Jump to content

Bytte olje høst eller vår?

Rookie_332

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Om en ikke har motor innen garantitid eller forsikring som krever faste intervall av bytte så er vel sannheten at veldig mange fritidsbåtfolk bytter olje unødvendig ofte. Med i snitt 50 timer brukstid pr. år bør både olje og filtre vare noen sesonger for de fleste. 

Se enda litt større på det, levetid motor vs kostnad både økonomisk, tidsbruk og også miljømessig så er kanskje så hyppig skifte som praktiseres uvettig på veldig mange plan? 

Tror nok veldig mange gjør det til en årlig rutine for å slippe å tenke noe særlig gjennom det og "være på den sikre siden". Og det er jo greit nok, eller er det det? Er det greit at xx tusen fritidsbåter skifter olje årlig uten grunn?

Kanskje det er på tide at "båtfolket" går litt i seg selv og prøver å utfordre diverse myter osv som har etablert seg som "beste praksis" hvis det er en praksis som skaper tonn på tonn med unødvendig avfall hvert år? 

-----------

Var en tidligere tråd her om å prøve å få et par frivillige med på å prøve ut ulike intervall på oljeskift og sende inn olje for analyse. Produsentene vil aldri ha interesse for å sjekke ut noe sånt, de tjener penger på å selge xx tusen liter olje og filtre, det er nok brukerne/kundene selv som må prøve å skille mellom snørr og bart. 

Kanskje ett av båtbladene burde ta tak i dette og lage en aldri så liten test? 

Geir Kåre S skrev for 2 timer siden:

Tror nok veldig mange gjør det til en årlig rutine for å slippe å tenke noe særlig gjennom det og "være på den sikre siden". Og det er jo greit nok, eller er det det? Er det greit at xx tusen fritidsbåter skifter olje årlig uten grunn?

Mye ligger nok igjen fra gamle tider, da olje kvaliteten, og dens evne til å bli "utslitt" var langt dårligere..

Også mye større soting fra motorer i tidligere tider, en det er i dag på nyere motorer..

Mine Yanmarer er oppgitt til 250 til 300 timers intervaller på oljeskift..

Kanskje det er på tide at "båtfolket" går litt i seg selv og prøver å utfordre diverse myter osv som har etablert seg som "beste praksis" hvis det er en praksis som skaper tonn på tonn med unødvendig avfall hvert år? 

:thumbsup:

Kanskje ett av båtbladene burde ta tak i dette og lage en aldri så liten test? 

Men det er vel nettopp dem som er avhengig av reklameinntekter fra diverse leverandører av nevnte produkt...

En biter ikke den hånden som gir deg mat....

Guest Avmønstret#
Torsen67 skrev 17 minutter siden:

Bytt olje på varm motor om høsten på både båt og MC. Det er alltid vann i brukt olje. Dumt at dette skiller seg ut og kan forårsake innvendig rust ila vinteren.

En analyse etter en normal "fritidsbåtsesong" på rundt 50 timer kunne brakt på rene om det faktisk er problematisk mye vann i olja. Du slår fast at det er sånn, som et faktum. Og at motoren da vil kunne ruste om vinteren. 

Spørsmålet er... er det fakta eller fiksjon? 

Om en båt har så mye vann i olja etter 50 timers bruk at den ruster innvendig... da er det vel ett annet problem til stede enn for få oljeskift? Da burde en kanskje bytte midt i fellesferien også, for å være helt sikker. Om det er så mye vann at motoren ruster innvendig etter 50 timer så er det vann der etter 25 timer også. Må være noe galt med motoren da...

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Er ganske sikker på at dette er sterkt overdrevent...

Jeg har også MC og bytter etter oppgitte intervaller...

Det samme med motorene i båten min...

Vann er jo tyngre en olje, vil det legge seg i bunnpanna da...?

Har tappet gammel olje utav en del motorer, uten å legge merke til at det er vann der. Og er det andre problemer så er det den velkjente "majonesen". Men det er jo alltid noe annet, toppaking osv. 

Ida Marie III skrev 41 minutter siden:

Er ganske sikker på at dette er sterkt overdrevent...

Jeg har også MC og bytter etter oppgitte intervaller...

Det samme med motorene i båten min...

Ja, primært. Men kan også legge seg i bunn av feks ett lager.

