TideRace Startet 16.Februar.2020 Del på Facebook Startet 16.Februar.2020 (redigert) Som på de fleste VP-installasjoner i seilbåt er det hos meg tynt med motorinstrumenter, kun VP EVC med turteller/timeteller og tankmåler. Motoren er Volvo Penta D2-40 (2012) som vel egentlig er en Perkins. Jeg ønsker å ha visuell kontroll på motortemperatur og vil sette inn giver på motor samt instrument for kjølevannstemperatur ute i cockpit. Egentlig kunne jeg tenkt meg analogt instrument/giver for oljetrykk også hvis noen har tilsvarende tips for dette. Motoren har EVC-panel av denne typen: I følge splittegningen under er det to givere som kan sitte på varmeveksler. Nr 6 er "Thermo-monitor": Er denne til alarm på EVC? Nr 4 er "Temperature sensor": Regner med at denne er til analogt instrument og at det er den jeg skal ha? Dette delenummeret er imidlertid utgått hos vp når jeg klikker på linken. Jeg ser i så fall etter en alternativ giver som kan brukes samt et robust og pent instrument. Eller har kanskje VP ferdige "plug-and-play"-løsninger innenfor normale prisrammer? Innspill mottas! Redigert 16.Februar.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Du har vel såpass ny motor at du kan hente ut mye av det du ønsker elektronisk, og få dette vist på plotteren. Det du trenger er en gateway fra feks yacht device. (YDEG-04) Selges av Seatronic. Akkurat hva du får hentet ut er jeg dessverre ikke sikker på. Motoren min er noen måneder for gammel, så jeg må inn med givere og instrumenter.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Takk for tipset, Ben Sin. Jeg ønsker imidlertid ikke å ha motordata inn på plotteren, da dette som regel krever å gå inn på eget skjermbilde for motordata. Det hadde sikkert gått greit å splitte en 12-tommers skjerm for kontinuerlig visning av motordata, men med min lille Garmin på 9 tommer blir det for snaut. På plotteren prioriterer jeg kart, dybde og seil/vind-data, og det er nok for den lille 9`-skjermen. Det kan godt hende jeg allerede kan hente giver-data om temperatur, oljetrykk, m.m. via EVC, men ønsker altså separat visning (gjerne analog) uavhengig av plotter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Du kan få kjøpe min 7" ‘er til motordata, for da må jeg kjøpe ny 12" ‘er........ Ser poenget. Jeg skal kjøre speiling av plotter til nettbrett i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fuglen Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Phoebe skrev for 9 timer siden: Kjenner ikke motoren men... Der hvor 4 tallet er, temp sensor. Er det en sensor montert? Eller står det en blindplugg på motoren? Byttet på en Yanmar en gang, da den tok kvelden. Sensoren og klokka hadde ikke noe med Yanmar å gjøre. Gammelt, så det måtte ny klokke og sensor til som snakket sammen. Kjøpte hos Maritim. 1 polt sensor og Kus klokke. Forholdsvis enkelt, følger med tegning på ledningsmontasjen. Gjengene på sensoren var det største problemet. Kjøpte med en overgang, slik at det passet. Er det blindplugg på motoren, er det vel bare å handle her https://www.maritim.no/motor-instrumenter Oljetrykksmåler kan jeg ikke gi noe godt svar på. Redigert 16.Februar.2020 av Fuglen Skulle siterebilder. Edb amøbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fuglen Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Phoebe skrev for 9 timer siden: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 På min D1-30 var det i alle fall bare å kjøpe et instrument å koble til bak på turtelleren. Kostet vel rundt en båtlapp. Sensor var med andre ord allerede på plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Sebaldus skrev 36 minutter siden: På min D1-30 var det i alle fall bare å kjøpe et instrument å koble til bak på turtelleren. Kostet vel rundt en båtlapp. Sensor var med andre ord allerede på plass. Kan være slik på Phoebe sin også. Motorene leveres med ulike instrument panel. Da er det enkelt for motorimortøteren da han kan gi kunden det instrumentpanelet kunden ønsker uten og måtte skru i motoren. Kabel/hurtigkobling som følger motoren er klargjort til alle instrumentpanel som kan leveres til motoren. Men som en annen nevner må instrumentet man setter inn snakke samme språk som giver på motoren. Slik sett er originalinstrument det sikreste. Riktig stikk i hurtigkoblingen fra motoren finner man på motorens koblingskjema hvor farge på kabel er angitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Sebaldus skrev 1 time siden: På min D1-30 var det i alle fall bare å kjøpe et instrument å koble til bak på turtelleren. Kostet vel rundt en båtlapp. Sensor var med andre ord allerede på plass. Dette var nyttig informasjon, Sebaldus, og det jeg håpet høre. Da ligger det antagelig allerede temperaturdata i EVC som enkelt kan tas ut til et eksternt instrument. Er instrumentet originalt fra VP? Har du varenummer eller produktdata på instrumentet? Jeg vet D1-30 og D2-40 deler mange elektriske komponenter, så dette kan da være likt på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Tror denne passer. Har lyst på selv til min D1-30. VOLVO PENTA TEMPERATURMÄTARE (874904) https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000043682 https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-874904-temperaturmatare.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Har dessverre ikke delenummer men er originalt fra VP. Så nå at det kostet 1450 fra VP forhandler. Bare å plugge rett i turteller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 (redigert) @Sebaldus: Kan du bekrefte at det er måleren som @Shipahoy linker til som du har? Jeg kan selvsagt også kontakte VP-pusher`n min på Vallø og høre med dem nå som jeg vet at dette kan gå om EVC. Redigert 17.Februar.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Har ikke mulighet for å sjekke at det er akkurat samme delenummer, men ser helt lik ut og prisen stemmer. Tipper VP-pusheren finner dette greit ut med delenummeret til motoren. Monterte også samme løsning på en tidligere båt med D1-20. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Da har jeg fått de svar jeg ønsket! Takk for hjelpen alle som har svart over! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.