Jump to content

Westbas med TAMD40B-156hk propell dimensjon


Fridtjof1

Recommended Posts

Skal oppgradere Westbas 29 halvplaner, fra TAMD40B-156hk på aksel til 41p-188hk på aksel, 1:93. Fått Sleipner til å beregne propell. De ender på 4 bladers 18x(15)16, LIK DEN JEG HAR ORIGINAL-MONTERT FRA FØR. Trodde jeg trengte en større, feks: 18x18/19? slik jeg har hørt andre Westbaseiere har? Hvor kan jeg få en kvalifisert sec.opinion?

Link to post

Takk for svar, til info: fått endel respons fra Volvo Penta siden, og det er som Mort1 sier, 200rpm høyere turtall, derfor kan det være at Sleipner anbefaler samme propell. Nå har dette noe med skrogtype og vekt å gjøre, i tillegg. Men vet om Westbas som har fått installert tyngre propeller på 188 hk. Så tror jeg forsøker samme propell? Mulig jeg forhører meg med andre firla også. Arbeidet gjøres i april. Mvh Fridtjof

 

Redigert av Fridtjof1 (see edit history)
Link to post
Martine29 skrev On 11.2.2020 at 20.10:

Hei du. Westbas her også med 165 hk Yanmar. Propell 21x21. 13 knop på 3000. Motor går lett opp til max 3400. Er ingen ekspert men synes dimensjon du oppgir høres lite ut... Uansett lykke til.... 

 

Uten at du deler hvilken girutveksling du har, er det vrient for TS å bruke informasjonen :thumbsup:

Link to post

Hei Fritjof. 

 

Jeg har tidligere hatt en westbas 29 hvor jeg byttet propell for å få optimal marsjfart. Hadde en Ford mermaid 2726, som var oppgitt til 212hk, og gearutveksling 1:1,5. 

Det var montert en dynajet 3 blader 19x19. Jeg forhørte meg flere steder, og fikk litt forskjellig tilbakemelding på anbefalt størrelse propell med 4 blader. 

Det er tydeligvis en del usikre parameter ved teoretisk beregning av propell - så her bør man i tillegg prøve seg frem. I tillegg til størrelsen på propell kommer bladareal - noe som kan variere, avhengig av propellmodell. 

Jeg endte opp med dynaquad 4 blader 20x18, og økte marsjfart med 2-2,5 knop på samme marsjturtall 2100rpm. 

 

Du skal jo skifte motor, og får endret parameter på spec. Man treffer nok ganske optimalt ved teoretisk beregning, men det kan være nødvendig å forsøke ett hakk opp eller ned i forhold til dette - for å få det optimalt. 

 

Uansett hva du ender opp med - bør du oppnå oppgitt toppturtall på maskin ved belastning. Får du ikke det - bør du redusere diameter, vridning eller bladareal. Jeg mener tommelfingeregel er at; opp en tomme på diameter - reduserer rpm med 200 - og omvendt. 

 

Lykke til. 

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Hva er gir utveksling hos trådstarter?

Jeg har 200 hk 2-1 utveksling og 21x20 4 blader og 19 knopp. maksturtall er 3800 på motoren, klarer 3760 ca på maks.

Lurer på en billig reserve propell på 21x21 som jeg også kan teste om det er motoren som stopper på 3760 eller om det er propellen som er årsaken.

Båten akser forholdsvis lett opp til 3760 rpm

Link to post

Derfor er det gøy, som flere har vært inne på gang på gang, at de som åpner en tråd om ting som vekker allmenn interesse, også kan avslutte med en form for konklusjon. Det blir som å kutte sendinga når det står igjen 5 hoppere i skiflygingsvm... Jeg tenker ikke her på alle de trådene her inne som omhandler de som skulle begynne med krabbefiske. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...