Jump to content

Levetid på VHF-antenne og kabel.

Geb

Recommended Posts

Jeg har en gammel VHF-antenneinstallasjon i toppen av en 10m høy mast (antenne og kabel er 10 år++, antagelig eldre) som jeg aldri har prøvd. Har fått meg en brukt VHF; Simrad RD68 som jeg har lyst å installere. Er det en metode for å måle at antennen og kabel  virker (har hørt om SWR, hva er det?) eller er det like greit å bytte både antenne og kabel? Hva er typisk levetid?

Bildet er fra dekksgjennomføringen rett under masten.

20200125_150811.jpg

20200204_173050.jpg

Vanskelig å si noe om levetiden på en slik installasjon, men det ser i alle fall ut som du har skikkelig RG213-kabel og ikke den mer pinglete RG58. Det er som regel i plugger og skjøtepunkter som er de svake punktene, her oppstår det korrosjon, brudd og dårlig kontakt, så virker det ikke, er dette stedene å begynne å lete. Av samme grunn stusser jeg litt på hvordan det ser ut bak pluggen til høyre på skjøtepunktet på bildet, mulig pluggen her er satt noe amatørmessig på?

Koble opp og hør etter andre stasjoner. Få en annen båt eller kystradioen til å kalle deg opp. Går det bra, så prøver du motsatt vei. Verre er det ikke å teste.

Som Phoebe skriver Dette er en kvalitetskabel og hoder i mange år. Det svake punkt er pluggene mellom antenne og kabel. Her kan DT komme fukt inn og etterhvert IRR som gir dårlig kontakt og iværste fall fukt i hele kabelen. Profesjonelt er det vanlig å bruke krympestrømemed lim eller selvvulkanisernde tape på denne overgangen. Er det brukt dette så tror jeg ikke jeg ville bekymret meg.

SWR, kan enkelt forklares med hvor stor del av sendeeffekten som slipper igjennom kabel og antenne i forhold til det som reflekteres tilbake til senderen og kokes bort i varme.Å teste dette er nærmest umulig uten et SWR meter, men test på følgende måte

Sørg for å ha god strømforsyning til VHF radio

Slå på radio og sett utgangseffekten til 5 W for å beskytte utgangen på VHF

Få gjerne om mulig nabobåten til å kalle opp først. Om du ikke hører noe så har du helt klart feil på antenne eller kaber

I og med at du har en skjøt inne i kahytten så, løsner du kabelen fra masta og lager en provisorisk VHF antenne ved å stikke en inn 1en 1meter lang ledning in i skjøtestykket der mastekabelen kommer inn. Denne kan bare henge rett ned fra taket i kahytten

Nabobåt prøver igjen å kalle opp. Hører du fremdeles ingen ting løsne antenne kabelen fra radioen og putt en meteren inn her.

Om VHF radioen er i orden skal du høre nabobåten (Nanobåt kan like gjerne være en hånholt VHF

Hører du nabobåten med en gang er det jo bare å få bekreftet at dere hører hverandre godt. Neste trinn da er å sette på full sendeefekt og kalle opp nærmeste kystradiosignal. Husk at disse vil spørre om kallesignal.

Hører du nabobåten bare vha 1 meteren inne i kahytten ville jeg sjekket pluggen i toppen av masta

Lykke tl

Det stedet det oftest blir problemer  i et antennesystem er i kontakten mellom kabel og antenne. Denne kontakten er jo temmelig utsatt for vær og vind, selv med krympestrømpe eller annet. Jeg fikk en gang dårligere og dårligere forbindelse med andre stasjoner, og det var ikke rart. Antennen var montert på en aluminiumsplate på masten (der lanternen er montert) på min Saga 27. Dette må vel sees på som et skrekkeksempel, men med forskjellige metaller i et fuktig saltholdig miljø kan det faktisk ende opp slik.

vhf_ant_bad.jpg.45e7d30c39dff6b3cfae8801dc1f3228.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

JRK skrev for 2 timer siden:

I og med at du har en skjøt inne i kahytten så, løsner du kabelen fra masta og lager en provisorisk VHF antenne ved å stikke en inn 1en 1meter lang ledning in i skjøtestykket der mastekabelen kommer inn.

