Ida Marie III Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 index skrev for 9 timer siden: Jeg må innrømme at jeg fikk opp pulsen en gang da rødspriten havnet utenfor skåla, og flammer slikket opp rundt hele apparatet! Var vel ikke særlig glupt å tenne på når du hadde sølt sprit utover hele sprit apperatet... Var det virkelig slik...? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Midtpinne skrev for 12 timer siden: Overgangen til elektrisk kokeplate var rett for oss, plutselig var det greit for kone og barn å koke opp litt vann uten å måtte rope på pappa. De gadd aldri lære seg hele leksa med ritualer for å få i gang optimusen. Er ikke særlig ritualet for å starte gasskomfyr heller... Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Ida Marie III skrev Just now: Er ikke særlig ritualet for å starte gasskomfyr heller... Enig i den, men så byttet vi jo til en elektrisk kokeplate. Var bare å vri på bryteren. Vi har gass i båten vi har nå. Jeg plasserer det midt i mellom optimusen og den elektriske kokeplata. En ting som er bedre med gassovnen enn optimusen er at vi kan steke rundstykker i den. Min rangering er som følger, best først: 1. Elektrisk 2. Gass 3. Primus med parafin 4. Spritbrenner Sprit er koko galskap. Jeg har brukt det i båt og jeg har lagd brann i en båt med det. En båt kom forbi når jeg kokte kaffe og hekkbølgene veltet spritbrenneren, som heldigvis stod i vasken. Det ble en del hyling fra en kai litt bortenfor der vi lå på svai, og til slutt gikk det opp for meg at de hylte til meg. Ikke tenkte jeg på at gatt-hullet til vasken kom ut over vannlinja. Var lett å slukke forsåvidt. Inne var det lett å kvele og ute holdt det med en bøtte vann. Men jeg brukte for lang tid på å oppdage at det brant på utsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Ida Marie III skrev 28 minutter siden: Var vel ikke særlig glupt å tenne på når du hadde sølt sprit utover hele sprit apperatet... Var det virkelig slik...? Spritapparat? Jeg visste jo ikke at jeg hadde sølt når jeg tente på da. Dett var den hvite optimusen, hyttemodellen. Eneste måte å få sprit ned i skåla var å helle forsiktig over brenneren og la det dryppe ned. Som regel traff det, når det ikke traff så sprer spriten seg fort utover respatexen. Som sagt, på de årene jeg hadde den skjedde dette kun en gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 Høres ut som de som har hatt problemer med spritapparat, enten har brukt feil type spritapparat, eller brukt sprit(apparat) på feil måte. Det skjer jo aldri at strøm lager brann (i båt), eller at gass lager brann, så da må det være spritapparatet sin feil. Diesel forårsaker heller aldri brann har jeg hørt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Midtpinne Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 finnarne skrev 3 minutter siden: Høres ut som de som har hatt problemer med spritapparat, enten har brukt feil type spritapparat, eller brukt sprit(apparat) på feil måte. Det skjer jo aldri at strøm lager brann (i båt), eller at gass lager brann, så da må det være spritapparatet sin feil. Diesel forårsaker heller aldri brann har jeg hørt. Du har helt klart rett i det. I en perfekt verden går det aldri galt og folk gjør ikke feil. Men slik er det ikke i virkeligheten og da må man sjekke hvilke løsninger som gir minst negative konsekvenser dersom noe går feil. Jeg har gjort mange feil og jeg har barn i båten og regner med at de kan gjøre feil. Det er bare kona som aldri gjør feil. I min verden tenker jeg at alt som resulterer i big bada boom bør revurderes. Stort sett så har jeg et ønskescenario og stort sett har jeg ikke økonomi til det jeg ønsker mest. Derfor lander jeg på løsninger som ikke er optimale, men det betyr jo ikke at man ikke vet om eller ønsker noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 Har nøyaktig samme erfaring som index, med samme apparat, og det skjedde flere ganger, verste var da brennende rødsprit fant veien ned i skapet under, etter litt slingring. En masse armer og bein før det var slukket. Aldri mer. Det var så gæærnt tilslutt at kjæresten nektet å være under dekk når blusset var igang. Diesel, diesel er gull. Min diesel brennes i en Dickinson-komfyr. Småkoking gjøres på induksjon. Kokesprit, gass og åpne flammer kan de beholde på land. (Selv om telys har en tendens til å snike seg ombord, sammenfallende med hunnens besøk. Rart det der.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.