Torsen67 skrev for 7 timer siden:

Det er alltid vann i brukt olje. Dumt at dette skiller seg ut og kan forårsake innvendig rust ila vinteren.

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

Motorolje emulgerer vann. Vannet skiller seg derfor IKKE ut på en slik måte at det legger seg på bunn.

Oljebytte vår eller høst? (innenbords dieselmotor)

Dette temaet ble heftig diskutert på Forumet i 2009. Etter det har jeg gjort endel registrering.

Om en går inn i en motor med kamera, som har stått i vinteropplag på land, med varmeovn på timer i motorrommet, så har jeg sett vanndråper som henger i overkant av veivhuset. En må anta at mesteparten av dette damper ut gjennom veivhusventilasjon på de motorer som får sugehjelp fra luftfilterboksen/flammedemper/lyddemper.

Motorer som kun puster til omgivelsene via filter får mottrykk og kvitter seg derfor med mindre fuktighet.

På båter som ligger på sjøen om vinteren har jeg ikke sett dråper i.

Båter som ligger inne i stabil temperatur har jeg ikke sjekket så mange av. Har ikke sett antydning til fukt i de jeg har sett på.

Min oppriktige mening er at det finnes mange variabler i diskusjonen om det er best å bytte motorolje vår eller høst.

• Isolert båt, ikke isolert båt
  • Lagring på land, på vannet eller i tempererte innerom
  • Konstant varme, temostatstyrt varme eller varme på "timer"
  • Luftfuktighet og temperatursvingninger ved utendørslagring

Dersom en har:

-ikke isolert båt, står ute på land om vinteren, i et område med høy luftfuktighet, store temperatursvingninger og  bruker "timer"styrt varme.... da kan det gjøre en forskjell.

For de andre... gjør det som gir deg den beste følelsen :thumbsup:  teknisk er det lite å finne som tyder på at det er en betydelig forskjell...

Har du et timetall oppimot maks - bytt på høsten

Har du sjekka dysene og finne en dyse som pisser - bytt olje

dieselfan skrev 48 minutter siden:

Motorolje emulgerer vann. Vannet skiller seg derfor IKKE ut på en slik måte at det legger seg på bunn.

Men om olje blander seg totalt med oljen slik du sier...hvordan kan da et par dråper ferskvann,  utblandet med kanskje 6 til 10 liter olje gi korrosjon ?

Ida Marie III skrev 11 minutter siden:

Men om olje blander seg totalt med oljen slik du sier...hvordan kan da et par dråper ferskvann,  utblandet med kanskje 6 til 10 liter olje gi korrosjon ?

Fordi vannet fremdeles er der som en korrsosjonsfremmer, selv om det er emulgert inn i oljen og usynlig. Av samme grunn skal man være ytterst varsom med å bruke dieseltilsetning som emulgerer vann på en lystbåt som ligger stille i lange perioder. Vannet fjernes fra drivstofftanken og transporteres ut gjennom gange. Det er bra. Men dersom diesel med vanninhold (emulgert) blir stående i drivstoffsystemets vitale komponenter så som høytrykkspumpe og dyser kan man få korrosjon og skader.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Jeg kan kanskje opplyse lite grann, bare for å bringe inn litt fakta. Jeg gidder ikke i særlig grad å delta. Vannet i oljen er ikke bare ferskvann, det kan sågar kalles noe i nærheten av destillert. For det er vann utfelt fra forbrenningsluften. Tilbake til BlowBy, forklart over. Faktum er at det går ikke å forbrenne noe som helst inneholdene karbon (C) uten å produsere CO2 og CO (karbon dioksid og karbon monoksid). CO2 styrer pH. Blanding av H2O og CO2 blir en blanding med redusert pH. Dermed eksisterer det en elektrolytt. Selv om vannet i utgangspunktet er rent. For å kunne få til en oksidasjon, må det eksistere fritt O2 (oskygen). Med et par drypp vann i 6 liter olje, skjer det nada, ingenting. Så, ved en motor som er skadet av rust, må det være ganske mye vann tilstede. En gang plukket jeg opp en motor (Mercury V8) som kom fra Thule Airport på Grønland. På 60-tallet var det kaldt der. Så ble motoren lagret i et blikkskur i Tønsberg, der jeg kjøpte den. Jeg plukket den opp, som læring, ikke noe å bemerke. Satte den sammen, fylte på olje, fikset kjøling og startet opp. Solgte den, ble montert i bil, helt greit. Så har vi majonesen under ventildeksler. Blanding av vann og olje, Opel fra 60-tallet var ekstreme i så måte. Ikke noe problem som jeg registrerte. Det ble ikke rust i motoren av dette. Dette var bil. Tar man en skurtresker i landbruket, den går hva remmer og tøy kan holde i en drøy måned, deretter blir den parkert. Der står den uten påmontert varme i minst 10 måneder. Jeg er ikke bonde, kan være at noen vet mer. Antakelig er det flere parametere til stede enn et par dråper vann. Når vi ser bilder av en del motorer, er det noen rustklumper som har ligget under takdrypp i årevis, eller bunnpanner som har svømt i vann. Jeg har til og med vært borti en motor der det hadde rustet hull i bunnpannen, fra utsiden. Det er nok en del påstander som er rykket ut av virkeligheten. 

