Lasseee Startet 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2020 Heisann. Har denne saken stående foran i en Columbie 66. Jeg skjønner det slik at dette er et Wallas 1300 varmeapparat? Slangen fra denne går ned i en dunk med påskriften "lampeolje", er dette riktig olje for denne brenneren? Jeg har ikke startet denne brenneren, og vet ikke hvor lenge den har stått ubrukt (10år?). Hva burde jeg gjøre for jeg evnt forsøker å starte denne på en trygg måte (bortsett fra å åpne pipa på dekk)? Er denne driftsikker fortsatt, eller er den heller farlig i bruk? @Wallas Service har kanskje noen tanker? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2020 Lampeolja er sikkert 10 år den også? Uansett er det feil type parafin, skift til Fritidsparafin. Den får du vanligvis billigst hos Fellekjøpet, sist jeg kjøpte kostet den kr 160,- for 4 ltr. Parafindunken står for høyt. Toppen på denne skal være så lav at den svarte slangen (returslangen) har fritt fall ned til tanklokket, skal ikke ligge i motbakke/vannlås/svanehals. Kuttes om den blir for lang, skal bare en liten cm gjennom korken/tanklokket, skal ikke stå ned i parafinen. Dernest vil den mest sannsynlig tenne, men om den ikke vil være med på notene kan det skyldes: * Defekt glødespiral; mål med amp-meter mens du prøver å starte, skal bruke ca 5-6 Ah når den gløder. Om den ikke bruker nok strøm er glødespiralen defekt. Denne selges i sett sammen med nye veker, enkelt å skifte for de fleste. * Pumpe har satt seg fast; Pumpen skal slå annenhvert sekund, det merker du enten med en tikkelyd eller at du legger en finger bortpå pumpen. Slår den ikke, har den mest sannsynlig satt seg. Noen ganger er det nok at du banker på den med et skrujernskaft, andre ganger må du sette 9-12 V direkte på pumpen (+/- spiller ingen rolle) i pulser. I så fall må du koble pumpen bort fra kretskortet. VIKTIG!!! * Lytt etter lyder fra viftemotorer. Den ene (som blåser varm luft ut ventilen) ser du gjennom gitteret i bunnlokket (nederste del av varmer), den andre ligger skjult i toppen av varmeren (brennluftmotor). Om du hører "lagerlyd" eller skrangling fra disse bør de (den) skiftes. Alle Wallas er trygge å bruke, kjør på. Og om du er usikkert kan den sendes/leveres til noen som kan se over den. Trenger jeg å si hvor du bør kjøpe deler eller sende den? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Comforthe Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Hei @Lasseee. Det finnes mange gode varmeløsninger. Selv savner jeg det lave strømforbruket og støyen i fra Wallas apparatet jeg hadde i min forrige båt. Jeg var da litt i samme situasjon som deg, usikker på om apparatet gikk som det skulle samt at jeg mente å høre noen lyder jeg var usikker på. Endte opp med å sende varmeren til @Wallas Service, noe jeg ikke angret på. Som han skriver, det er ikke farlig å prøve, men jeg syntes det var deilig å slippe og lure på om den varmet som den skulle. Lærte også mye om hvordan jeg kunne ta service selv, noe jeg gjorde hvert 2. eller 3. år påfølgende - til jeg solgte den båten. For orden skyld; jeg verken kjenner eller har noen tilknytning til @Wallas Service, han er på vest landet og jeg er på østlandet. Men fornøyd med servicen var jeg Lykke til! Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Lasseee Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Heisann @Comforthe. Takk for innspill. Det høres som smart handling å ta varmeren på service første gangen, fremfor å muligens få karbonmonooksid ut i båten. Hvor tok du din Wallas på service? Kort forklart, hva slags service krever denne hvert 2.-3. år? Fint å høre at denne varmer godt og har lite støynivå. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 @Comforthe hadde en Wallas 2400 i sin forrige båt, og den er noe større (både fysisk og mer effekt) enn den du har. Men servicen er den samme, og stort sett dreier det seg om å skifte veke og glødespiral. Hvor ofte varierer mye avhengig av bruken, og jeg har hatt service på Wallas der veke/gløder ikke har vært skiftet på 10-15 år, noe få enda lenger, og andre litt oftere enn 2 år. Ganske enkelt forklart trenger den service når den ikke gløder, ikke nødvendigvis hvert 2-3 år. Eller om du hører ulyder fra viftemotorer. Skifte av veke/gløder gjøres på under timen når du har varmeren på en benk, noe lenger om du har flere tommeltotter en gjennomsnittet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lasseee Svart 13.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Aha, jeg skjønner. Høres ut som en veldig holdbar varmeovn. Hvor sender jeg evnt. denne på service første gangen, og hvor kan jeg få tak i reservedeler om det trengs? Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Ta kontakt med @Wallas Service Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.