Wallas Service Svart 14.Februar.2020 Del på Facebook Svart 14.Februar.2020 (redigert) Geir Kåre S skrev for 3 timer siden: Joda, beklager. Hadde det i en av familiebåtene som liten husker jeg. Glemte det i farten. Kanskje om en får tak i et brukt ett og tar service på det. Syns det er litt stiv pris... er det ikke rundt 13-14 000? Nye priser fra 01.01.2020 sier kr 16.000,- før eventuell pruting. Stiv pris? Nja, når en ser på levetiden så er det ikke ille etter min mening. De nye apparatene er irriterende seigliva før det er nødvendig med dyr service (sett fra en mekanikers synspunkt ). Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Men den krever jo strøm, som GK nevnte... Det gjør den, men ikke særlig mye. Trekker ca 8 A under gløding, og det varierer etter temperatur rundt apparatet og på dieselen, men 5-8 minutter er ganske vanlig. Etter gløding bruker den bare 0,35 A på max. Kjøleskap trekker minimum 1 A i snitt/døgn under gode forhold, og andre duppeditter trekker mer strøm enn Wallas-kokeren. Og du kan også montere varmelokk over platen - det kan du ikke med andre kokeplater, og da har du en varmer på ca 2000W med et strømforbruk på 0,85 A/time Redigert 14.Februar.2020 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Februar.2020 Del på Facebook Svart 14.Februar.2020 Vi runder vel 20 000,- + evt montering med varmelokk. Nå aner jeg ikke hva trådstarter ga for båten men kan hende det snart blir "Wallas med varmelokk og båt" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2020 Del på Facebook Svart 14.Februar.2020 Det er også mulig å lage mat over et bål på land! Jeg har hatt Wallas siden 1989 og kommer ikke til å ha noe annet i de neste 10 - 20 årene. Et kokeapparat som fungerer som en komfyr hjemme passer for en gamling, - og også for andre. Lars H. (76 år ung) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lasseee Svart 15.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 12 hours ago, Wallas Service said: Nye priser fra 01.01.2020 sier kr 16.000,- før eventuell pruting. Stiv pris? Nja, når en ser på levetiden så er det ikke ille etter min mening. De nye apparatene er irriterende seigliva før det er nødvendig med dyr service (sett fra en mekanikers synspunkt ). Det gjør den, men ikke særlig mye. Trekker ca 8 A under gløding, og det varierer etter temperatur rundt apparatet og på dieselen, men 5-8 minutter er ganske vanlig. Etter gløding bruker den bare 0,35 A på max. Kjøleskap trekker minimum 1 A i snitt/døgn under gode forhold, og andre duppeditter trekker mer strøm enn Wallas-kokeren. Og du kan også montere varmelokk over platen - det kan du ikke med andre kokeplater, og da har du en varmer på ca 2000W med et strømforbruk på 0,85 A/time Har du lenke til dette varmeapparatet med lokk? 10 hours ago, Lars H. said: Det er også mulig å lage mat over et bål på land! Jeg har hatt Wallas siden 1989 og kommer ikke til å ha noe annet i de neste 10 - 20 årene. Et kokeapparat som fungerer som en komfyr hjemme passer for en gamling, - og også for andre. Lars H. (76 år ung) Hvilken Wallas-modell er det du har @Lars H.? Sitér dette innlegget Link to post
Lasseee Svart 15.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 (redigert) Jeg fant forøvrig ut av flere av Columbie 66 alternativt er utstyrt med Origo 3000 brennere. Er det noen som har noe informasjon om disse brennerne, evnt. hvor de er produsert og hvor en kan få ta i reservedeler? Det er vel denne fra tyske Dometic om jeg ikke tar feil: https://werksverkauf.dometic.de/produkt/origo-3000/ Ser utifra dette bildet at den er designet i Sverige og produsert et sted i Europa (Tyskland?): Siden denne tråden nå tar for seg hvilke brennere som er å fortrekke: Er en eldre Optimus 55/155 eller Origo 3000 å foretrekke? Tenker da mest på driftsikkerhet. Redigert 15.Februar.2020 av Lasseee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 Et slikt sprit apparat er enkelt i bruk, og lite eller ingen vedlikehold på... Men har selv hatt det, og det både lukter og svir i øynene når det brenner i en lukket båt... Sånn sett er primusen (Optimus) du har å foretrekke...lukter mindre under brenning, og langt raskere oppkoking... Var jeg deg, ville jeg gått for gass (propan) , lukt fritt, enkelt og like raskt som Optimussen... De fleste båter bruker gass (propan) i dag...., noe som burde være en god indikator på hva som er å foretrekke... