Jump to content

Eberspacher 801 modulator på D4 reagerer ikke etter installasjon


tilplan

Recommended Posts

Holder på å bytte ut miniregulatoren med 801 digital modulator, men får ingen respons når jeg prøver å slå på. Varmeren fungerte fint med miniregulatoren før jeg begynte byttet. Varmeren er Airtronic M D4, antakeligvis fra 2006. 
 

Noen som har løst et tilsvarende problem, eller har tips tilfeilsøking. Hadde ventet spenning mellom brun/hvit (ecu-) og enten rød (BAT+) eller gul (on+), men får ingen utslag. 
 

Kan jo prøve å lappe sammen ledningene på miniregulatoren. 

Link to post
Share on other sites

Prøv å slå av sikringen/bryteren til varmeren, den er sikkert  i trappa. Det pleier å tilbakestille varmeren. 

Jeg holdt på med det samme men fikk tips av eber at jeg kunne bruke easy start select. Det funka, men må nok bytte den eksterne termostaten, for den ser ut til å fjuske. 

nms471184.jpg

Redigert av Skrujeden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal sjekke i trappa. Ser at det er både en 5A og en 20A ifølge manualen. Står det to sikringer i trappa? Lurte på om det også kunne være noe over styrbord dieseltank. Er en del der som jeg ikke husker/vet hva er til. 
 

Går nok en stund før det blir ny tur til båten, så ikke hold pusten i påvente av oppdatering. Tar gjerne imot andre tips.
 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gjorde det samme på min i kveld. Klarte å kortslutte når jeg feilsøkte på  ekstern temperaturføleren, og endte opp med å kortslutte slik at panelet ikke slår seg på. Det stemmer at det er to sikringer en på ca 25a og en på 5a. I min baltic fant jeg denne sikringen over tanken der pumpa til varmeren står ( altså under luka i gulvet der man går inn i båten) var ikke lett å finne ?.  Ellers ble jeg reddet av en tråd her på båtplasen etter 3,5 timer med feilsøking på hvorfor tempøleren ikke fungerte. Fant ut at grå med rød stripe og hvit med brun stripe måtte laskes og kobles til temp føler. Og andre ledning på temp føler måtte kobles til grå kabel. Da funka temperatur måleren også. Sån den var koblet tror jeg ikke den har fungert. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så bra. Hadde en kveld der jeg prøvde å få tempføleren til, jobba i 3 timer før jeg med tilfeldighet og leting her inne oppdaga at tempføleren skal kobles til 3 ledere. Fant ut at grå med rød stripe og hvit med brun stripe måtte laskes og kobles til temp føler. Og andre ledning på temp føler måtte kobles til grå kabel. Da funka temperatur måleren også. Men du så mange timer sløst på irritasjon og frustrasjon over at det ikke fungerte først... 

Helt topp å kunne se romtemperatur og stille ønsket temperatur. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Har en Airtronic D5 varmer fra 2007 som kun går på 100%. Det sitter montert en 801 regulator. Får feil kode 96. Selve varmeren er testet i benk og sjekket med Edith software og alt fungerte der. Har koblet på ekstern temp sensor, hvit på grå og brun inn på brun/hvit. Er det mere som må kobles sammen for å få reguleringen til å fungere. Ser det nevnes over at rød/grå også må inn i bildet men hvordan ? Koble de sammen uten å bryte eller klippe og koble sammen på panel eller varme side. 
 

Hilsen

Sverre

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...