Jump to content

Tetting mellom bordgangene,trebåt hjelp søkes.

Sprøkkin

Recommended Posts

Hei, skal sette på igjen nye bord på en 17 fots trebåt, og skulle gjerne hatt litt skoling i hvordan man tetter med tjære og ulltråd mellom bordgangene. Vet ikke stort mer, enn at det er dette som brukes, men ikke hvilken type tråd,tjære eller hvordan det legges. Ser spor etter dette på de gamle bordene, men det sier ikke så mye om hvordan det ble gjort opprinnelig. Gjerne linker til hvor man kan kjøpe, osv. På forhånd takk.

Du sier ikke noe om det er en klinket båt, men ut fra din beskrivelse og størrelse på båten antar jeg det. Det vanlige er å pensle en lag med tjære i «suet», den del av bordet som overlapper forrige bord, og legge en bomullstråd i tjæren. Tjæren er som regel nok til å holde tråden på plass mens bordet settes på.  Legg evt to tråde parallelt. Du får kjøpt både tjære og bomullstråd hos trebaaten.no ( tror det er nettadresse )

bjorkski

Torsen67 skrev On 18.2.2020 at 10.55:

For 25 år siden brukte jeg en tjukk guffe som het "Proof 70". Båten ble potte tett. Tror jeg måtte øse ut kanskje 4-5 liter etter at den ble sjøsatt. Snekke på 23 fot. 

Vis hele sitatet  

Brukte du dette ved skifte av bordganger? Tror tjære og bomullstråd er mer kurant til dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev On 18.2.2020 at 11.03:

Brukte du dette ved skifte av bordganger? Tror tjære og bomullstråd er mer kurant til dette.

Vis hele sitatet  

Nei, brukte det på en forsømt båt som hadde stått en stund på land. Greia med stoffet er at den skal holde spensten, men uten at det er i veien for treets naturlige bevegelse under trutning etc. Jeg hadde båten i ett par måneder etter at jeg sjøsatte. Ble virkelig overrasket over hvor tett denne holdt seg. Kanskje denne sammen med bommullstråd vil virke bra? Vet ikke selv, bare synser litt.

Er det Roof-7 du mener @Torsen67? Det er vel et lignende produkt som (gode gamle) Farm 80/100. Slikt ikke-herdende asfaltkitt kan være fint å bruke de stedene det er vanskelig å få høvlet skikkelig langs suene ved skifting av bord. Også fin å tette langsgående sprekker med før trutning og inn mot spunningen. Ellers brukes gjerne bommulstråd/drev og tretjære ved skifte av bord (som en form for fleksibel pakning), da asfaltkitt langs hele sua blir kliss og egentlig blir (slik jeg ser det) en nødløsning for å skjule dårlig tilgang og/eller dårlig håndverk.

Det er flere tradisjoner for hva som er «riktig» og «best» når det gjelder klinkbygging, det viktigste er at det blir tett og at båten blir tilstrekkelig fleksibel og «levende», inntil en viss grad. Ved nybygg kan (ideelt sett) den høvlede sua høvles konkav slik at det blir tett oppe og nede i sua når saumen trekker bordene sammen. Sua blir da i praksis helt flat, men med ekstra tettende press oppe og nede. Da trengs kun olje eller tjære mellom bordene. Skal båten kun oljes og/eller lakkeres vet jeg enkelte som klinker tørt også, har gjort dette selv på noen båter, men liker jo best å impregnere da. Likevel vil senere impregnering av bordene trenge inn og gjennom treet og dermed beskytte mot fukt i sua.

Ved reperasjonsarbeid kan det av og til være en utfordring å få til denne konkave høvlingen skikkelig. Og legges et nytt bord mot en gammel su vil gjerne spensten i den gamle sua være borte, da kan det være greit å bruke bommullstråd med olje/tjære som en form for fleksibel pakning om man ikke får høvlet skikkelig konkav su.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...