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 Lasseee skrev for 6 timer siden: Har du lenke til dette varmeapparatet med lokk? Hvilken Wallas-modell er det du har @Lars H.? LarsH har en Wallas 95D, den kom på markedet i 1996 og ble erstattet av Wallas 85D i 2005. Wallas 85D finnes både som benkmontert, og for nedfelling i benk: Benkmontert: https://www.wallas.fi/index.php?id=559 Nedfelt i benk: https://www.wallas.fi/index.php?id=560 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 Korrekt, jeg har nå Wallas 95D (for diesel) som jeg kjøpte brukt i 2009. Da jeg kjøpte båten (1 år gammel) i 1987, sto det et Optimus kokeapparat i båten. Det skiftet jeg ut etter et par år for så å kjøpe et nytt Wallas Safeflame 100x apparat som jeg hadde til 2009. Noe annet en slik type kokeapparat kommer ikke i min båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 Lars H. skrev 51 minutter siden: Korrekt, jeg har nå Wallas 95D (for diesel) som jeg kjøpte brukt i 2009. Da jeg kjøpte båten (1 år gammel) i 1987, sto det et Optimus kokeapparat i båten. Det skiftet jeg ut etter et par år for så å kjøpe et nytt Wallas Safeflame 100x apparat som jeg hadde til 2009. Noe annet en slik type kokeapparat kommer ikke i min båt. Huffda, enda en som ikke har skjønt verdien av propan om bord. Da er det to av oss :-) Bare måtte.... Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 Kanskje jeg må få wallas-apparatet mitt opp å svive. Har nylig kjøpt et Origo3000 som jeg tenkte å ha i Maxien. Mener det er et Origo i Nordship'en også. Men kjøpte tidligere ett Wallas-apparat som var tenkt å ha som kombinert Varme- og kokkeapparat. Men har aldri kommet så langt som å få det til å fungere. Må kanskje sende det på service ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 finnarne skrev for 1 time siden: Men kjøpte tidligere ett Wallas-apparat som var tenkt å ha som kombinert Varme- og kokkeapparat. Men har aldri kommet så langt som å få det til å fungere. Må kanskje sende det på service ? Ikke noe å lure på det :-) Har vært i et par lukka båter med Origo fyrt på "ren fyr"... og det er ikke en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 finnarne skrev for 1 time siden: Men kjøpte tidligere ett Wallas-apparat som var tenkt å ha som kombinert Varme- og kokkeapparat. Men har aldri kommet så langt som å få det til å fungere. Må kanskje sende det på service ? Det er håp for de aller fleste Wallas'er, selv for de som kom tidlig på 80-tallet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
finnarne Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Veldig deilig å kunne ta med kokeapparatet på land når du skal lage mat. Det blir vanskelig med Wallas'en. Må tenke litt. Har jo allerede ett Wallas varmeapparat i begge båtene, dvs det i Maxien ligger i garasjen, men fungerer. Mangler festebrakett oppunder taket. Det får bli en egen tråd. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Wallas Service Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Samme festebrakett om du skal henge den oppunder taket eller på en vegg. Litt forskjellige braketter om du har en 1300, 1800/2400 eller 3200. Hva har du ? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
