Jump to content

Hva slags brenner er dette i en Columbie 66?

Lasseee

Recommended Posts

Hei!

Det er en svensk Optimus 55/155.

Jeg hadde selv en Columbie 66 i mange år, med samme kokeapparat (brenner).

Apparatet er parafinfyrt (lampeolje) og har hurtigforvarming på begge brennerne.

Fra tid til annen selges disse på FINN. Prisforlangende varierer mye, men regn med å

gi 750 - 1000 for et godt eksemplar.

Per

Optimus 55/155 er fantastiske apparater, men det krever litt kunnskap å bruke dem. God forvarming er viktig, gjerne ved hjelp av rødsprit av god kvalitet. Det er også viktig at dysene holdes rene, det er en funksjon der du skrur reguleringsrattene helt tilbake slik at en nål stikkes inn i dyseåpningen. Du vil finne mange som rapporterer om mislykkede erfaringer med disse apparatene, men det skyldes som regel mangel på kunnskap om hvordan de brukes. Les bruksanvisning så går det veldig bra.

Guest Avmønstret#

Utfordringen er nesten mest at det ikke finnes så mange alternativer. Rødsprit dugger og svir i øynene, også om en brenner med "ren fyr" osv. Gass krever en omfattende installasjon og ikke alle er komfortable med å ha gassløsning i båten. Strømbasert koking krever batteri- og ladeinstallasjon til noen titusen. 

Så om ingen av de over er aktuelle står du igjen med parafinprimus eller en eller annen gassvariant som bruker "sprayflasker". 

----

Uten erfaring med bruk av primusbrenner ville jeg styrt unna. Har også blitt veldig vanskelig å få tak i ekte parafin til normalpris i Norge etter det ble slutt på salg fra pumpe. Og disse brennerne blir fort ødelagt om du fyrer med feil væske, som feks lampeolje, varmeolje osv. De må ha ekte parafin. 

Om du derimot har spesiell interesse for parafinbrennere, som er en aldri så liten hobby i seg selv, liker lukta av parafin i båten osv så er det en egen norsk FB gruppe for optimus. Og en haug sånn ellers på nett. 

Har selv en optimusbrennerbasert Taylors varmeovn (med pipe) i båten, så jeg har høstet litt erfaringer. Og vi fyrte med samme prinsippet på primuser i militæret. Brukt riktig er det flotte greier. Brukt feil kan det være "stressende". Rent praktisk og brukermessig er alle andre alternativ langt bedre.. men de har også sine ulemper. Jeg hadde glatt valgt en optimus fremfor rødsprit. Men hadde nok valgt gass fremfor begge de to. 

--------

Båt er hobby, en velger ikke alltid det praktiske fremfor det upraktiske :-) Primus er kjekt det. Gir sterk varme og det er noe en må lære seg, som jo gjør det mer gøy enn å bare vri på en knobb. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Geir Kåre S skrev 39 minutter siden:

Gass krever en omfattende installasjon og ikke alle er komfortable med å ha gassløsning i båten.

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-22-kw-2000041896

Enkel, billig og ingen installasjon?

Interessant å se at hverken brenneren eller gassflaskene som hører til har gått opp i pris etter 2012! Skal selv kjøpe en slik til nyinnkjøpt båt.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Biltemabrenneren er veldig fin, men mangler tennsikring. Jeg har 2 av disse, men etter at jeg ble gjort oppmerksom på at de også finnes med tennsikring som stopper tilførselen av gass om flammen slukker, la jeg til et par hundrelapper og handlet hos Maritim for å bruke i båten. Supert også som reserve for oss som har annen installasjon, men som innimellom går tom for drivstoff til disse.

https://www.maritim.no/minikjokken-1-bluss-for-bat

Lagt til: Biltemas gassbeholdere passer også i denne og koster kr. 19.90,-, mot Maritims kr. 29,-

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Tømmer de seg selv om du slår opp utløsermekanismen? Jeg tar også ut boksen, men det skyldes at jeg ikke vil oppbevare gass nede i båten. Legger boksen(e) i platpose med lynlås i drenert rom i cockpit, mens brenneren ligger i stuerom nede i båten. Uansett stopper gassen når jeg tar opp låsepinnen, for da sklir jo boksen ut av dysen og tetter seg automatisk. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Geir Kåre S skrev 1 time siden:

... Og disse brennerne blir fort ødelagt om du fyrer med feil væske, som feks lampeolje, varmeolje osv. De må ha ekte parafin. ..

Det beste brennstoffet til parafinbaserte kokeapparater er ren tennvæske. Soter betydelig mindre enn parafin, er nærmest luktfritt og brenner rent med høy temperatur. Jeg har tidligere brukt mange typer parafinbrennere på lengre fjellturer på vinterstid og har forsøkt det meste av parafinbaserte drivstoff til disse.

Jeg har brukt primus noe. Systemet består av en brenstofftank og en brenner for GASS. Du pumper trykk i drivstoffbeholderen. Du varmer opp drivstofftilførselsrøret med rødsprit eller tenn-pasta så lenge at drivstoffet i røret koker til gass. Du åpner tilførselen forsiktig, og pilotflammen antenner gassen og brenneren brenner som et gassbluss. Er du utålmodig og åpner for drivstoff for tidlig, strømmer det uf flytende parafin, og flammen slår opp 50-60 cm. Noen ganger passer det dårlig, inne i et lite telt f. eks.

Redigert av Code0 (see edit history)
Shore skrev 42 minutter siden:

Biltemabrenneren er veldig fin, men mangler tennsikring. Jeg har 2 av disse, men etter at jeg ble gjort oppmerksom på at de også finnes med tennsikring som stopper tilførselen av gass om flammen slukker, la jeg til et par hundrelapper og handlet hos Maritim for å bruke i båten.

