LekkSkråg Startet 9.Februar.2020 Del på Facebook Startet 9.Februar.2020 (redigert) Eg trenger hjelp til å kople ny dynamo. Eg numererte dei fire polane i blått. Legg merke til den gule ledninga på gammal dynamo (Valen YV7736). Basert på korleis det var kopla er: 1 = B+ 2 = 3 = 4 = B- Kva er D+ (ladelempe) og W (turteller)? Redigert 9.Februar.2020 av LekkSkråg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 (redigert) Så vidt jeg skjønner trenger du hjelp til å funne ut hvilken kabel som er til D+ og W ? Den nye dynamoen er jo merket . Jeg ville tatt å satt på tenningen og prøvd å holde en av de to tynne ledningene mot gods til du finner den ledningen som tenner ladellampa. Da har du funnet D+ ladelampe og den siste tynne ledningen er da til W turteller. Bommer du slik at du jorder W kablen skjer det ingen ting så det er bare å prøve seg frem Redigert 10.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LekkSkråg Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 Takk for hjelpa, Pipe! Eg fikk kobla ny dynamo (Mahle MG 499, 70Amp) i dag, ladelampa og turteller fungerer - som dei skal. Men, eg har denne 'gul ledning' som eg er usikker på og klare ikkje å måle høgre spenning enn 13,16 - så eg antar noko er galt. Mellom starterens pluss og dynamoens minus måler jeg 12,6 - før motor blir startet. Uten gul ledning koblet til, med motor i gang, måler jeg 13,06 mellom pluss og minus på dynamoen. Med gul ledning koblet mellom B+ og forbruksbatteriet, med motor i gang, måler jeg 13,16 mellom pluss og minus på dynamo. Eg har to batteri tilkoblet med ein isolator, Sure Power Type 702. Kan eg stole på at eg har nok lading? (Planlegger tur til helga...) Eg hadde forventet ca 14.4 v. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 Den gule ledningen på den nye dynamoen som er festet til B minus er vel ikke senseledning som det var på den gamle Valeoen. Bare en gul strømpe som ledning til batteri minus skal tres inn i vil jeg tro. Du har vel koblingsskjema til til den nye ? Hold den langt unna + tilkobling hvis du ikke vet hva den gule er til. Siden du ikke har sense så blir ladespenning på batteriene via skilledioden din redusert med 0,7 volt. Mål på kontakten i midten på isolatoren. der skal du ha 0 volt når motor står stille, og rundt 13,9 til 14,4 volt når motor går. Hvis dette er tilfelle bør du erstatte skilledioden med noe som ikke gir spenningstap. Mahledynamoen er isolert fra motorblokka og må derfor ha solid minuskontakt til B minuskontakten. Er motorblokka isolert fra batteri minus(sannsynligvis ikke) må B minus hentes fra minus på batteri. LekkSkråg skrev for 12 timer siden: Med gul ledning koblet mellom B+ og forbruksbatteriet, med motor i gang, måler jeg 13,16 mellom pluss og minus på dynamo. Den forstår jeg ikke helt. Har du flyttet den gule fra B- til B+ på dynamo, og så koblet den til + på forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
LekkSkråg Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 (redigert) La oss først begrave 'gul ledning'. Eg konkluderte med at den ikkje var nødvendig på ny dynamo, så den kobla eg fra batteriet mtp å fjerne den. Når eg så målte så lav ladespenning, så prøvde eg å koble + frå forbruksbatteriet til + ut av dynamo - før å sjå om det gav endret ladespenning. Eg viste ikkje bedre, men kom til at 12 volt inn på 12 volt ut, ikkje kunne gjer noko skade. Det gav helder ikkje noko høgre ladespenning, så den blir fjernet. Så over til: 12 hours ago, hegra said: Siden du ikke har sense så blir ladespenning på batteriene via skilledioden din redusert med 0,7 volt. Mål på kontakten i midten på isolatoren. der skal du ha 0 volt når motor står stille, og rundt 13,9 til 14,4 volt når motor går. Så langt OK, skal sjekke i morgon kveld. Men eg frykter eg kun måler 13,06 volt. Men mangler det ikkje ein nekting i neste setning? 12 hours ago, hegra said: Hvis dette er tilfelle bør du erstatte skilledioden med noe som ikke gir spenningstap. "Alle" skilledioder medfører vel eit tap på 0,4-0,7 volt på ladespenning eller? Eg tar gjerne tips til erstattning. Kan eg forvente å få høgre spenning ut av dynamo enn 14,4? 12 hours ago, hegra said: Mahledynamoen er isolert fra motorblokka og må derfor ha solid minuskontakt til B minuskontakten Ja, B- er koblet direkte i motorblokka, tilsvarende gammel dynamo. Redigert 10.Juni.2020 av LekkSkråg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 (redigert) Beklager virkelig Lekk Skråg, jeg leste nok ikke innlegget ditt godt nok. Jeg trodde målinger var gjort på batteri, men ser nå at det er på dynamo du har målt. Da er det jo ikke skilledioden som er skyld i lav spenning vil jeg tro. Erstatning for skillediode er skillerele eller slike mos fet skiller uten spenningstap. Men her gjelder det jo og få dynamo til og lade skikkelig først . Det gjør den tydeligvis ikke. Kan du ha noen store forbrukere som står på like etter start ? Det kan dra spenningen ned. Redigert 11.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 (redigert) LekkSkråg skrev for 19 timer siden: La oss først begrave 'gul ledning'. Eg konkluderte med at den ikkje var nødvendig på ny dynamo, så den kobla eg fra batteriet mtp å fjerne den. Når eg så målte så lav ladespenning, så prøvde eg å koble + frå forbruksbatteriet til + ut av dynamo - før å sjå om det gav endret ladespenning. Eg viste ikkje bedre, men kom til at 12 volt inn på 12 volt ut, ikkje kunne gjer noko skade. Det gav helder ikkje noko høgre ladespenning, så den blir fjerne Jo så lenge du skal bruke Sure Power er den nødvendig for å få riktig lading. Du burde ha kjøpt MG77 som har gul sense ledning og ikke MG499 Redigert 11.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 LekkSkråg skrev for 21 timer siden: Kan eg forvente å få høgre spenning ut av dynamo enn 14,4? Det gjør sikkert den andre pipe henviser til hvis den har sense. Det har i hvert fall min valeo gjort i over 20 år som er lik din gamle og samme skillediode som du har. Min gir rundt 15 volt målt på dynamo og 14,4 volt målt på batteriene. Det gir nok ikke den du har nå siden den ikke har sense. Men du skulle jo hatt over 14 på den du har montert nå målt på dynamo, men du måler jo såvidt over 13 forstår jeg. Det er for lite selv på den. Mål på batteriene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.