Jump to content

Erstatte Wallas med inverter og induksjonstopp?

eysteind

Recommended Posts

Hei!

vurderer å erstatte den game safeflame kokeapparatet med inverter og elektrisk koketopp i min saga 27. 
Skal brukes stort sett ved landstrøm, men må ha mulighet til å koke kaffi og raske retter underveis også (med motor igang).

Ønsker helst en 2 planter induksjonstopp, men er usikker på hvor stor inverter som trengst, og om mine to standard Sønnak nautilus batteri takler belastningen.

ønsker selvfølgelig en rimeligst mulig løsning, selv om en slik victron kombiinverter frister.

noen som har synspunkter og tips til koketopp/inverter som bør klare jobben?

Det blir fort noen hundre A strømtrekk om du skal fore en induksjonstopp fra inverter. Det er nok fullt mulig, men vil tro at du bør vurdere en utvidelse av forbruksbank i så fall, samt hvordan forbruksmønsteret ditt er ift å få fulladet igjen før landligge uten landstrøm. Jeg bruker innimellom inverter til 800W VVB for å få meg en dusj. Bank til inverter er 3x130Ah Victron AGM, og jeg har tidsbryter på dette oppsettet, samt at jeg som regel kun aktiverer når jeg vet at banken er full samt at 620W solceller på taket gir god drahjelp/rekker å etterfylle en del før sola går ned. Vil tro at en invertertopp med 2 plater kanskje trekker opp til 2-3 kW på full spiker?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...