steinwill Startet 16.Februar.2020 Del på Facebook Startet 16.Februar.2020 Hei. Har nettopp anskaffet ny båt, Bavaria 46 cruiser, 2004 mod. Her kommer det sikkert til å gå endel båtpenger, men glad for dette forumet der man kan forhøre seg litt. 1) Er det mulig å finne ut alderen på belgen til seildrevet (Volvo S130)? Tok endel bilder, men kan ikke si at årstall står noe sted. Mulig det er et serienummer ? 3856653 2) Det er ikke filter på luftinntaket ! Det BØR det vel være ? Er redd for at drit og lort dras inn i motoren ? Eller er det noen grunn til at det ikke er på plass ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Belg til Volvo har levetid på 7år, men mange sier de i praksis varer det dobbelte. Legg det inn i årets budsjett, så har du en bekymring mindre og har kontroll på dette selv. Ikke kritisk å kjøre uten luftfilter på en båtmotor slik det er på en bil. Men ville kjøpt og mntert et orginalt, disse er normalt ganske grove (forhold til en bil) og vil vare i mange mange år. Redigert 16.Februar.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Gratulerer med flott båt og velkommen på forumet! Hvis du er usikker på alder på belgen, men du vet den er godt over 7 år, ville jeg fått denne byttet først som sist. Skiftintervallet fra VP er som nevnt 7 år. Skulle du få en alvorlig vannlekkasje her, må du regne med at dette er det første forsikringsselskapet ditt vil spørre om. Jeg vet noen har skiftet etter 7 år og andre etter 12 år. Begge har sett fine ut. Vet også om en som skiftet etter 8 år, og der var det på overtid. Ofte synes ikke "slitasjen", da dette ofte gjemmer seg mellom belgen og skroget. Jeg skiftet i fjor (også VP S130-drev) og betalte 25000 kroner for jobb og deler på VP-verksted. Da ble også drevet demontert og ettersett. Med ny (brukt) båt er det mye trygghet i å vite at denne er skiftet og "nullstilt". Eneste grunn til at luftfilteret er tatt av må vel være at dette har gått tett og at en tidligere eier har fjernet det når motor har begynt å bli tungpustet. I et rent og velholdt motorrom er ikke luftfilteret kritisk i en nødsituasjon, men det er en god grunn til at det er der. Nytt luftfilter til D2-40-motoren koster ca 700 kroner og varer noen år i et rent motorrom. Regner med at prisen på ditt er omtrent det samme. Luftfilter-enheten som skal skiftes er hele det store sorte plasthuset bak på motoren som vises på bildet ditt. Redigert 16.Februar.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Luftfilter trenger du strengt tatt ikke i båt men boksen med filter tjener også som innsugningslyddemper. Du vil få mindre motorstøy med filter. Du kan regne med at belgen ikke er skiftet siden den var ny og selv om den holder fint 20 år pluss så er det greit å bytte den etter 10 pluss år. Slik er min datostemplet (YEAR 2019): Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Phoebe skrev for 3 timer siden: Luftfilter-enheten som skal skiftes er hele det store sorte plasthuset bak på motoren som vises på bildet ditt. Hmm, jeg har byttet bare skummet som sitter festet med en slangeklemme. Er du sikker på at du må bytte boksen? Et problem med orginal skumfilteret er at det løser seg opp og blir til støv. Ganske kontraproduktivt når det skal hindre støv.. Bytt til noe slikt: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-air-filter/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Lazyjack Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Barbaria skrev 21 minutter siden: Hmm, jeg har byttet bare skummet som sitter festet med en slangeklemme. Er du sikker på at du må bytte boksen? Et problem med orginal skumfilteret er at det løser seg opp og blir til støv. Ganske kontraproduktivt når det skal hindre støv.. Bytt til noe slikt: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-air-filter/ På D2-40 sitter det ikke noe skumfilteret, bare plastboks med papirfilter. Går nå på trettende året, tenkte å blåse det reint med trykkluft før sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Barbaria skrev for 2 timer siden: Hmm, jeg har byttet bare skummet som sitter festet med en slangeklemme. Er du sikker på at du må bytte boksen? Et problem med orginal skumfilteret er at det løser seg opp og blir til støv... Jeg vet bare at i tilsvarende luftfiltere for de fleste andre motorer i VP D1- og D2-serien, i alle fall opp til D2-40, er det lag med brettet filterpapir inne i det sorte filterhuset. Filterhuset er en lukket enhet, hvor selve filterinnsatsen ikke kan byttes ut, men hele greia må byttes. VP har jo aldri vært kjent for gjenbruk. Etter hva jeg har forstått er skumfilteret på utsiden for å dempe innsugningslyden slik Lazyjack skriver over. Ulempen er som du selv nevner, at filterhuset antagelig blir fylt med skumpartikler når skumfilteret ved innsuget råtner og går i oppløsning. Mye mulig disse filterne derfor er overmodne for utskiftning når det har overlevd et par ytre skumgummifilterskift, da disse nå antagelig er i pulverform og tetter filterpapiret på innsiden. Dersom det er filterpapir på innsiden da. Men det er jo lett å sjekke, bare å skru av filterhuset og kikk inn med en lommelykt. Jeg kan bare ikke forstå hensikten med sorte filterhuset på D2-55 dersom det er tomt? Mulig det er lurt å sjekke status i alle fall. Redigert 16.Februar.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Det originale D2-55 filteret går som sagt i oppløsining over tid. Blir det til støv så er det sikkert ikke kritisk. Men enden på det er kan løsne og da suges hele biten inn. Hvilke følger det får for motoren aner jeg ikke. Men bedre føre var..... Jeg har også byttet belg og det skal stå årstall stemplet på. Koster ca 5 båtlapper i deler inkludert komplett pakningssett og zimmerringer til drev. Sjekk også eksosbendet ditt når du først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Bare å kjøpe universal luftfilter på feks Biltema. Mål riktig dim først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.