Dette må du for all del ikke gjøre.  Dette er en lengde som gir absolutt verst tenkelige tilpassing (1/2 bølgelengde, opp til 3kohm impedans).

Du må gjerne sette inn en ledningstump på ca. 47cm.  Du kan også henge på et jordplan på samme lengde på skjermdelen i kontakten.

Espen

Lindita skrev 7 minutter siden:

Dette må du for all del ikke gjøre.  Dette er en lengde som gir absolutt verst tenkelige tilpassing (1/2 bølgelengde, opp til 3kohm impedans).

Du må gjerne sette inn en ledningstump på ca. 47cm.  Du kan også henge på et jordplan på samme lengde på skjermdelen i kontakten.

Espen

Enig at det var litt upresist med lengden, men trodde  en standard VHF pisk var Ca 1 meter. Ellers så står det i beskrivelsen at man skal sette ned effekten til 5 watt og da er dette helt uproblematisk. Det du sier med jordplan er helt unødvendig for en slik test. Forøvrig synes j3g at du egentlig bare skaper forvirring med dette innlegget. 

Lengden på en "fabrikkantenne" bør aldri brukes som mal for provisorisk trådantenne. Slike antenner kan ha hvilken som helst lengde og være korrigert for frekvensene med spoler, jordplan, m.m. som kan gi utrykk for helt andre lengdemål enn hva frekvensen krever.  Enkelt sagt så vil 45 cm være ganske nær 1/4-bølgelengden for frekvensen 156,800 mhz som er kanal 16.

JRK skrev 47 minutter siden:

Forøvrig synes j3g at du egentlig bare skaper forvirring med dette innlegget. 

Det må du gjerne mene. Etter min mening er feilinformasjon mer forvirrende. 

De fleste maritim VHF antenner er tilnærmet 1 meter lange da en halvbølgeantenne er jordplansuavhengig. De har imidlertid en tilpassingsdel i fødepunktet, nesten alltid en autotrafo. Dette er også årsaken til at en ohmer kortslutning mellom skjerm og senterleder på antenna. 

Jordplan ved test med 1/4 bølge ledningstump ikke påkrevd, men det blir bedre tilpassing og mindre strøm tilbake i skjerm på coax om det benyttes. 

Ja og alt det du sier er jeg fullstendig klar over, men du må lese hva trådstarter spør om. 

Hvordan kan han sjekke om antenne og kabel virker, uten noen som helst hjelp av SWR  eller annet verktøy!.

Metoden jeg beskriver har jeg anvendt flere ganger og det funker og det er ingen fare for å ødelegge den aktuelle radioen.

Han sier selv at han ikke har peiling på på dette, hvorfor ødelegger du tråden med tekniske detaljer han ikke kan anvende til noe som helst

Ja ja, her var det mange utredninger av impedans, bølgelengde, autotrafo osv..

Takk for alle svar. Jeg er ikke så uvitende som jeg uttrykte i første innlegg, men har ikke praktisert telegrafistkunnskapene mine på en del år så er litt rusten i faget.

Husk at det er forskjell på å kunne betjene en VHF (dvs bruke den til å kommunisere) og å installere utstyret; måle ohm, SWR, impedans, osv osv!

Husker fra gamle dager at det er en sammenheng mellom frekvens og antennelengde, MEN når antennekabellengden varierer mye så mye fra båt til båt er det vel selve antennelengden som er viktig? I mitt tilfelle er den kanskje 1 meter. Tror jeg.. Har ikke vært oppe i masten med meterstokk. For alt jeg vet ser det ut slik som på bildene til Lars H.

