storken28 Startet 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2020 Jeg har ein Alo 28 med Yanmar 3YM20 m/80A hitachi dynamo,videre til Merlin AMS og videre gjennom BEP VSR til batteriene.Startbatteriet er eit 12v 55a Optima.Housebatteri er 2stk Banner 100a koblet til 200a. Heilt til ifjor har ladingen vært uten problemer..i høst begynt problemene.Med motor igang på ca.2500 Rpm, viste min BEP 600 batteri moniter 13.6v på husbatteri.Etter motorstans gikk det ned til 12.3-12.6.uten forbruk. Hvis ikke jeg har gjort feil, er utputt fra dynamo kun 40amp.(målt med clamp ampermeter) Hvis jeg bruker batterilader til lading,lades bateriet til13.6v-13.8v og holder dette. Jeg har merket at rød diode på AMS lyser permanent,dette skal være ein melding om feil,men hvor skal jeg leite?Det får jeg ingen info om. Jeg oppdaget et strøm tap forårsaket av vann på ein kobling.Dett er rettet på uten noen bedring av situasjonen.. Er der noen der ute som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Ville startet med å koble ifra hverandre de 2 100a Banner-batteriene. Kanskje ta de med hjem for å topplade, og la de stå ubrukt et døgn eller 2, og så sjekket igjen. Kjenner ikke Merlin AMS, men er det mulig å koble ifra "husbanken", og bare sjekke lading på start-batteriet ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
storken28 Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Hei Finnaren, Takk få svar,skal prøve ditt forslag. For resten hadde ikke du ein Alo 28 for noen år siden?.Tror vi ha snakke sammen tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 (redigert) Merlin "AMS" er en ekstern regulator som skal jobbe parallell med intern original-regulator. (red. her: Dvs. at det ikke går "Via" regulatoren".) Når du registerer 13,6V på forbruksbank betyr dette at "noe" lader. 40A fra en Hitachi 80A (da vel LR180-03 eller 04C) ved 2500 1min på motor er veldig lite. Den pleier å gi masse mer, i alle fall på tomme batterier som kan svelge noe. Jeg regner med at du finner feilen i enten løs reim, dårlig kontakt, sliten forbruksbatteri (må være med skadet celle, ellers ville spenningen sprette opp), men mest sannsynlig dårlig kontakt / feil på ekstern regulator (som viser feil) f.eks. på senseledning. Men det er synsing her. Fordi før vi kan snakke om regulering måtte man sjekke om det er bare ekstern som regulerer, eller begge regulatorer feiler. Det fordi Merlinen skal arbeide parallell. Men den interne skal også gi 14,3V (setpoint), som setter spørsmålsteg på hvorfor du ikke ser mer spenning på startbatteriet. Det samme spørsmål kommer opp mht. landstrømladeren. Er litt rart at både dynamo og landstrømlader viser det samme spenning. Er det med vilje, eller måler du bare feil? Begynn med det, bruk et multimeter for å dobbeltsjekke først. Evt. er jo bare visningen feil og batteriene svelger ikke mer enn 40A. Ikke så usannsynlig det heller. Jørg Redigert 7.Februar.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.