Jump to content

Kjølesystemet på VP D6


Tommern'

Recommended Posts

Varmeveksler og oljekjøler sitter etter hverandre på siden av blokka under diesel- og oljefilterne. Ladeluftkjøler sitter øverst helt bak på samme side av motoren. Forran denne finner du kjøler for returdiesel. Og har du gir har du også oljekjøler på giret. 

 

Ladeluftkjøler er vel den som er mest utsatt for innvendig avleiring. Men skal du rense med syre uten å demontere er det like greit å ta hele systemet. Du bør også sjekke kjølerne utvendig for saltutslag ved endelokkene. Dette kan bety behov for demontering og montering med nye o-ringer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sjekk blant annet denne tråden hvor vi var flere som la ut diverse bilder og tekst.

 

Der finner du mye stoff om dette. Det ligger også flere andre tråder om kjølesystemet på D4 og D6 her på forumet.

Kan jo legge til at ladeluftkjøleren også omtales som intercooler. Og det er riktig som nevnt over at det er denne som oftest tetter seg på D4/D6. Hvis du følger de tykke gummislangene som går fra ladeluftkjøleren og forover langs blokka så ser du at du da kommer til oljekjøler og kjøler for returdiesel. Jeg har ikke selv hatt båt med vanlig drev men hadde IPS-500. Der satt det en oljekjøler for girolje rett bak motoren som var inne på samme saltvannssløyfe. Denne også var utsatt for samme fenomen og fikk sin rens. Jeg demonterte alt på min båt den gangen, men jeg tror du som regel kommer veldig langt med å kjøre systemrens.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...