Jump to content

Elektrisk starter Marna M2/Ballast/ Landstrøm

Poolboy

Recommended Posts

mawilu skrev for 3 timer siden:

Hvis det er kilespor på svinghjulet på motoren kan du enkelt montere dynastarter komplett pakke med vippe og tenningsnøkkel. 

Trenger strengt tatt ikke kilespor på svinghjul, om du velger en dynamo/generator som ikke produserer all verdens effekt så kan kilereima gå på omkretsen av svinghjulet uten problemer. 

Men kan du ikke si hva som gjør at du må legge inn ekstra ballast? Hvis det er ei tresnekke du har  - og det var vel gjerne de som kom med Marnaen - så ligger vel den slik den skal. Er det plastbåt får du ikke lutråte. 

Landstrøm er det etter min erfaring ikke så viktig å ha i ei gammel snekke, for du har ikke så store forbrukere. Tenk deg om hva slags forbruk du har før du går igang med en operasjon som du helst skal ha litt erfaring for å få gjort riktig. 

Lykke til med båten!

Enig i den betraktningen fra @index. Balanseringsvekter er ikke lenger laget av bly, men av sink. Og sinken bør absolutt isoleres fra treverk i størst mulig grad. Jeg har forresten brukt samme patenten selv. Dessuten har jeg også benyttet slanger fra lastebilhjul som jeg har klippet opp og laget 'ballastposer' av. I dag er vel de fleste lastebilhjulene slangeløse. Men om du får fatt i slike, helt utmerket.

Det vi gjorde før i tiden, den gangen det var hår i r¤&%¤&%,

Var eksempelvis å legge tjærepapp mot bordgangenen og tømme betong. Og lage en forskaling slik at det var mulig å løfte betongblokkene ut. Oppi betongen la vi jerskrap, og støpte inn håndtak for å kunne løfte ut. Betongen fikk med denne metoden helt formen på båten. Det var før plasten var oppfunnet. Nå kan man legge inn plastflak, tape med gaffatape. Kun fantasien som begrenser.

Poolboy skrev 33 minutter siden:

@Hulda jeg var akkurat hos dekkmann å fikk fylt 2x25 liters kanner med bly/lodd, henter 2 kanner til på mandag?? Dette burde duge? Alt man kan få gratis er jo bra?

Da kan du eksempelvis ta deg en tur til en slipp/båtopplag og plukke brukte anoder. Hos meg kunne jeg fritt ta med alle de sinkanodene jeg gadd sist jeg var på land, sikkert 500 kg. Sink har noe redusert vekt i forhold til bly, men det er ikke rare forskjellen. Som over, balanseringsvekter er nå laget av sink, bly er forbudt brukt grunnet miljøgiftighet.

Det kommer an på hvor mange kilo du trenger for å rette båten. Hvilket du ser etter hvert.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ser du ligger på Malmøsiden, gleder meg til å komme forbi, og er du i båten kan det bli hyggelig...

Det Index foreslo er det jeg selv har brukt. Men du må passe på ikke å plastkannene med sink for langt bak. Jo lenger fra sentrum av båten, jo mer endres sjøegenskapene. Jeg la 300 kg i en Tromøy 23 som jeg ville ha litt mer stabil. Masse diskusjon da om det skulle ligge i senter eller ute i borde. Jeg la det (2x 150) ute i borde, men under vannlinja, og det fungerte greit. Lurt tips å bygge en forskaling slik at du har mest mulig styr på det. 

Hvor er gavlbåten din bygd?

@Nero II bare hyggelig om du kommer innom, båten skal snart opp å inn i en hall på Spiggeren, må skjære ut plata hvor 3 av vinduene sitter da det er fukt skade. Så tilbake med ny plate med 3 vinduer som da har gummipakkning, først da vil jeg få tørket opp fukt inne i hytta før olje/lakk jobb begynner. Skal også senke motor luke på akterdekk slik at dørken blir slett, deretter får den 3 lag med glassfiber og polyester. Det er det jeg gjør i år, må jo bruke den litt også?

Holder også på å restaurere døra til hytta (se bilde).  

75AB2D14-823E-47CF-BD45-1A667A2D7B31.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...