Jump to content

TCW3 2-taktsolje for Mercury 4hk


Ludde

Recommended Posts

Har en Mercury 4 hk som skal gå på 2% blanding og 1% blanding dersom jeg bruker TCW3 olje. Ved å benytte alternativ 2 skal det da bli mindre røyk. Har tatt en runde til bensinstasjoner som selger 2-takts olje for bruk til påhenger, men de kjenner ikke til dette. Vet at Biltema har, men det må da finnes andre??? Med all den kompetansen som finnes her på forumet, kan vel noen komme med noen gode råd.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg skjoenner deg dithen at du lurer paa hvor du faar tak i TCW-3 olje. Overalt mener jeg. Tror jeg har til gode aa ikke finne TCW-3 i hylla paa en bensinstasjon..... kan ikke ha hatt saa mye flaks. Du maa antakelig finne den selv, for de bak disken i dag har som regel minimalt med kunnskaper utover nystekt loff og video-filmer.

To tennaaringer med jolle og ubegrensa besinbudsjett bruker en del olje, men jeg har aldri vaert i beita pga tilgjengelighet. Om det staar Esso eller Mobil paa plastflaska har jeg aldri brydd meg noe om. Om det er noen forskjell saa har i hvertfall ikke jeg merka noe.

Min 25hk mercury har aldri faatt noe annet enn 1% TCW-3 (2% under innkjoering av ny motor) saa jeg kan ikke paastaa at den ryker mer med daarligere kvalitet. Men at den ryker mer med 2% er garantert. Mercury har ganske gode hjemmesider mener jeg aa huske, og jeg blir ganske overraska om de ikke sier du skal bruke 1% TCW-3..... og kun det.

Det sies at du ikke skal bruke overvintra ferdigblanda bensin, og det har ganske sikkert noe for seg. Jeg sper opp restene mine til 2% for motorsaga om hoesten....... hvis jeg er saa heldig at det er igjen en skvett etter ungdommen.  

 

mvh Sigurd.

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at den kun skal ha 1% ? Vet at mange produsenter har gått opp på anbefalingen av blandingsforholdet for eldre motorer da 1% ikke har vist seg å være nok på motorer som går mye på fullgass. Jeg blander 2% TCW-3 på min Yamaha, det er også det som er anbefalt. Kjøper dog Shell olje i 20-liters dunker, det er mye rimeligere enn 1-litere på bensinstasjonen.

 

Stol ikke på det som står i manualen men ta kontakt med forhandleren for evt. oppdatere opplysninger...

Link to post
Share on other sites

Fikk tak i på texaco, og den skal bruke 1%. Blandet ivei, og kjøre i ettermiddag. Helt glimrende var det, da motoren gikk fint, og røyk lite. Kommer bare til å kjøre med 1% heretter, da motoren ikke er eldre enn 3-4 år.

 

Takk for innspill.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...