JonnyBoy Startet 21.September.2005 Link til dette innlegget Startet 21.September.2005 Hei. Hva er riktig prosedyre for å lufte hydraulisk styring (Sleipner)? Er det bare å fylle olje og svinge fra side til side noen ganger, eller skal luftskruene på sylinderen benyttes? Hva er i såfall riktig fremgangsmåte? Mvh John Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Nå har ikke jeg Sleipner sin styring, men har luftet den jeg har i forbindelse med ny olje. Jeg har en flybridge så jeg luftet kun der. Fyll olje og luft på det øverste punktet. Det er stort sett alltid på styreklokka. Drei rattet frem og tilbake helt til det slutter å komme luft ut av påfyllingen eller luftenippel. Sørg for at det er nok olje.... That's it... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Det er som sydvesten sier, mer eller mindre. Mener at Sleipner har et lite luftehull i påfyllingsskruen. Hvis systemet er helt tomt for olje, hjelper det å fylle "manuelt" nede på sylinderen, fylle mest mulig i røreren før man skrur disse til på rattpumpen. Det er et triks at rørene stiger hele veien fra sylinderen og opp til rattpumpen. Looper på rørene danner luftfeller. Og så er det bare å ratte fra side til side noen ganger. Pass på at det er nok olje på rattpumpen hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 (redigert) Dersom ikke lufteskruene hadde noen misjon, hadde de vel ikke vært der heller! Prosedyren som beskrives av Sydvesten er for "ammatører" Korrekt prosedyre er som følger: (dette gjelder de fleste hydrauliske styringer) Du sveiver på rattet til sylinderen ligger helt i borde til den ene siden. Så lufter du på motsatt luftenippel (sett på en gjennomsiktig slange og legg denne i et kar, flaske eller "noe" som fanger opp oljen. Sveiv langsomt på rattpumpen (til motsatt retning av den siden du la sylinderen i borde) samtidig som du etterfyller olje. Under denne operasjonen bør du låse sylinderen slik at den ikke beveger seg, normalt kan den holdes med håndemakt. Når det ikke kommer mer luft, stenger du luftenippelen, og gjentar operasjonen, nå med sylinderen i borde på motsatt side, og motsatt luftenippel åpen. Du vil aldri klare å få systemet 110% fritt for luft med det samme, men gjenværende luft vil migrere til toppen av rattpumpen etter hvert. Pass derfor på å ikke fylle den helt opp, du skal så vidt dekke "det blanke" du ser nede i påfyllingshullet med olje. Etter noen uker kan du sjekke, og evt etterfylle ved behov. Redigert 21.September.2005 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Dersom ikke lufteskruene hadde noen misjon, hadde de vel ikke vært der heller! Prosedyren som beskrives av Sydvesten er for "ammatører" <{POST_SNAPBACK}> Huff, glemte at det sitter luftenipler på sylindrene til Sleipner, jeg er flau. Jeg har nettopp luftet et annet system der det ikke var nipler på sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 22.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 (redigert) Takk for nyttige svar så langt! Har imidlertid noen spørsmål til: 1) Er Sleipner normalt utstyrt med tilbakeslagsventil, slik at drevet holder valgt posisjon dersom jeg slipper rattet? Virker ikke som det er det på min. 2) Dersom jeg holder rattet i midtposisjon, vandrer drevet langsomt over mot babord. Jeg må derfor til stadighet korrigere for å gå rett frem. Dette medfører dessuten at senterposisjonen på rattet forandrer seg hele tiden. Kan det være lekkasje i rattpumpen, og finnes det eventuelt rep.sett for disse? Redigert 22.September.2005 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
SveinHa Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Alle moderne styringer har tilbakeslagsventiil, også Sleipner. Der er vanligvis en liten intern lekkasje i rattpumpen og det gjør at rattet kan dreies SAKTE uten at drevet rører seg. Drevvandringen din kan nok kompenseres med trimfinnen på drevet. Du kan ikke regne med at rattet blir stående i samme posisjon alltid (f.eks. når båten går rett fram). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
JonnyBoy Svart 22.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 (redigert) Styrefinnen ligger et sted på havets bunn mellom Haugesund og Hardangerfjorden. Dersom en eller annen over-ivrig dykker skulle finne den, er det bare å ringe Får prøve med justering når jeg får ny! (Problemet var der også før jeg mistet finnen) Dersom jeg forstår deg riktig, må jeg finne meg i at det er en lekkasje i pumpen? Redigert 22.September.2005 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
olpi Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 (redigert) Takk for nyttige svar så langt! Har imidlertid noen spørsmål til: 1) Er Sleipner normalt utstyrt med tilbakeslagsventil, slik at drevet holder valgt posisjon dersom jeg slipper rattet? Virker ikke som det er det på min. <{POST_SNAPBACK}> Alle nyere Sleipner pumper har tilbakeslagsventil. Tidligere kunne man velge. Skulle man ha til 2-posisjoner eller ha autopilot så må man ha det. Seilbåter valgte ofte uten. Hvis rattpumpen din er gammel ( 6-7 rår eller eldre) så kan du se det på baksiden av pumpen. Er det boltehoder på sidene av "klossen" bak så har du ventil. Redigert 22.September.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.