Jump to content

VP D2-40 - Ønsker å sette inn temp-giver og instrument for kjølevann


TideRace

Recommended Posts

Som på de fleste VP-installasjoner i seilbåt er det hos meg tynt med motorinstrumenter, kun VP EVC med turteller/timeteller og tankmåler. Motoren er Volvo Penta D2-40 (2012) som vel egentlig er en Perkins.

Jeg ønsker å ha visuell kontroll på motortemperatur og vil sette inn giver på motor samt instrument for kjølevannstemperatur ute i cockpit. Egentlig kunne jeg tenkt meg analogt instrument/giver for oljetrykk også hvis noen har tilsvarende tips for dette. Motoren har EVC-panel av denne typen:

 

576721631_TurtellerVP.jpg.381de573a2a051233076ac366945314d.jpg

 

I følge splittegningen under er det to givere som kan sitte på varmeveksler. 

Nr 6 er "Thermo-monitor":  Er denne til alarm på EVC? 

Nr 4 er "Temperature sensor": Regner med at denne er til analogt instrument og at det er den jeg skal ha? Dette delenummeret er imidlertid utgått hos vp når jeg klikker på linken. Jeg ser i så fall etter en  alternativ giver som kan brukes samt et robust og pent instrument.

 

Eller har kanskje VP ferdige  "plug-and-play"-løsninger innenfor normale prisrammer?

Innspill mottas!

 

Giver.jpg.4d48413a4edd9f7dc69bcd7d8d1bdfe5.jpg

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har vel såpass ny motor at du kan hente ut mye av det du ønsker elektronisk, og få dette vist på plotteren. Det du trenger er en gateway fra feks yacht device. (YDEG-04) Selges av Seatronic. Akkurat hva du får hentet ut er jeg dessverre ikke sikker på. Motoren min er noen måneder for gammel, så jeg må inn med givere og instrumenter....

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Ben Sin. Jeg ønsker imidlertid ikke å ha motordata inn på plotteren, da dette som regel krever å gå inn på eget skjermbilde for motordata. Det hadde sikkert gått greit å splitte en 12-tommers skjerm for kontinuerlig visning av motordata, men med min lille Garmin på 9 tommer blir det for snaut. På plotteren prioriterer jeg kart, dybde og seil/vind-data, og det er nok for den lille 9`-skjermen.

Det kan godt hende jeg allerede kan hente giver-data om temperatur, oljetrykk, m.m. via EVC, men ønsker altså separat visning  (gjerne analog) uavhengig av plotter.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 9 timer siden:

 

 

 

Kjenner ikke motoren men...

Der hvor 4 tallet er, temp sensor.

Er det en sensor montert?

Eller står det en blindplugg på motoren?

 

Byttet på en Yanmar en gang, da den tok kvelden.

Sensoren og klokka hadde ikke noe med Yanmar å gjøre.

Gammelt, så det måtte ny klokke og sensor til som snakket sammen.

Kjøpte hos Maritim.

1 polt sensor og Kus klokke.

 

Forholdsvis enkelt, følger med tegning på ledningsmontasjen.

Gjengene på sensoren var det største problemet. Kjøpte med en overgang, slik at det passet.

 

Er det blindplugg på motoren, er det vel bare å handle her https://www.maritim.no/motor-instrumenter

 

Oljetrykksmåler kan jeg ikke gi noe godt svar på.

Redigert av Fuglen
Skulle siterebilder. Edb amøbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sebaldus skrev 36 minutter siden:

På min D1-30 var det i alle fall bare å kjøpe et instrument å koble til bak på turtelleren. Kostet vel rundt en båtlapp. Sensor var med andre ord allerede på plass.

Kan være slik på Phoebe sin også. Motorene leveres med ulike instrument panel. Da er det enkelt for motorimortøteren da han kan gi kunden det instrumentpanelet kunden ønsker uten og måtte skru i motoren. Kabel/hurtigkobling som følger motoren er klargjort til alle instrumentpanel som kan leveres til motoren. Men som en annen nevner må instrumentet man setter inn snakke samme språk som giver på motoren. Slik sett er originalinstrument det sikreste. Riktig stikk i hurtigkoblingen fra motoren finner man på motorens koblingskjema hvor farge på kabel er angitt.

Link to post
Share on other sites

Sebaldus skrev 1 time siden:

På min D1-30 var det i alle fall bare å kjøpe et instrument å koble til bak på turtelleren. Kostet vel rundt en båtlapp. Sensor var med andre ord allerede på plass.

 

Dette var nyttig informasjon, Sebaldus, og det jeg håpet høre.  Da ligger det antagelig allerede temperaturdata i EVC som enkelt kan tas ut til et eksternt instrument. Er instrumentet originalt fra VP? Har du varenummer eller produktdata på instrumentet?  Jeg vet D1-30 og D2-40 deler mange elektriske komponenter, så dette kan da være likt på disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...