Jump to content

Hva koster en helårs båtplass rundt i landet ?

Guest Balder..

Recommended Posts

SamH skrev 29 minutter siden:

Hos oss betales ikke innskuddet tilbake før plassen er overtatt og innskudd innbetalt av nytt medlem.  Det betyr at det opprinnelige innskuddet er en del av hele anleggets finansiering. Det er forøvrig ingen nedskrivning av innskuddet på Herøya, som det er mange andre steder. 

Vi har samme prinsippet... De 9000,- i innskudd forblir alltid til båtforeningen disposisjon, selv om det en sjelden gang er et medlem som melder seg ut, og får sine 9000 igjen...

Jeg leier fortsatt plass, men det er vel snart på tide å overveie om jeg skal kjøpe meg inn.

For snekka mi på 24 fot betalte jeg vel  8.500 for sommerhavn og 3.500 for vinterhavn (boblehavn). Strømforbruk kommer i tillegg.

I fjor måtte jeg leie sommerplass for den nye båten (29 fot) på Lakseberget i Sandvika til 12.000.

Siden jeg må ha litt bredere plass regner jeg med en liten prisøkning i år hvis jeg får plass i hjemmehavna (Oksval på Nesodden) i sommer..

Redigert av Pequod (see edit history)
Balder.. skrev for 3 timer siden:

Ser ikke sammenhengen, innskuddet kan jo ikke brukes uansett, det er vel leiers penger.

Når båtplassen opparbeides så koster dette penger og leietaker betaler da sin andel av kostnaden, ikke utleier. Når, eller hvis, jeg sier opp båtplassen så betaler utleier meg tilbake innskuddet, men får dette igjen av neste leietaker. På den måten har ikke utleier noen kapitalutgifter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har betalt mellom 10.000 og 11.000,- i Østfold de siste sesongene, sommerplass april - november, tror det er 4 metrs bredde c/c utstikker, for båt 3,12 m bred. Skulle gjerne hatt en ny, noe rimeligere plass, gjerne bøyeplass, men beskyttet for vær og tildels tjuvpakk, selv om jeg tror en 45 gammel, liten seilbåt ikke er magnet for slikt. Trenger egentlig ikke kostbare fasiliteter som vann, strøm og gangbane på sidene. kun en plass å fortøye. Antagelig vanskelig i folkerikt område som det er mellom Oslo og Gøteborg, som er strekningen jeg ferdes mest på og det ser ut til at byggingen av flotte og kostbare anlegg foretrekkes, fremfor de litt enklere.

Ser klart fordelene med en bekyttet marina med moderne flytebrygge, spesielt for de med store, tunge båter i millionklassen. Det blir jo antageligvis ikke mindre vær i fremtiden.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

bliss X skrev for 19 timer siden:

Båtforening i Oslo

I år har prisen økt til 9.050 for sommerplass.

I fjor betalte jeg 6.650 for samme plassen

For vinterhavn betalte jeg 5.900. Strøm kommer i tillegg

Prisen på plassen min økte fra 5000kr til 7000kr for en sommerplass på 3.5m. I tillegg kommer medlemskontigent i båtforeningen på 800kr/år. Prisøkningen skyldes, etter hva jeg har forstått, en sårt tiltrengt opprusting (utbytting) av bryggeanleggene. Det er forsåvidt greit så lenge man har planer om å bli værende en stund, selv om man selvsagt hadde fortrukket at det ble tatt inn over lengre tid... Ellers betaler jeg 8000kr for vinterlagring under tak, inkludert spyling, opptak og utsett til våren.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev for 7 timer siden:

Prisen på plassen min økte fra 5000kr til 7000kr for en sommerplass på 3.5m. I tillegg kommer medlemskontigent i båtforeningen på 800kr/år. Prisøkningen skyldes, etter hva jeg har forstått, en sårt tiltrengt opprusting (utbytting) av bryggeanleggene. Det er forsåvidt greit så lenge man har planer om å bli værende en stund, selv om man selvsagt hadde fortrukket at det ble tatt inn over lengre tid... Ellers betaler jeg 8000kr for vinterlagring under tak, inkludert spyling, opptak og utsett til våren.

Høres ut til å være samme båthavn. Prisen jeg oppga inkluderer medlemskontigent i båtforeningen samt leie av en hylle for oppbevaring av presenning m.m

Pequod skrev for 19 timer siden:

Jeg leier fortsatt plass, men det er vel snart på tide å overveie om jeg skal kjøpe meg inn.

For snekka mi på 24 fot betalte jeg vel  8.500 for sommerhavn og 3.500 for vinterhavn (boblehavn). Strømforbruk kommer i tillegg.

I fjor måtte jeg leie sommerplass for den nye båten (29 fot) på Lakseberget i Sandvika til 12.000.

Siden jeg må ha litt bredere plass regner jeg med en liten prisøkning i år hvis jeg får plass i hjemmehavna (Oksval på Nesodden) i sommer..

Glemte å skrive at dette er en privat båthavn (AL)

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Vi praktiserer bare 1 nattvakt i året, uteblivelses gir 2000 kr i gebyr... 

vår klubb praktiserer samme........

og gjentatte uteblivelser.......resulterer i utestenging fra klubben.

Klubbmedlemskap er obligatorisk får å få ha båten i havnen (klubben eier hele havne-anlegget)

Vi hadde noen medlemmer, som trodde de bare kunne legge på 2000kr gebyr på sommerleien.....og slippe nattvakt!

Ett par har blitt kastet ut.......og resten har ’rettet seg inn i ledet´ !

S/Y Gunga Din

Mouche skrev 1 time siden:

Tror lovligheten av en slik ordning er heller tvilsom.

Hvis jeg husker riktig er det lovlig hvis man snur på det slik at man går ut ifra at alle skal betale 1000 kr mer og derefter lar de som gjennomfører dugnad "få" 1000 kr for jobben. Mener det er slik at en forening ikke har rett å gi "bot eller gebyr" men det er ikke noe i veien for å premiere innsats. I praksis har det vel liten betydning.

Kallethekid skrev 37 minutter siden:

Hvis jeg husker riktig er det lovlig hvis man snur på det slik at man går ut ifra at alle skal betale 1000 kr mer og derefter lar de som gjennomfører dugnad "få" 1000 kr for jobben. Mener det er slik at en forening ikke har rett å gi "bot eller gebyr" men det er ikke noe i veien for å premiere innsats. I praksis har det vel liten betydning.

Hos oss blir all slipping, landsetting med truck, enkelt vedlikehold etc. satt ut på dugnad...

Det er en fast gjeng som utfører oppgaven, bortsett fra enkelt vedlikehold, og blir "betalt" ved at timelønn blir gjort opp mot 

årsavgift, leie, forbruk strøm osv av den enkeltes båt...

Funker veldig bra, vinn vinn...men om det er ulovlig vet jeg ikke...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...