordgangenen og tømme betong. Og lage en forskaling slik at det var mulig å løfte betongblokkene ut. Oppi betongen la vi jerskrap, og støpte inn håndtak for å kunne løfte ut. Betongen fikk med denne metoden helt formen på båten. Det var før plasten var oppfunnet. Nå kan man legge inn plastflak, tape med gaffatape. Kun fantasien som begrenser. Sitér dette innlegget Link to post
Poolboy Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 @Hulda jeg var akkurat hos dekkmann å fikk fylt 2x25 liters kanner med bly/lodd, henter 2 kanner til på mandag?? Dette burde duge? Alt man kan få gratis er jo bra? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 (redigert) Poolboy skrev 33 minutter siden: @Hulda jeg var akkurat hos dekkmann å fikk fylt 2x25 liters kanner med bly/lodd, henter 2 kanner til på mandag?? Dette burde duge? Alt man kan få gratis er jo bra? Da kan du eksempelvis ta deg en tur til en slipp/båtopplag og plukke brukte anoder. Hos meg kunne jeg fritt ta med alle de sinkanodene jeg gadd sist jeg var på land, sikkert 500 kg. Sink har noe redusert vekt i forhold til bly, men det er ikke rare forskjellen. Som over, balanseringsvekter er nå laget av sink, bly er forbudt brukt grunnet miljøgiftighet. Det kommer an på hvor mange kilo du trenger for å rette båten. Hvilket du ser etter hvert. Redigert 7.Februar.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Gir virkelig dekkverksteder bort bly som er så dyrt? Hvordan frakter du 25 liters kanne med bly, den veier jo 250 kg ? Sitér dette innlegget Link to post
Poolboy Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 @Lazyjack jeg fylde dem bare opp 50%, så ordner jeg resten i båten. Det var nok noe som ikke var bly innimellom. Jeg komme bare komme å hente så mye jeg ville???? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Gammelt verksted? Bly har vært strengt forbudt i minst 10 år. Sink har null verdi som skrap. Kiloprisen på bly ligger vel på en 5- til 15 kroner kiloen. Sink har vel en egenvekt på drøyt 7 og bly drøyt 11. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 Ser du ligger på Malmøsiden, gleder meg til å komme forbi, og er du i båten kan det bli hyggelig... Det Index foreslo er det jeg selv har brukt. Men du må passe på ikke å plastkannene med sink for langt bak. Jo lenger fra sentrum av båten, jo mer endres sjøegenskapene. Jeg la 300 kg i en Tromøy 23 som jeg ville ha litt mer stabil. Masse diskusjon da om det skulle ligge i senter eller ute i borde. Jeg la det (2x 150) ute i borde, men under vannlinja, og det fungerte greit. Lurt tips å bygge en forskaling slik at du har mest mulig styr på det. Hvor er gavlbåten din bygd? Sitér dette innlegget Link to post
Poolboy Svart 8.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 @Nero II bare hyggelig om du kommer innom, båten skal snart opp å inn i en hall på Spiggeren, må skjære ut plata hvor 3 av vinduene sitter da det er fukt skade. Så tilbake med ny plate med 3 vinduer som da har gummipakkning, først da vil jeg få tørket opp fukt inne i hytta før olje/lakk jobb begynner. Skal også senke motor luke på akterdekk slik at dørken blir slett, deretter får den 3 lag med glassfiber og polyester. Det er det jeg gjør i år, må jo bruke den litt også? Holder også på å restaurere døra til hytta (se bilde). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.