Jump to content

Kabola KB20 strømforbruk.


Cirion

Recommended Posts

Har kjøpt meg en brukt båt med en Kabola KB20 8kW dieselvarmer.

 

Har hørt mye godt om Kabola, men i drift så syns jeg den er JÆVLIG grådig med strømmen.

 

Skrudde av alt i båten, untatt inverter (KB20 trenger 220v), 2xKabola paneler. Viftekonvektorene var satt til minimum, og alle radiatorer til frostsikring. Anlegget hadde kjørt hele helgen så det var 23+ grader i båten. Dro ut landstrøms kabelen og 16,4A trekkes.

 

I følge Victron 712 panelet, så skulle da batteriene vare i 22t.

 

Slo av Kabola, og inverter, men lot viftekonvektorene gå og strømtrekket sank til 1,1A.

 

På landstrøm er ikke 16,4A stort forbruk ca. 200W eller 4,8kW i døgnet, men på batteri utgjør det jo ca 400Ah i døgnet.

 

Slik jeg forstår det, er det vel sirkulasjonspumpen som har det største strømtrekket, samt tap i inverter hjelper jo ikke.

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan redusere strømforbruket?

Link to post

Har tilsvarende opplegg, men litt større fyrkjele(14kw). Min bruker 30watt kontenuerlig, og 230w ca når brenneren går. Det gjør den jo bare ett minutt innimellom, med frekvens avhengig av temperatur inne og ute. Hvis jeg regner 50 watt i 230Volt kontenuerlig, er vel det i nærheten av sannheten. 

Hvis sirkulasjonspumpen er gammel(som min) kan det lønne seg å bytte den til en av nyere type. De nye har ett forbruk på ned mot 15-16w. Sett også sirkulasjonspumpen på laveste sirkulasjon, hvis den er tre trinns. 

Hvis fyrkjelen din bruker 15A i 12 volt, uten at brenneren går, må det vel være noe galt. Gjennomsnitt rundt 5A i 12volt er vel å forvente.

 

Link to post

Har vært i dialog med Farco, men blir ikke stort klokere av det heller. De har forsøkt å hjelpe meg.

 

Jeg fikk spec på pumpen, og da var det ikke noe å hente på den. Men ingen info om hva som trekker så mye strøm.

 

Ellers fikk jeg  masse skryt om hvor energieffektiv den er og hvor mye Kabola har lagt inn i å redusere energibruk.

Men min erfaring er jo motsatt, hva er poenget med å spare diesel hvis man må kjøre aggregat eller motor for å drive greia.

 

Jeg tror forbrenningen er strømtyven, og at den går mer eller mindre kontinuerlig. Det gjorde jo også min Webasto i gamle båten, men ikke med like fatalt forbruk. 

 

Jeg har 6x100Ah LifePo4 batterier, som tilsvarer 1200Ah blybank. Det er nok til ca 22t i følge Victron BMV-712. 22t er vel og merke uten andre ting påslått enn inverter og kabola. Dette er en seilbåt, legg til 2xPlottere, instrumenter, sensorer, 2kjøleskap, 1 fryser osv. Ikke lenge jeg kan seile med med varme på...

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg setter ned forbruket på forbrenningen?

 

Til mitt bruk, ser det ut som at KB20 bør byttes i f.eks en slik:
https://seatronic.no/eberspacher-hydronic-ii-m8-vannvarmer-12v

 

8kW vannvarmer, som KB20, men mens KB20 bruker 230V fra inverter og 158W - 267W, så bruker Hydronic 12V og 35W - 55W.

 

Alternativt så må jeg gjøre noe mer for å få mer strøm ombord, større batteribank, mer solceller, hydrogenerator, aggregat osv...

Link to post

Det er jo nesten åpenbart at det forsvinner strøm på veien. Inverter har vært nevnt. Kan mistenke at den har ett forbruk (kanskje i størrelsen 15A i 12V) før den leverer strøm videre i 230V? Kabolaen skal bruke mindre enn en Hydronic vannvarmer du sikter til i hvilemodus. Det er kun når den forvarmer, tenner, og brenner, at den forbruker noen hundre watt. Hvis den brenner kontinuerlig er jo saken en annen, men da bør du vel sjekke hvor all varmen blir av. Du hører syklusene på Kabolaen, eventuelt kan du sjekke varmen fra røykrøret. 

Link to post

Det er nok som dere foreslår her at brenneren går kontinuerlig. Stor båt, og kaldt vær. Problemet har vært at den fyrer for kråka også...

 

Har nå forsøkt å roe ned forbruket så mye som mulig, men alle forsøk fram til nå har vært enten så er båten iskald for Kabolaen ikke har vert i drift, eller så er det syden temperatur. Det har vært mellomtingen som jeg ikke har klart å finne.

 

Jeg har 2 paneler for viftekonvektorer, og har forsøkt diverse instillinger. Samt at jeg ikke har vist hvilket panel som må være på.

Det ene panelet styrer inne og det andre styrer ute. Kabola starter aldri om begge er avslått. Et av dem må være på.

Panelene har mange moduser i følge et ark jeg fant i båten.

1-A Manual Ventilation - manuell vifte (og som jeg fant ut, ingen varme)
1-B Temperature controlled ventilation - automatisk vifte med temp styring (og som jeg fant ut, ingen varme).