finnarne Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 (redigert) 1400. Det fyrer igang, og varmer, men tror det er en feil i kretsen som sier at det kan kjøres ned på lav effekt. husker ikke nå om lampen skal slukke eller tenne når det er klart for lav effekt, selv om det er god varme i apparatet, så skjer det ingen endring i lampen selv etter 5-10 minutter. Redigert 17.Februar.2020 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Wallas Service Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Bruksanvisning Wallas 1400: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-WallasThermo1400.pdf og delekatalog: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Sprangskiss_Thermo1400.pdf Finnes lite deler til denne varmeren, i hvert fall i Norge. Og han som har hatt det meste av deler i Sverige har gitt seg skal en tro hjemmesiden. Opphengsbrakett for takmontering finnes ikke her hjemme etter det jeg vet, men den ser ut for å være enkel å lage for de nevenyttige. Rød led skal tenne før du vipper bryteren ned til lav effekt. Om ikke rød led tennes kan det skyldes at led er defekt, termostaten som står inn i brennkammeret er defekt eller at kretskortet har tatt kvelden (finnes ikke nye kretskort) Termostaten kan testes; Det skal ikke være gjennomgang mellom de 2 kontaktene. Når termostaten varmes opp skal det bli kontakt. Du kan også sette kablene sammen, start varmeren, tennes lampen nå? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
selhund Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 (redigert) @Lasseed Jeg kan utmerket forstå at du er usikker og spør om Optimus (og snesevis konstruert på samme prinsipp) Med all det sludder og vrøvl som gjentas: AMMESTUESNAKK Jeg har hørt om en, som. Min svogers bestemor var engang på telttur, faren til en tidligere arbeidskamerat. Jeg kunne lett underminerer flere av, de sikkert velmenende, uttaleser som fremkommer, men orker ikke. La dem leve i troen. Det er såre enkelt system å bruke uansett hvilket fabrikksmerke du benytter deg av eller om apparatet brukes til koking av mat, eller til å lyse opp, eller tinnlodding. O.s.v. Finnes både for bensin ellef parefin. I prinsippet er det blot to ting du trenger å tenke på: 1. Få brennhoved ordentligt varm først. "skålen" eller fordypningen som brukes til forvarming (f.eks. rødsprit) er fra produsenten altid dimensjonert til å varme brennhoved tilstrekkelig oppp, så drivstoffet øyeblikkelig omdannes til gass. når det pumpes med flytende drivstoff. Så derfor fyll "skålen" helt opp ! Når du blir litt dreven, venter du sikkert med å pumpe (drivstoffet ) til mesteparten av rødspritten er forbrent 2. Nålen. Inntil du blir fortrolig med kokeapparatet (eller annet) fungere. Skal du kanskje konsentrere deg om to posisjoner av dysenålen : enten HELT nede = åpen eller HELT oppe = stengt Altså unngå unødig finjustering. Det kan uaktet få nåelnspissen til å smelte/deformere. Men skulle slik skje er det enkelt å montere en ny spiss. Men for all del, hører du til de lettskremt, send meg gjerne en PM. Jeg kjøper gjerne ditt Optimus apparat. Er det noe som er dyrt for oppvarming er det rødsprit. Jeg bor sjøl på bondelandet. Er ikke vanskelig å kjøpe parefi. Og fer varmet opp adskillig flere liter væske per kr.parefin enn kr.rødsprit. Redigert 18.Februar.2020 av selhund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
selhund Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 @Lasseee Jeg glømte et godt råd. Når du er ferdig med et økt på Optimus, så slipp ut trykket fra tanken, som du jo har pumpet opp. Da slipper du at båten din eventuel fer parefin lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Lasseee Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Takk for gode råd og diagrammer @selhund, det setter jeg pris på. Skal ta kontakt om jeg selger brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Vi hadde en optimus med enkel topp i en columbie 66, det funket bra for meg. Vi byttet den ut med en elektrisk kokeplate etter hvert da vi