Krakeline Startet 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2020 Har naust med båtopptrekk i form av støpt betongplate som går ut i sjøen. Båter settes på slippvogn som dras opp betongplaten og inn i naustet. Jeg har også en liten el-vinsj som står fastmontert inne i naustet og har fjernkontroll med lang ledning (10 meter?). Men ekstremværet Elsa badet vinsjen i saltvann, så nå trenger jeg ny vinsj m/fjernkontoll (som jeg skal montere høyere over gulvet!). Jeg håper noen kan hjelpe med følgende spørsmål: * Hva bør jeg se etter/ tenke på? * Hva er den tekniske forskjellen på en løfte-vinsj (vertikalt løft) og en dra-vinsj (horisontalt drag)? Altså, hvorfor kan noen vinsjer benyttes til kun den ene eller den andre typen jobb? Jeg har sett vinsjer i nettbutikker hvor det ikke er spesifisert om de er for vertikalt løft eller for horisontalt drag. Betyr det at de kan brukes til begge deler, tro? * Aktuelle nettbutikker? * Konkrete forslag til aktuell vinsj? Brukes mindre enn 20 ganger i året og skal kun dra opp landsstedsbåter (i fremtiden kanskje en skjærgårdsjeep?). Helst for vanlig 230V nettspenning - strømmen kommer fra vanlig stikkontakt. Wire bør være minst 17 m. Helst ikke veldig dyr, men likevel noe som antagelig holder mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=93752595 Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
tnlu Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Hei. Istedenfor å montere vinsj i gulv så kan du kanskje montere den i taket over der den sto før. I gulvet monterer du en krok. Så fester du en trinse med en karabinkrok i krok i gulv. Da går wire fra vinsj i tak via trinse i gulv og viderebtil båten. Fordel: vann går ikke over vinsj. Vinsj tar ikke opp plass på gulvet. Tror ikke du trenger så kraftig vinsj. Husk den skal kun dra båten opp, ikke løfte. Til vinsj holder det sikkert med en slik. Ser det er med ekstra trinse som du kan bruke i gulv også: https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/elektriske-vinsjer/loftevinsj-eh400-2000035488?gclid=CjwKCAiA4Y7yBRB8EiwADV1haVvq6cewxmOZrZZVc_nVoU_zdktXAdXpe7ESrZT7NrJ1GFhHasf8exoCJEUQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 tnlu skrev for 12 timer siden: Hei. Istedenfor å montere vinsj i gulv så kan du kanskje montere den i taket over der den sto før. I gulvet monterer du en krok. Så fester du en trinse med en karabinkrok i krok i gulv. Da går wire fra vinsj i tak via trinse i gulv og viderebtil båten. Fordel: vann går ikke over vinsj. Vinsj tar ikke opp plass på gulvet. Tror ikke du trenger så kraftig vinsj. Husk den skal kun dra båten opp, ikke løfte. Til vinsj holder det sikkert med en slik. Ser det er med ekstra trinse som du kan bruke i gulv også: https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/elektriske-vinsjer/loftevinsj-eh400-2000035488?gclid=CjwKCAiA4Y7yBRB8EiwADV1haVvq6cewxmOZrZZVc_nVoU_zdktXAdXpe7ESrZT7NrJ1GFhHasf8exoCJEUQAvD_BwE Har selv denne vinsjen gulv montert i ene verkstedet, sveiset en ramme å fikk den ca 60cm over gulvet, har vært i bruk i over 10år, trenger absolutt ikke å bruke mer penger enn dette, spray over vinsjen med wd40 med jevne mellomrom til ditt bruk så holder den seg fin lenge. Skal prøve å huske å ta ett bilde ilpt av dagen så ser du hvordan jeg gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Her bilde av hvordan jeg monterte vinsjen, har også ett festepunkt i taket for løft rett opp eller hvis det er fordelaktig å dra fra høyere vinkel. Ledningen til bryterboksen er forlenget til 15m ved å kappe en skjøteledning så bryter kan tas med ut. Redigert 13.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Er det plass til lengre wire på Biltema sin vinsj? 12 meter er for lite til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Ja det er det, se spolen på mitt bilde, det er det den er levert med, det er også mulig å sette på litt tynnere wire, eller å ha en løs wire stubb med kroker på så du bare skjefter om, det er jo ikke mye jobb om den ikke brukes veldig ofte. Visjen på bildet er i utgangspunktet en takvinsj, men den kan jo monteres i alle mulige vinkler, det spørs bare hvor du vil ha den. Det å kjøpe slike vinsjer til privat bruk for store summer er i mitt hode bortkastede penger, en slik vinsj er kun en el motor med en trommel på. Redigert 13.