Kan noen svare på dette: Kan jeg koble VHF-en direkte til skjøten under masten på bildet og teste sending/mottak til andre båter og/eller kystradiostasjon? Og så legge opp lengre antennekabel etterpå hvis dette forsøket funker?

JRK skrev for 7 timer siden:

Slå på radio og sett utgangseffekten til 5 W for å beskytte utgangen på VHF

Og hvordan får du satt ned utgangseffekten til 5W på en fastmontert VHF ? :giggle:

1W skal jeg gå med på.

Trådstarter få lånt deg SWR meter eller ett HF wattmeter og sjekk dette skikkelig, eller få med deg en som har og kan. Båtforeninger har ofte dette liggende for utlån.

Geb skrev for 9 timer siden:

Kan noen svare på dette: Kan jeg koble VHF-en direkte til skjøten under masten på bildet og teste sending/mottak til andre båter og/eller kystradiostasjon? Og så legge opp lengre antennekabel etterpå hvis dette forsøket funker?

Ja, du kan koble deg på hvor som helst på RG-kabelen.  Det eneste som er kritisk med kabel og lengde er hvis kabelen blir for lang (typisk over 25-30 meter), da lengden i seg seg vil gi et lite signaltap. Det betyr ingenting for VHF-apparatet ditt, men du vil få noe mindre effekt ut enn om du hadde hatt f.eks. 5 meter meter kabel. Men med under 30 meter med RG213-kabel er dette mer en teoretisk problemstilling enn merkbart i praksis.

Du kan også teste slik du beskriver. Sjekk først at du mottar ved å lytte til Kystradio eller at en bekjent kaller deg opp på en arbeidskanal. Mottar du greit kan du forsøke å sende til den andre, eller be om en tllbakemelding fra Kystradio på arbeidskanal.

Mottar du ikke i det hele tatt, så ikke send. Da er det noe galt og du bør i stedet begynne med feilsøking på antennen og plugger slik det er beskrevet tidligere i tråden.

Du kan gjerne legge opp lengre kabel fra skjøtepunktet. Lengden spiller altså i prinsippet ingen rolle, bortsett fra eventuelt tap i kabelen, men i din båt som har 10 meter mast er ikke dette noe å bry seg om.

Det viktige er at du har gode plugger, uten irr og korrosjon, samt en velfungrende antenne som er avstemt for vhf-frekvensene for maritim vhf. Altså en maritim vhf-antenne.

Edit: Og der var Lindita akkurat før meg.... :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Phoebe skrev 23 minutter siden:

Ja, du kan koble deg på hvor som helst på RG-kabelen.  Det eneste som er kritisk med kabel og lengde er hvis kabelen blir for lang (typisk over 25-30 meter), da lengden i seg seg vil gi et lite signaltap. Det betyr ingenting for VHF-apparatet ditt, men du vil få noe mindre effekt ut enn om du hadde hatt f.eks. 5 meter meter kabel. Men med under 30 meter med RG213-kabel er dette mer en teoretisk problemstilling enn merkbart i praksis.

Du kan også teste slik du beskriver. Sjekk først at du mottar ved å lytte til Kystradio eller at en bekjent kaller deg opp på en arbeidskanal. Mottar du greit kan du forsøke å sende til den andre, eller be om en tllbakemelding fra Kystradio på arbeidskanal.

Mottar du ikke i det hele tatt, så ikke send. Da er det noe galt og du bør i stedet begynne med feilsøking på antennen og plugger slik det er beskrevet tidligere i tråden.

Du kan gjerne legge opp lengre kabel fra skjøtepunktet. Lengden spiller altså i prinsippet ingen rolle, bortsett fra eventuelt tap i kabelen, men i din båt som har 10 meter mast er ikke dette noe å bry seg om.

Det viktige er at du har gode plugger, uten irr og korrosjon, samt en velfungrende antenne som er avstemt for vhf-frekvensene for maritim vhf. Altså en maritim vhf-antenne.

