Jump to content

Fortøyning på værutsatt nes

BjarteGr

Recommended Posts

Hei.

Jeg er i ferd med å kjøpe min første båt. Den skal i hovedsak ligge forankret trygt hjemme, men i perioder - spesielt sommermånedene - vil den tas med på hytten, der familien har pleid å forankre mellom to utspring. Dette er rett sør for Bjørnefjorden, og med rett vindretning står bølger og vind rett inn. Det har tidligere gått tapt båter her, men gjennom førti år har det stort sett gått greit. Imidlertid skal jeg nå ha en noe større båt. 
Båten jeg skal forankre er en bowrider med motor, totalvekt rett under et tonn. Det er aluminiumsøye i skroget, og kryssholt på rekken. 
Det er satt ned en ring i sement på neset vist på bildet. Planen er å feste en blokk til denne, så strekke et tau fra baug, via blokk, bak til kaien og bak til akterspeilet. Da vil båten bli liggende med baugen mot dominerende vindretning. 
Hvor kraftig tau trenger jeg - og hvor kraftig blokk? Vi har pleid å feste tauet i båten med karabinkrok, blir dette for veikt? Evt løkke i kryssholt fremme og karabiner bak?

edit: Det kan hende at det vil bli lagt flere båter - en til to - parallellt med min båt.

Se bilde under - takknemlig for svar/synspunkter!

0B5068CD-F606-4693-B248-C21CDDCD51F0.jpeg

Redigert av BjarteGr
Ekstra opplysninger (see edit history)

Må innrømme at jeg ble litt skeptisk til å fortøy på denne måten her. Kommer selvsagt litt an på hvordan forholdene er på stedet. Hvis det bare er vind som er problemet, går det sikkert greit. Hvis det er litt åpen sjø foran kan det fort blåse opp litt bølger, og man vil få mye rykking i tauverk. Da har du i praksis 1 tonn med båt som ligger å rykker i timevis uten noe mer fjæring enn det tauverket gir. Ville følt meg mer komfortabel med god moring og blåse da dette demper rykkingen mye bedre.

Hvor dypt er det utover?
-og hvor grunt er det innover i viken?

Hvilken retning er den værste bølgeretningen her?

Uten å ha sett stedet, så ville jeg vurdert om det er mulig å legge ut en moring eller forkattet moring slik at man stort sett får bølgene mest mulig rett mot båten, samt lagt den med bauen ut. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei, jeg har tro på dette!

Fast feste er flott. Som utgangspunkt. Fjæring er lettere å lage enn å få en moring til å sitte.

Du kan lage fjæring på så mange måter som vil gi båten myk og fint feste. Det åpenbare er et lodd på din faste fortamp. Samme kan du ha på aktertampen - mellom båt og land. Ikke noe problem. Selv om du har en t/r for å få båten inn til land. Og dersom det er så mye vind at disse kun blir løftet opp er det lett å få på gummi i ulike varianter som gir demping av rykk. Og du ligger med med treslått tau som også gir demping - om du vil.

14mm dia på treslått er nok og godt å jobbe med.

Jeg har opplevd at metall i ullike karabiner og kroker er litt upålitelige. Jeg har gått for 10mm dia på disse og opplevd av med 1t båt så gir dette seg - litt. Nok til at man blir engstlig. Den åpne delen av pelikankrok har gitt seg, den skal jo "låse seg". Men...

Ville heller gått for løkker og spleising.

Jeg har hatt 17 foter på utlegg på ganske værutsatt sted, og da de gamle hurtigrutene lagde enorme svell i bukta vår.  utlegg med landtau slik at båten lå med baug mot bølgene som var størst.  Hadde ikke vært komfortabel med å hatt den på siden av bølger og svell.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...