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Balder.. skrev 45 minutter siden: Her bilde av hvordan jeg monterte vinsjen, har også ett festepunkt i taket for løft rett opp eller hvis det er fordelaktig å dra fra høyere vinkel. Ledningen til bryterboksen er forlenget til 15m ved å kappe en skjøteledning så bryter kan tas med ut. Flott løsning dette også :-) Grunnen til at det ved båtopptrekk kan være gunstig å henge vinsj i taket er at det sparer gulvplass som da kan brukes til noe annet. Har sett det montert og det var en "nett" løsning som virket meget godt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Hvis du har dobbelt så lang vaier på trommelen, og en blokk i tralla du skal trekke, og fester vaieren innerst i naustet, så får du 2:1 utveksling og kan klare deg med en mindre vinsj, eller trekke tyngre last (og det går dobbelt så mye tid..). Redigert 13.Februar.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Det ble spurt om forskjellen på "dravinsj" og "løftvinsj", det er som regel bare hvordan festeanordning den har, drakraften er lik, det er du som bestemmer om den står på gulv eller henger i tak. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Løfteutstyr som omsettes, skal sertifiseres, prøves med overlast og merkes med WLL. Dette er prisdrivende, men innehar en større sikkerhet for tilsynelatende samme kapasitet. Kravene gjelder utstyr som er ment for å løfte klar av bakken. Wincher som ikke løfter av bakken, er ikke løfteredskaper. Biltema-winchene (og andre wincher) er derfor merket med 'Må ikke brukes til vertikale løft' eller lignende. Dette fordi de ikke er ment som løfteredskaper, og da heller ikke bygget etter løftedirektivet, og har ikke samme kravene til sikkerhet, sertifisering og 'overdimensjonering'. For tiltenkt bruk vil en winch være god nok (uansett om den monteres i taket). Winch ment for løft vil være sikrere og dyrere, men 'overspec' til dette bruk. Hva en privatperson bruker trommel og wire til i sitt eget naust, tror jeg ikke noen bryr seg med før det evt skjer noe galt. Forsikringsselskapet kan kreve avkorting eller regress, dersom bruken er direkte uansvarlig. Jeg tør ikke spekulere i hvor lista ligger ift dette. Det kan uansett være lurt å være forberedt på at det kan gå galt: -At båten triller tilbake på sjøen er sannsynligvis ikke en katastrofe i seg selv, men den kan trille skeivt og evt velte og gjøre skade på noe. -Treffer den personer underveis, eller er saken en annen. Tiltakene for å unngå katastrofe er uansett relativt enkle, men verdt å tenke igjennom før og under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Noen i et av nabonaustene våre hadde ikke festet vinsjen sikkelig og ved opptak så løsna vinsjen og kom som et prosjektil.. heldigvis ble de ikke truffet! Selv har jeg et gammelt ankerspill med stor utveksling koblet til en stor elektromotor. i tillegg bruker vi dobbel kasteblokk. motor løper lett uten særlig belastning. dette er en stor rugg som er boltet fast, i tillegg er det sikkelige ører gjennomgående i armert betong der vi fester trinser, en til hver båtplass. Viktig å tenke igjennom kreftene og hva som kan gå galt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Havarita skrev 37 minutter siden: Løfteutstyr som omsettes, skal sertifiseres, prøves med overlast og merkes med WLL. Dette er prisdrivende, men innehar en større sikkerhet for tilsynelatende samme kapasitet. Kravene gjelder utstyr som er ment for å løfte klar av bakken. Wincher som ikke løfter av bakken, er ikke løfteredskaper. Biltema-winchene (og andre wincher) er derfor merket med 'Må ikke brukes til vertikale løft' eller lignende. Dette fordi de ikke er ment som løfteredskaper, og da heller ikke bygget etter løftedirektivet, og har ikke samme kravene til sikkerhet, sertifisering og 'overdimensjonering'. For tiltenkt bruk vil en winch være god nok (uansett om den monteres i taket). Winch ment for løft vil være sikrere og dyrere, men 'overspec' til dette bruk. Hva en privatperson bruker trommel og wire til i sitt eget naust, tror jeg ikke noen bryr seg med før det evt skjer noe galt. Forsikringsselskapet kan kreve avkorting eller regress, dersom bruken er direkte uansvarlig. Jeg tør ikke spekulere i hvor lista ligger ift dette. Det kan uansett være lurt å være forberedt på at det kan gå galt: -At båten triller tilbake på sjøen er sannsynligvis ikke en katastrofe i seg selv, men den kan trille skeivt og evt velte og gjøre skade på noe. -Treffer den personer underveis, eller er saken en annen. Tiltakene for å unngå katastrofe er uansett relativt enkle, men verdt å tenke igjennom før og under bruk. Må vel gå ut fra att det vi kjøper i norske butikker holder kravene. Men som du sier så er det viktig att hver enkelt bruker hodet når vinsj brukes. Fest vinsjen godt, lange grove ekspansjonsbolter i gulv og kvalitets "svartbolt" eller rustfritt hvis vinsj skal boltes i ramme. Redigert 13.