Edit: Og der var Lindita akkurat før meg.... :lol:

Takk for ryddig og forklarende svar. 

Da skal dette testes snarest.

Hvis det viser seg at eksisterende antenne + kabel er så full av irr og rust at jeg velger å bytte ut hele greien tenker jeg å kjøpe en ferdig lengde med terminerte ender klart slik at jeg slipper å kappe og lage egne skjøter? Hvis 15 meter er en standard kabellengde tror jeg det skal passe meg fint. Termineringene er vel heller ikke større enn at de går gjennom de eksisterende hull i dekk og mast.

Har forstått det slik at kabeltype RG213 er å foretrekke.

Når alt dette virker blir neste prosjekt å teste ut "nødantennen" som tidligere eier har montert på pushpiten. Med ferdiglagte kabler skal det være raskt å bytte mellom antenner i tilfelle mastehavari. Av en merkelig grunn er de kablene som ligger opp til denne ikke vanlig coax, men ser heller ut som en standard svakstrøm 2-leder med tverrsnitt på ca 1 mm2.

Geb skrev 1 time siden:

Hvis det viser seg at eksisterende antenne + kabel er så full av irr og rust at jeg velger å bytte ut hele greien tenker jeg å kjøpe en ferdig lengde med terminerte ender klart slik at jeg slipper å kappe og lage egne skjøter? Hvis 15 meter er en standard kabellengde tror jeg det skal passe meg fint. Termineringene er vel heller ikke større enn at de går gjennom de eksisterende hull i dekk og mast.

Har forstått det slik at kabeltype RG213 er å foretrekke.

Når alt dette virker blir neste prosjekt å teste ut "nødantennen" som tidligere eier har montert på pushpiten. Med ferdiglagte kabler skal det være raskt å bytte mellom antenner i tilfelle mastehavari....-

innen du bytter hele kabeln.........kappe bort 10cm (ifall du har litt overlengde på kabeln) kan godt hende att kabeln er helt OK

og att irret bare er i enden, da sparer du både tid o penger !

hvis du bestiller ferdig terminert kabel, så må du sjekke din gamle mastekabel først.

går pluggene gjennom mastrøret i topp hvor antennen sitter og hvordan er dekksgjennomføringen utført.

(i mitt fall så sitter gummipakkning + skrulokket på mastkabeln.....disse går ikke gjennom en  ferdigterminert kabel ! uten må monteres på først.....innen terminering)

men har du type ‘svanehals’ eller Cableport, så får du gjennom hele PL-kontakten.

og du har reden en god ´skjøteplassering’.....under dekk !! Aldri over dekk...eller i dekk....det er att be om trøbbel !

ser att du skriver att du reden har en nødantenn på pushpit......du er sikker på att det er en VHF-antenn, så det ikke er en gammel PR-antenn.....man brukte samme PL-kontakter på den tiden.

tidl, lenger opp i tråden...så diskuteres en liten provisorisk antenn.

enklest gjør du en sånn av ett par meter RG58 kabel.........(sånn klen coax, som du ikke skall ha permanent i masten) da har du en perfekt nødantenn i framtiden også........nesten like bra som din ordinarie, om de hadde vart montert på samme høyde !

skale av ytterstrømpe fra inner/midt-lederen slik som bilden viser.........resten av antennkabeln skall gå ut 90gr

image.jpeg.0b2706f7690c20bc1f0bc8e348030611.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

• 4 måneder senere...
JRK skrev On 19.2.2020 at 9.45:

Men kabelen kan være like bra. Om du kapper de gamle pluggene og kabeles ser fin og tørr ut og uten korrosjon, så ville jeg bare satt på nye plugger

Vet du hvor man får kjøpt kvalitetsplugger man ikke trenger krympeverktøy for å installere? Har kjøpt en del Ebay, og det er mye rart ute å går...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...