Ankermann Startet 21.September.2005 Del på Facebook Startet 21.September.2005 Hei! Noen sier at bensintanken bør være full når båten skal vinterlagres, andre sier den bør være tom (nesten tom da :)) Noen sier også at bensinen blir gammel... derfor bør tanken være så tom som mulig... Men er det ikke slik at om tanken er tom er det lettere for kondens også... Er det noen som har greie på dette der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Hei! Noen sier at bensintanken bør være full når båten skal vinterlagres, andre sier den bør være tom (nesten tom da :)) Noen sier også at bensinen blir gammel... derfor bør tanken være så tom som mulig... Men er det ikke slik at om tanken er tom er det lettere for kondens også... Er det noen som har greie på dette der ute? <{POST_SNAPBACK}> Det vanligste jeg har hørt er å ha nesten full tank ved vinterlagring. Nettop for å unngå kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Hva sier brannvesenet om fulle bensintanker? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Hva sier brannvesenet om fulle bensintanker? <{POST_SNAPBACK}> Godt spørsmål Hulda, hva sier så brannvesenet om halvtomme tanker, fulle av bensindamp - bomber? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 De er ikke så bekymret for bomber, de er mer bekymret for antall liter A-væske. Slik var det i hvert fall den gangen jeg jobbet på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Blyfri bensin har visstnok betydelig dårligere lagringsegenskaper enn det blybensinen hadde. Så jeg ville ha satset på tomme tanker. Kondensen kan uansett ikke utgjøre så mange milliliter i løpet av en vinter! Med forbehold om at tanken ikke er av ubehandlet stål innvendig da, i så fall kan jo rust bli et problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marwin Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Har tømt tanken (så mye som mulig); Ikke populært å oppbevare båt med fulle tanker + gassflasker i en låve... Kommer til å slenge neppå en skvett Hammerdown (for bensin) for å ta kondens... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Janoho Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Det er vel litt avhengig om du har stål eller plasttank, min er av plast og jeg bruker diesel. Tror ikke det spiller så stor rolle med en slik plastank om den er full eller tom. I andre tilfeller ville jeg nok fylt tanken full og tilsatt hammerdown e.l. JOH Sitér dette innlegget Link to post
trainman Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Jeg har akkurat hatt mtor på service. Der sier de at blyfribensin kan få utfellinger hvis den lagres lenge og at man derfor absolutt bør bruke stabilisator. De hadde også hatt på litt kondensfjerner, tanken er nesten tom og sa at da spilte det liten rolle om tanken som er av rustfritt stål er tom eller full. ØR Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Det er ingen grunn til å bekymre seg over å ha tom tank under opplag. Kondensen er forsvinnende liten og blir absorbert av filteret. Mesteparten av vannet i bensinen kommer fra marinaene der du fyller. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Coronet27 Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Det CB hevder er nok allement kjent og en korrekt oppfatning Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Bensin er fersvare bruk opp bensinen nå og kjøp den igjen svindyr til våren med dagens kurshopp på dollaren Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Frehau Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Har ikke hatt båten ute i år pga full restaurering, og tok i den forbindelse ut tanken for to uker siden. Da hadde den stått med litt over kvart tank siden høsten 2004. Tømte den helt, og inspiserte via mannhullet det aller siste. Det var ikke noe vann og spore, kun noen få små brune "smuler" som jeg tror kan være etter krystallisering (?). Uansett, så ville filteret tatt dette. Det skal legges til at båten har stått ute under presenning 5 meter fra vannet og i et kuldehøl.... Så jeg må nok si meg enig i at dette med hvor mye du har på tanken ikke er så viktig, det som derimot er viktig er at du har partikkel- og vannfilter. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
CB. Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Vil for ordens skyld nevne at det samme også gjelder for diesel. Dog er diesel ikke like mye "ferskvare" som bensin men det er høyst unødvending å fylle opp tanken før opplag. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SeaMaster175 Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Tenkte jeg kunne bruke denne tråden til å stille et kanskje ganske banalt spørmål: Skal luftingen på dieseltanken være åpen eller igjen under vinteropplaget? Jeg har alltid trodd den skulle være igjen, men ble litt usikker... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Tenkte jeg kunne bruke denne tråden til å stille et kanskje ganske banalt spørmål: Skal luftingen på dieseltanken være åpen eller igjen under vinteropplaget? Jeg har alltid trodd den skulle være igjen, men ble litt usikker... M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Spiller ingen rolle så sant du ikke har gjennomtrekk i tanken. Passerer det noen kubikkmeter luft gjennom tanken i døgnet de neste seks månedene kunne det kanskje bli en skvett vann ut av det. Det du kanskje kan vurdere er temperaturforskjeller og utlikning av trykket. Hvis du har luftingen åpen, skjer det i ingen overraskelser på den fronten heller. Litt pusting er bare av det gode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.