2-A Manual heating - Kabola på, og manuell vifte (Dette er den jeg skal bruke nå!)

2-Temperature controlled heating - automatisk vifte med temp styring og varme. (vifta går 100% 24/7 mest sannsynlig på grunn av dårlig plassert sensor).

3-Temperature controlled heating with boiler & fan off function. (ikke å anbefale for den slår av alt når varmen er oppnådd).

 

I går etter jobb testet jeg å justere sirkulasjonspumpen på Kabolaen ned fra 4 som den stod på, til 1. Samt at jeg satte panelet som styrer inne til 2-A og viften til av. Når jeg kom til båten i dag, nappet jeg landstrømskabelen og sjekket forbruk 3,8A. ENDELIG! Gikk ombord, og det var en liten lunk. I følge Kabola panelet var det 9 grader, men det føltes vesentlig mer. Radiatorene var varme. Jeg satte viftene inne til 50% og forbruket steg til 5.8A. Det varte nesten 5min, så hoppet det til 16,4A og Kabolaen fyrte opp. Jeg låste, koblet tilbake landstrøm og dro på jobb.

 

Så konklusjonen er, KB20 bruker mye når den brenner, men lite i stdby. Sirkulasjonspumpen var stilt for høyt for vedlikeholdsvarme, og tempsensor er montert på et idiotisk sted, hvor den får kulderas fra vinduet og regulerer etter det. Samtidig er det kaldt ute så da er det behov for mer varme og lengre brenntid.

 

Skal teste mer i helgen.

 

SeilerslaskØnsker meg en Victron Multiplus 12/3000/120/16, men først må jeg være sikker på at jeg har nok strøm ombord. 15A egenbruk på inverter er det garantert ikke, 158W eller 13,17A er fra Kabola og resten opp er nok inverter + noe annet. På maks bruker Kabola 267W eller 22,25A og de tallene stemmer godt med hva jeg opplever. Så i mitt tilfelle hadde jeg kun sett lav forbrenning og høy forbrenning uten å oppleve hvilemodus med kun sirkulasjonspumpe.

Link to post
  • 4 uker senere...

Nå har jeg fått kabalen med Kabola til å gå litt mer opp. Ikke så lett når hverken selger eller agent vet hva de har kjøpt/solgt installert osv...

 

Det er en slik som står i min båt:

KB-Series.png.53c36870f78703e9ac3436adf7161582.png

Kabola KB20 Calorifier. Hvor Calorifier står for varmtvannsbreder varmer (som jeg kaller VVB heretter). Den har 2 soner, 1 for varmtvann og 1 for sentralvarme.

 

Strømforbruket som jeg har målt stemmer, og den største synderen er forbrenningsviften. Den bruker 135W. Men det er som påpekt av andre her kun når brenneren går for fult. Så at jeg ser mellom 158W og 267W på full spiker er normalt.

 

Når jeg ser tilbake til henteturen, så hadde vi heftig forbruk, og mer enn nok varme. Nå forstår jeg også hvorfor. Det er 7 radiatorer ombord, og 3xhåndkle radiatorer. Alle var satt til maks. Maks på thermostatene er 28 grader. Ergo her går hele sløyfa på maks kontinuerlig, for vi nådde nok aldri 28 grader.

 

Kabola'en skal levere 8kW og det gjør den nok, men det er også 3x viftekonvektorer ombord, som hver og en kan trekke 6kW fra sløyfa. Vi hadde dem på 50%. Ergo trakk nok de 9kW alene. Så Kabola'en brant kontinuerlig, og da med forståelig høyt forbruk.

 

På toppen av det, så var VVB sløyfa tilkoblet, så hver gang den trengte varme, så gikk nok den også. VVB sløyfa går automatisk etter thermostat i VVB og den har prioritet så lenge den ønsker varme. 3veis ventilen slår da over til VVB og ingenting sirkulerer i sentralvarme anlegget.

 

Siste bit av kabalen, er at det er kun thermostater i Viftekontrollerene som ber om varme til Kabola. Så den fyrer kun om en av dem er på, og ber om varme. Derfor kan jeg sette en av dem på manuell varme og vifta av for å få varme i radiatorene.

 

Den har brukt litt mye med alle radiator thermostatene på frostsikring, og det forstår jeg nå er på grunn av at:

1. Jeg ber alltid om varme, dermed så stopper ikke sirkulasjonspumpen. 

2. VVB står på, det er det som er On/Off bryteren som er installert ved ene viftekontrolleren.

3. Ingen rom thermostat montert, så jeg må alltid be om varme punkt 1.

 

Har vurderert å sette opp en romthermostat i en lugar for å løse det, men blir nok morsommere med smart styring.

 

Så neste projekt er å sette opp litt smartstyring og romtemp sensorer. Da vil jeg kunne få enda lavere stdby forbruk, ved å slå av varmebehovet når satt temp er nådd. Radiator thermostatene kan settes til f.eks max 21 grader, men det blir kansje bytte til smarte sånne, slik at de kan styres fra mobilen.

 

Så er det å nøste opp i alle de andre strømslukerne ombord. Når instrument bryteren slås på, går alt av sensorer på, 2xplottere, autopilot, instrumenter, tv, antenneforsterker til tv osv... Er nok lurt å dele opp disse ;)

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...