Jump to content

Bensin på tanken ved opplag

Ankermann

Recommended Posts

Hei!

Noen sier at bensintanken bør være full når båten skal vinterlagres, andre sier den bør være tom (nesten tom da :))

Noen sier også at bensinen blir gammel... derfor bør tanken være så tom som mulig...

Men er det ikke slik at om tanken er tom er det lettere for kondens også...

Er det noen som har greie på dette der ute?

<{POST_SNAPBACK}>

Det vanligste jeg har hørt er å ha nesten full tank ved vinterlagring. Nettop for å unngå kondens.

Blyfri bensin har visstnok betydelig dårligere lagringsegenskaper enn det blybensinen hadde. Så jeg ville ha satset på tomme tanker. Kondensen kan uansett ikke utgjøre så mange milliliter i løpet av en vinter!

Med forbehold om at tanken ikke er av ubehandlet stål innvendig da, i så fall kan jo rust bli et problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke hatt båten ute i år pga full restaurering, og tok i den forbindelse ut tanken for to uker siden. Da hadde den stått med litt over kvart tank siden høsten 2004. Tømte den helt, og inspiserte via mannhullet det aller siste. Det var ikke noe vann og spore, kun noen få små brune "smuler" som jeg tror kan være etter krystallisering (?). Uansett, så ville filteret tatt dette. Det skal legges til at båten har stått ute under presenning 5 meter fra vannet og i et kuldehøl.... Så jeg må nok si meg enig i at dette med hvor mye du har på tanken ikke er så viktig, det som derimot er viktig er at du har partikkel- og vannfilter.

www.leahnis.net

Tenkte jeg kunne bruke denne tråden til å stille et kanskje ganske banalt spørmål: Skal luftingen på dieseltanken være åpen eller igjen under vinteropplaget? Jeg har alltid trodd den skulle være igjen, men ble litt usikker...

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Spiller ingen rolle så sant du ikke har gjennomtrekk i tanken. Passerer det noen kubikkmeter luft gjennom tanken i døgnet de neste seks månedene kunne det kanskje bli en skvett vann ut av det. Det du kanskje kan vurdere er temperaturforskjeller og utlikning av trykket. Hvis du har luftingen åpen, skjer det i ingen overraskelser på den fronten heller. Litt pusting er bare av det gode.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...