De fleste motorfabrikanter jeg har lest bøkene til, anbefaler å bytte olje på høsten dersom motoren skal i vinterdvale. Er vel bl.a. en del svovelforbindelser i gammel motorolje som kan påvirke motoren over tid. Så jeg skifter om høsten. Nå har jeg en Marna 8-12 i snekka, så det koster meg vel en drøy hundrelapp i 10W-30 olje å bytte. 

Det har neppe så mye å si nå som før. Oljen er bedre nå.

Men uansett hvor god oljen og motoren er, vil oljen over tid få små metallflak og spon, og ting som (potensielt) kan skade motoren over tid.

Neppe avgjørende, men fabrikantene pleier å anbefale å bytte om høsten. Det er nok blant annet på grunn av det som er nevnt over.

Project Farm på youtube har mange gode videoer som forklarer olje :)

Ida Marie III skrev On 18.2.2020 at 11.32:

Mye ligger nok igjen fra gamle tider, da olje kvaliteten, og dens evne til å bli "utslitt" var langt dårligere..

Også mye større soting fra motorer i tidligere tider, en det er i dag på nyere motorer..

Mine Yanmarer er oppgitt til 250 til 300 timers intervaller på oljeskift.

Det er akkurat det jeg var ute etter mener også ha hørt dette ligger mer i fortiden ?

Javel, hvor ofte vasker vi håndklær, hvor ofte skifter vi undertøy, hvor ofte skifter vi bremsevæske og kjølevæske på bil nr 2.....og hvor ofte MÅ vi skifte olje på en fritidsbåtmotor fra 80-90 tallet som brukes 30-40 timer hver sommer. Ja dette er et stort spørsmål 20.02.2020?

Rookie_332 skrev On 17.2.2020 at 17.17:

Noen forskjell på når du bytter olje på motoren etter endt sesong høsten eller før sesongen våren ......

Siden jeg bruker båten gjennom vinteren gjør jeg det både vår og høst, men jeg mistenker at det kanskje ikke er svar på spørsmålet. :)

Av prinsipp, oljeskift på høsten. Delvis fordi jeg på våren vil bruke båten, ikke skru på den. Delvis fordi jeg ikke vil la motor stå med slagg og eventuell vann i oljen gjennom vinteren. Det skal riktignok ekstremt mye til at olje i vann fryser, men med båt brukt i saltvann vil det potensielt være salt i vannet og med det fare for korrosjon. Samtidig er oljeskift en sjekk av motorens status rent generelt, og skulle det være noe bekymringsverdig der er det klart bedre å få fikset det på høsten (eller i løpet av vinteren), enn i press-perioden på våren da "alle" ringer ned lokalt verskted for hjelp med ymse ting. 

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Jeg skifter olje på våren. Helst på en varm og fin dag, så oljeskiftet blir en god opplevelse. Hadde jeg hatt båten på land om vinteren så hadde jeg vurdert å skifte på høsten, men det hadde ikke tatt nattesøvnen fra meg om den hadde stått til våren heller. Det er så lite svovel I dieselen nå at oljen ikke blir like forurenset med tærende saker. Men siden jeg bruker båten hver dag året rundt så ser jeg ikke noe poeng I annet enn å skifte relativt regelmessig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...