slet med at pakningene på optimusen var gamle og dårlige. Det er forsåvidt lett å få tak i nytt pakningsett til dem. Overgangen til elektrisk kokeplate var rett for oss, plutselig var det greit for kone og barn å koke opp litt vann uten å måtte rope på pappa. De gadd aldri lære seg hele leksa med ritualer for å få i gang optimusen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Optimus er gode greier det, men forvarming I en båt som beveger på seg kan lett gi litt søl. Jeg må innrømme at jeg fikk opp pulsen en gang da rødspriten havnet utenfor skåla, og flammer slikket opp rundt hele apparatet! Og I en båt er det mye brennbare saker. Men alt I alt synes jeg en primus I god stand er grei å bruke. Jeg må likevel si at det føltes som en stor oppgradering da jeg byttet til båt med Wallas. Skru på bryteren, så blir det varmt. Uten søl og lukt siden eksosn går ut av båten, og grei effekt. Ikke like kjapp som primusen, men om det er noe jeg har nok av på båttur så er det tid. Varmelokket er heller ikke dumt for en liten lunk I båten på morgenkvisten. En hånd ut av dyna og skru på bryteren, og så er det bare å ligge og vente på varmen før man står opp. Og så er platene ferdig oppvarmet til frokosten.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Jeg legger en pakningslist for ovnsdør i "snurr" runt i skåla. Så bruker jeg håndsprit på halvlitersflasker med sånn trykketut. x trykk så er det sprit nok. Fyrer opp. Sitér dette innlegget Link to post
selhund Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 @ Index Hvis du var uheldig og sølte med (så mye) rødsprit at "flammer slikket opp rundt hele apparatet ". Er det langt fra en virkelighets beskrivelse, at det var heldt rødsprit direkte fra en liters flaske ? Det skal ganske mye rødspritsøl til for å "flammene slikket opp rundt hele apparatet". @ Geir Kåre S Din løsning med doseringstutt likte jeg godt. Det viser vettug og kreativ tankegang. Jeg kjøpte sjøl for mange år siden, en der til produsert spritpåfyller. Den konstruert således at kun en viss mengde tømmes ut for hver gang den snus på hoved. Sjøl jeg som ikke er noe til metal-mann, tror jeg skulle klare å få til et alternativ. Har aldri prøvd. Men kanskje en simpel oljekanne kan gjøre nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 index skrev for 3 timer siden: Jeg må likevel si at det føltes som en stor oppgradering da jeg byttet til båt med Wallas. Skru på bryteren, så blir det varmt. Uten søl og lukt siden eksosn går ut av båten, og grei effekt. Ikke like kjapp som primusen, men om det er noe jeg har nok av på båttur så er det tid. Varmelokket er heller ikke dumt for en liten lunk I båten på morgenkvisten. En hånd ut av dyna og skru på bryteren, og så er det bare å ligge og vente på varmen før man står opp. Og så er platene ferdig oppvarmet til frokosten.. Sytalaust..... Eller du slår på Wallas'en før du går på dass for morgenstellet, de som røyker kan ta seg en røyk etterpå, og plutselig så er kaffen klar. Og Wallas'en kan stå og brenne hele dagen om du vil (med varmelokk), bruker nesten ikke strøm. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
index Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 selhund skrev 1 time siden: @ Index Hvis du var uheldig og sølte med (så mye) rødsprit at "flammer slikket opp rundt hele apparatet ". Er det langt fra en virkelighets beskrivelse, at det var heldt rødsprit direkte fra en liters flaske ? Det skal ganske mye rødspritsøl til for å "flammene slikket opp rundt hele apparatet". Jeg forstår at du prøver å få meg til å virke mindre begavet her, men det får stå for din regning. Det skal faktisk ikke mye søl til før det blir skummelt. Selv om jeg er "primusentusiast" etter tjue år I Heimevernet og fire-fem år med Optimus I båt. Det kan gå galt, og da kan det fort bli skummelt. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.