BjarteGr Startet 16.Februar.2020 Del på Facebook Startet 16.Februar.2020 (redigert) Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe min første båt. Den skal i hovedsak ligge forankret trygt hjemme, men i perioder - spesielt sommermånedene - vil den tas med på hytten, der familien har pleid å forankre mellom to utspring. Dette er rett sør for Bjørnefjorden, og med rett vindretning står bølger og vind rett inn. Det har tidligere gått tapt båter her, men gjennom førti år har det stort sett gått greit. Imidlertid skal jeg nå ha en noe større båt. Båten jeg skal forankre er en bowrider med motor, totalvekt rett under et tonn. Det er aluminiumsøye i skroget, og kryssholt på rekken. Det er satt ned en ring i sement på neset vist på bildet. Planen er å feste en blokk til denne, så strekke et tau fra baug, via blokk, bak til kaien og bak til akterspeilet. Da vil båten bli liggende med baugen mot dominerende vindretning. Hvor kraftig tau trenger jeg - og hvor kraftig blokk? Vi har pleid å feste tauet i båten med karabinkrok, blir dette for veikt? Evt løkke i kryssholt fremme og karabiner bak? edit: Det kan hende at det vil bli lagt flere båter - en til to - parallellt med min båt. Se bilde under - takknemlig for svar/synspunkter! Redigert 16.Februar.2020 av BjarteGr Ekstra opplysninger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Støp deg en eller to moringer, slik at du kan trekke båten ut fra land. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Solseng Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Må innrømme at jeg ble litt skeptisk til å fortøy på denne måten her. Kommer selvsagt litt an på hvordan forholdene er på stedet. Hvis det bare er vind som er problemet, går det sikkert greit. Hvis det er litt åpen sjø foran kan det fort blåse opp litt bølger, og man vil få mye rykking i tauverk. Da har du i praksis 1 tonn med båt som ligger å rykker i timevis uten noe mer fjæring enn det tauverket gir. Ville følt meg mer komfortabel med god moring og blåse da dette demper rykkingen mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Kan det være særlig gunstig å ligge på tvers av bølger og vind? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Hvor dypt er det utover? -og hvor grunt er det innover i viken? Hvilken retning er den værste bølgeretningen her? Uten å ha sett stedet, så ville jeg vurdert om det er mulig å legge ut en moring eller forkattet moring slik at man stort sett får bølgene mest mulig rett mot båten, samt lagt den med bauen ut. Redigert 16.Februar.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
BjarteGr Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Jeg er ærlig talt litt usikker på dybden, men jeg vet pappa alltid mente det var vanskelig å få ordentlig feste for blåse. Jeg vet mer når jeg får båten ned og sett på dybden med ekkolodd. Det er «dypt nok», Dette er beste draftet jeg har. Dominerende vindretning vil være fra nordvest. Redigert 16.Februar.2020 av BjarteGr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Hei, jeg har tro på dette! Fast feste er flott. Som utgangspunkt. Fjæring er lettere å lage enn å få en moring til å sitte. Du kan lage fjæring på så mange måter som vil gi båten myk og fint feste. Det åpenbare er et lodd på din faste fortamp. Samme kan du ha på aktertampen - mellom båt og land. Ikke noe problem. Selv om du har en t/r for å få båten inn til land. Og dersom det er så mye vind at disse kun blir løftet opp er det lett å få på gummi i ulike varianter som gir demping av rykk. Og du ligger med med treslått tau som også gir demping - om du vil. 14mm dia på treslått er nok og godt å jobbe med. Jeg har opplevd at metall i ullike karabiner og kroker er litt upålitelige. Jeg har gått for 10mm dia på disse og opplevd av med 1t båt så gir dette seg - litt. Nok til at man blir engstlig. Den åpne delen av pelikankrok har gitt seg, den skal jo "låse seg". Men... Ville heller gått for løkker og spleising. Sitér dette innlegget Link to post
BjarteGr Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Tusen takk for innspill, både i ene og andre retning! Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Gratulerer med båt, kompis! Og hytte! Når jeg får langfri kommer jeg seilende! Sitér dette innlegget Link to post
BjarteGr Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Takk - og velkommen! Som du forstår må du ha med en solid dregg, ihvertfall på hytten...... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Enig med @Alfa Alfa Dette fungerer bra, men du må rigge en rykkdemper foran og bak båten, helst et lodd på tauet Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Hvor er dette? Er det åpent hav utenfor? Sitér dette innlegget Link to post
BjarteGr Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Nordsiden av tysnes - det er Bjørnefjorden nordvest for ankringspunktet Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Jeg har hatt 17 foter på utlegg på ganske værutsatt sted, og da de gamle hurtigrutene lagde enorme svell i bukta vår. utlegg med landtau slik at båten lå med baug mot bølgene som var størst. Hadde ikke vært komfortabel med å hatt den på siden av bølger og svell. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.