Fant tidligere tråder her på forumet hvor andre var veldig misfornøyde med Maritimes variant, men fornøyd med den fra Biltema (ser jo helt makne ut?). Dog viktig forskjell på de to som du jo også påpeker mht tennsikring. 

Shore skrev 41 minutter siden:

Tømmer de seg selv om du slår opp utløsermekanismen? Jeg tar også ut boksen, men det skyldes at jeg ikke vil oppbevare gass nede i båten. Legger boksen(e) i platpose med lynlås i drenert rom i cockpit, mens brenneren ligger i stuerom nede i båten. Uansett stopper gassen når jeg tar opp låsepinnen, for da sklir jo boksen ut av dysen og tetter seg automatisk. 

Husker ikke. Bruker den bare ved behov. Sist gang var vel i 2005. Noe slikt. Leser bruksanvisningen og følger den. Men veldig godt fornøyd.

Mouche skrev 57 minutter siden:

Fant tidligere tråder her på forumet hvor andre var veldig misfornøyde med Maritimes variant, men fornøyd med den fra Biltema (ser jo helt makne ut?). Dog viktig forskjell på de to som du jo også påpeker mht tennsikring. 

Ok? Har ikke sett de trådene. Har Biltema, brukt en del ute på hytta, grei, men var for vind naturligvis. Ute betyr det ikke allverden at den ikke har tennsikring annet enn at man må følge med så ikke boksen tømmer seg til ingen nytte. Maritims har jeg brukt noen få ganger når jeg har sluppet opp for gass fra 5 kg beholderen i båten. Har ikke funnet noen svakhet ved denne foreløpig, men marginalt bruk. Har sett medlemmer klage over at gassboksene ruster. Ja, de er nok ikke produsert i syrefast, derfor har jeg de i kraftige IKEA plastposer med lynlås i drenert cockpit. Har ligget i all slags vær i flere år, uten å ruste.

Meget fornøyd med begge, men på hver sin plass. Har også en Biltema i boden hjemme, grei reserve til kr. 199,- om strømmen blir borte.

Ja, jeg så de i ettertid, men fant ikke noe massiv kritikk av Maritim sin utgave. Tror det beror på brukerfeil om det er noe, de virker rimelig identiske bortsett fra tennsikringen. Jula har også maken til Biltemas, de har også en type grillplate til, som ikke egner seg til pølser, men som visst var veldig fin til tynne biffer. Passer sikkert til alle.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/turkjokken/grillplate-956117/

Lasseee skrev for 20 timer siden:

Hei.

Er det noen som vet hvlken modell brenner som er avbildet er?

Ligger en svært god tråd her på bp om dette kokeapparatet:

https://baatplassen.no/i/topic/118931-optimus-55155-trenger-en-ny-brenner/#comments

Selv om tråden ikke er så gammel, er noen av linkene ikke lenger i bruk, dette gjelder blant anna linken til Uniflame i Drammen. Han har gitt seg.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Shore skrev for 2 timer siden:

Ja, jeg så de i ettertid, men fant ikke noe massiv kritikk av Maritim sin utgave.

At den ikke er massiv skyldes kanskje at de fleste har kjøpt varianten fra Biltema, men la merke til en som hadde begge og skrev;

Hadde 2 slike appareter i den forrige båten vår. en fra biltema og en dyrere versjon som het Ace, (400 kr på maritim). Ace-apparatet luktet, den brukte dobbelt så mye gass og var i det hele kun sørgelig.Biltemaapparatet er 4 år gammelt, Ace-apparatet ble kjøpt nytt i fjor. Biltemaapparatet har jeg ennå, og har blitt brukt litt i sommer. Fungerer prikkfritt. Anbefales på det varmeste...

Kan ikke helt skjønne at forbruk og lukt fra den ene skyldes skyldes brukerfeil sammenlignet med bruk av den den andre? 

Det er jo luktestoff i gassen, mulig at det var en feil på flaska, mulig det var en feil på apparatet, som gjorde tilkoblingen litt dårlig slik at det ble lekkasje. Har hendt med noen flasker at det ikke kommer gass når jeg har brukt Biltemaapparatet, aldri lekkasje, men som regel er det bare å lirke de på plass.  Har ikke merket noe galt med min fra Maritim og hvis det kun er den ene, behøver det ikke bety at de er generelt dårlige. Kan hende det er 0,0001 % av alle som er solgt?

At den brukte dobbelt så mye gass kan jo tyde på en lekkasje. Tror vi hadde hørt mange historier hvis det var vanlig. Det er forøvrig ikke alle som er like tekniske, selv om det ikke krever voldsom kompetanse for å betjene disse. Man opplever det utroligste rundt omkring.

Geir Kåre S skrev On 9.2.2020 at 10.52:

Utfordringen er nesten mest at det ikke finnes så mange alternativer. Rødsprit dugger og svir i øynene, også om en brenner med "ren fyr" osv. Gass krever en omfattende installasjon og ikke alle er komfortable med å ha gassløsning i båten. Strømbasert koking krever batteri- og ladeinstallasjon til noen titusen. 

Så om ingen av de over er aktuelle står du igjen med parafinprimus eller en eller annen gassvariant som bruker "sprayflasker". 

Og du har aldri hørt om Wallas?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Guest Avmønstret#
Wallas Service skrev 1 time siden:

Og du har aldri hørt om Wallas?

Joda, beklager. Hadde det i en av familiebåtene som liten husker jeg. Glemte det i farten. 

Kanskje om en får tak i et brukt ett og tar service på det. Syns det er litt stiv pris... er det ikke rundt 13-14 000?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...