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 https://www.toolfarm.no/ Her er en leverandør som jeg har særdeles god erfaring med, for hva gjelder reklamasjon og levering. Fra en tusing og opp får du en helt grei vinsj til fks. henge i taket og gå via kasteblokk på gulv. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Havarita skrev for 4 timer siden: Løfteutstyr som omsettes, skal sertifiseres, prøves med overlast og merkes med WLL. Dette er prisdrivende, men innehar en større sikkerhet for tilsynelatende samme kapasitet. Kravene gjelder utstyr som er ment for å løfte klar av bakken. Wincher som ikke løfter av bakken, er ikke løfteredskaper. Biltema-winchene (og andre wincher) er derfor merket med 'Må ikke brukes til vertikale løft' eller lignende. Dette fordi de ikke er ment som løfteredskaper, og da heller ikke bygget etter løftedirektivet, og har ikke samme kravene til sikkerhet, sertifisering og 'overdimensjonering'. For tiltenkt bruk vil en winch være god nok (uansett om den monteres i taket). Winch ment for løft vil være sikrere og dyrere, men 'overspec' til dette bruk. Hva en privatperson bruker trommel og wire til i sitt eget naust, tror jeg ikke noen bryr seg med før det evt skjer noe galt. Forsikringsselskapet kan kreve avkorting eller regress, dersom bruken er direkte uansvarlig. Jeg tør ikke spekulere i hvor lista ligger ift dette. Det kan uansett være lurt å være forberedt på at det kan gå galt: -At båten triller tilbake på sjøen er sannsynligvis ikke en katastrofe i seg selv, men den kan trille skeivt og evt velte og gjøre skade på noe. -Treffer den personer underveis, eller er saken en annen. Tiltakene for å unngå katastrofe er uansett relativt enkle, men verdt å tenke igjennom før og under bruk. En liten kommenter til Biltemavinsjer og at du mener de ikke kan løfte. Mye bra på Biltema og :-) 1449,- Løftevinsj EH400 Art.nr. 15-355 (1+) Hylleplass: BIL 11 LEGG TIL Er på lager i Stord samt i 62 andre varehus For vertikale løft. For midlertidig bruk i garasje og lagerlokaler. Monteres med medfølgende braketter på egnet tverrbjelke. Løfter 200 eller 400 kg med ekstra bryteblokk, som medfølger. 230 V. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Biltema kan funke like bra som noe annet. Poenget er at det er høyere krav til wincher som er ment for å løfte. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Havarita skrev 40 minutter siden: Biltema kan funke like bra som noe annet. Poenget er at det er høyere krav til wincher som er ment for å løfte. Poenget var at den eg linket til er ment for å løfte. Iflg beskrivelse. Dvs 200kg uten bryteblokk og 400 med. ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Krakeline skrev On 12.2.2020 at 10.54: * Hva bør jeg se etter/ tenke på? Du bør tenke på at om du fester en blokk i taket for å bruke vinsjen til løft, blir belastningen på festet i taket omtrent det dobbelte av lastens vekt. Redigert 13.Februar.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Balder.. skrev for 8 timer siden: Må vel gå ut fra att det vi kjøper i norske butikker holder kravene. ...hvilke krav...? Du kan vel kun gå ut fra at den gjør det den sier på esken..? Sier den 200 kg løftekraft, så vet du ikke hva de har lagt inn av sikkerhet, men henger du 200 kg i kroken, bør ikke krok eller vaier ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Code0 skrev 10 minutter siden: ...hvilke krav...? Du kan vel kun gå ut fra at den gjør det den sier på esken..? Sier den 200 kg løftekraft, så vet du ikke hva de har lagt inn av sikkerhet, men henger du 200 kg i kroken, bør ikke krok eller vaier ryke. Trampet jeg på tåa di ? Jeg viste ett forslag på vinsj til en som hadde ett spørsmål, de fleste er normalt smarte personer så klarer antagelig å tenke både praktisk å sikkerhet, kanske ikke like bra som deg men sannsynligvis godt nok, han skal faktisk bare dra opp en rullende båt ! det skal ikke veldig mye kraft til. Hvorfor må ting tas ut av sine proposjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Krakeline Svart 14.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Hjertelig takk for mye god informasjon og gode innspill! :-) :-) :-) Dere er helt supre som er villige til å bruke så mye tid og krefter på å dele. Gode forklaringer, bilder, skisser... veldig, veldig bra! Jeg må fortsatt tenke litt ift løsningen i naustet vårt, siden vi har noen "hindringer" der (stor hylle og arbeidsbenk), men jeg har nå et svært mye bedre utgangspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.