Guest Sverrejo Startet 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2020 Jeg har båt med ankervinsjen akterut. Hvordan ligger dere på svai med samme løsning: 1: slipper anker akterut og ligger med akter mot vind? 2: tar ankertau/kjetting og fører det forut og ligger med baug mot vind? 3: andre løsninger og hvilke. På tidligere båt hadde vi vinsjen forut,noe jeg føler er den optimale løsning. Har en liten uggen følelse når vi sover med akter mot vind. Agder 840. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Man vil jo ha baugen mot vinden både av hensyn til komfort i cockpit og vindfang. Slipp ut anker og kjetting, sett et tau ikjettingen, slipp ut tilsvarende båtlengden pluss noe meter og flytt det frem til baug. For å feste tauet i kjettingen kan du bruke kjettinghake, sjakkel eller karabinkrok. Har du blytau er det jo bare å dra tauet fram og sette fast i baug. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Jeg har hatt kun akter og kun i baugen. Min vurdering er ja takk begge dele, men må jeg velge så er akter klart viktigst. Mere styr å ankre mot land enn på svai, og da foretrekker jeg hjelp fra en vinsj bak. I dag har jeg båt med kun vinsj bak, og jeg har sikkert brukt 100timer på å tenke ut alternativer for ankring på svai. Ankre på svai med feste bak gjør jeg kun når det er kaffe pause i vindstille vær, selv da kan det være irriterende med hekkbølger som kommer inn skrått bakfra, så det er ingen god løsning. Planen var å bruke vinsjen bak, også dra tauet foran. Etter en sesong har jeg følgende erfaring med denne metoden: Å dra tauet foran( har blytau) er litt mere styr enn jeg hadde sett for meg, ingen stor jobb, men nok til at jeg ikke gidder, og spiser lunch mens jeg irriterer meg over vind og bølger som kommer inn skrått bakfra. Et større problem er at tauet ofte er sauser inn med gjørme, og vinsjen sliter med å få tak. Dette er et problem på svai da man må legge ut masse tau, og i løp av en natt har halve lengden blitt dratt rundt i gjørma. Dette er ikke er problem med ankring mot land, da tauet ligger strammere mellom dregg og båt. Har forsøkt litt med reserve anker, som jeg drar opp manuelt. Da hiver og heiser jeg ankeret i baugen manuelt. Problemet her er at dette ankeret er relativt lett, for at det skal kunne heises manuelt, og blir da litt for lett. Luken i baugen er også for liten til annet enn paraply, sa ankeret må bæres fra ankerkassa bak, og kobles på tau og kjetting foran. Båten er kun 30 fot, men etter en natt på svai er det tungt å dra opp et moderne anker som har satt seg godt. Har vurdert vinsj foran også, men det er fort 30.000+++ Hadde jeg hatt stor nok luke foran hadde nok løsningen blitt et eget svai anker liggende foran, også dratt manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Har kun lagt på svai to ganger. Brukte da alternativ 2. Har blytau. Litt upraktisk, men sov godt Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Jeg har vinsj bak og synes ikke det er noen stor jobb å dra blytauet frem i baugen, blir så mye bedre og roligere å ha det slik Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Ting er vesensforskjellig avhengig av båttype og båtbruk. Jeg ser ofte båter liggende på svai med anker fra hekk, men da er det snakk om dagtidsfortøyninger på gode sommerdager på skjermede steder. Da jeg kjøpte båten hadde jeg vinsj både forran og bak - hekkvinsjen brukes kun for ankring mot land. Ankervinsjen forran har tatt kvelden, nå bruker jeg tau og trekker opp ankeret manuelt med fallvinsj på masta. I min båt er det ikke noe alternativ å ligge med vinden mot hekken. Å flytte ankerfeste mellom hekk og baug har jeg gjort en del ganger, det er ikke så veldig vanskelig, og metoden nevnt lengre opp i tråden er jo ikke så vanskelig - ta et passelig langt tau, slå noen halvstikk rundt kjettingen, fest tauet i baugen, og slipp ut mer kjetting. Båten blir hengende fra baugen, med slak kjetting fra baug til hekk ... men å dra opp kjettingen fra hekken i dårlig vær er ikke særlig trivelig, i allefall ikke i min båt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SamH Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Man ankrer da ikke på svai med hekken mot vinden.. Ærlig talt .. Tenk om noen ser deg .. If akterankervinsj, gjør klart en taulengde ca 1.5 ggr båtlgd give or take, sett fast ende i baugen og dra tampen akterut *før* du lar gå hekkankeret. Når det er nesten nok ute der, gjør fast tampen, fra lengden du allerede har gjort fast i baugen i ankerkjetting/tau(i tilfelle tau google prusik) slipp ut på vinsja til du henger fra baugen. Opp igjen hiver du på vinsja til du far tak i prusiken eller hvaduhar, gjør tampen laus, og hiv resten av ankerkjetting/tau opp. Easypeasy. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 23 hours ago, SamH said: Man ankrer da ikke på svai med hekken mot vinden.. Ærlig talt .. Tenk om noen ser deg .. Da viser du bare denne linken: http://jordanseriesdrogue.com/D_14.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.