Jump to content

Utgifter ved å eie princess 45

Atli

Recommended Posts

casie skrev for 9 timer siden:

Hadde selv en princess 50 med 2 stk D12 675 maskiner.siste sesong jeg hadde den så brukte jeg ca 140.000.- kun i drivstoff...fant vel ut at den lå på ca 7,5 liter per nm i 24-27 knops marsj.Men da kjørte jeg så mye jeg bare orket,og jeg liker og kjøre fort.Har nå en v39 med 2xD6 330 hk.

den ligger på 3 liter per nm i ca 32 knops marsj..om jeg da tilbakelegger samme distanse som med p-50 så havner jeg på mellom 50 og 60.000 i drivstoff per år.men så er det jo usikkerheten med drev da...

Du kan kjøpe/vedlikeholde mye drev for 140.000 - 60.000 = 80.000kr i året....:)

@oberst1

oberst1 skrev for 12 timer siden:

Ser at vi opererer med ca samme budsjett på P42, P45 og P50. Det er jo interessant i seg selv (P45 er for øvrig en fot lenger og 14cm i bredden ifht P42).

Tenker at først og fremst er det større motorer som drar opp årskostnaden og variasjoner på båtens alder :)

@brs

brs skrev for 11 timer siden:

Men så er det en vesentlig forskjell i størrelsen på en V39 og P50 

V39 blir oppgitt til 12,98 lang 3,81 bred og vekt på 10100 kg , ref Finn.no

P50 blir oppgitt til 14,98 lang 4,47 bred og vekt på 19000 kg og litt mer vindfang, ref Finn.no

Tror dere har mye rett her. Disse Princessbåtene i generasjon ca 99-2007 er bygget over nokså lik mal mht materialer, layout og utstyr. Om du gjør årsservice på en TAMD-74/75 eller D9 blir nokså likt. P42 med D6 på aksling blir en anelse billigere, men ikke veldig mye. Ellers vil det selvsagt over tid være noe dyrere å drifte en P50 ift P42 og P45, rett og slett fordi det er litt mer av alt som kan gå i stykker. Men de store postene er veldig like.

Så kan jeg jo legge til at det ligger en form for kjøpsrabatt ved å gå opp i størrelse. Du får rett og slett mer volum og tonn pr krone. Særlig gjelder det hvis du bikker over den magiske paragrafgrensen på 15 meter. P50 ligger akkurat under, men ser man etter disse engelske båtene i størrelse f eks 52-56 fot (med målebrev over 15 meter), så er mitt inntrykk at du får enda mer for pengene. Antall kjøpere med D5L og bryggeplass stor nok er relativt begrenset.

@HansH Ville driste meg til å inkludere nyere båter også jeg. Tross alt mye likt utstyr, men mer utstyr i takt med størrelse som vil kreve stell, dog noe høyere pris på visse deler fordi det er større kapasiteter etc.

Går og drømmer litt og vet at å gå opp til en båt med f.eks D11 vil nok forbruket vårt ca dobles mot dagens D6. Føler at det er et av områdene som vil svi litt om man er lønnsmottager som meg :giggle: 

Hadde jeg hatt nesten gratis stor bryggeplass kunne jeg tenkt meg en som lå rett over 15m nettopp av grunnene du sier. Samtidig blir det litt stort og noe mer utfordringer for å få plass i havn/uthavn...

PS. Ser også at den 5%-regelen som har vært nevnt stemmer ganske bra på disse litt større Princessene. Samtidig så inkluderer det langt mer for pengene (innendørs opplag, service, polering etc).

Marsjfartsforbruket på en 40-42 foting fly med f.eks. 2xD6/435 ligger vel ca. på 4,6-4,8 l/nm mens marsjfartsforbruket på en P50 gjerne kommer opp på 6,5-7 l/nm. Det er ikke bare den økte motorstørelsen som er årsaken til dette men også det faktum at marsjfarten faller med noen knop på 50 fotingen.

Det er vel kun på V-serien du kan se en marsjfart på opp mot 30 knop. Sånn sett er nok en V52 vesentlig rimeligere pr. utseilt distanse på transportetappene (ca. 28-30 knop marsj) enn en P50 med samme maskineri. (21-22 knop?).  V-serien går mye lettere i sjøen enn fly-modellene uansett størrelse Princess.

@Chiefengineer Tror du har mye rett i vurderingene over, og med det tillegget at generelt så blir forbruket i marsjfart litt gunstigere med drev eller IPS enn med strak aksling. Selvsagt har skrogutforming også svært stor betydning. Gikk selv fra IPS-500 (D6-370) på en Bavaria 42 Sport til D9 på strak aksling i P50. Det er merkbar forskjell på alle måter.

På Princess V-båter, og f eks Fairline Targa, så går man i dag mer over til IPS eller drev hvis det er kraft nok. Det er litt gunstigere enn sammenlignbare varianter på strak aksling ift fuelforbruk, samt plassutnyttelse. Ulempen er selvsagt prisen på en IPS-installasjon ift strak aksling. Tror du kan brenne mye diesel før du har spart inn merkostnad på de store IPS-installasjonene sammenliknet med strak aksling.

Så er det jo også et faktum at dagens design hvor båtene blir stadig bredere og høyere (og tyngre) ift lengde også gir økt forbruk hvis man skal tilbakelegge samme distanse i en gitt hastighet.

Så kan jeg jo legge til at på min er det visstnok en del gunstigere med D9 enn D12, fordi D9 er nokså mye lettere, men opprettholder en fornuftig effekt og ikke minst dreiemoment i normal marsjfart. På P50 Mk III som kom i 2008, så måtte de opp på D11 fordi den er bredere, høyere og tyngre. (egentlig en helt annen båt ift P50 MK I og II).

Vi brukte flere år på å vurdere erstatning for Bavariaen på 42 fot. Var relativt tidlig klar over at vi måtte opp en god del i størrelse for å få særlig mye mer plass innvendig, fordi disse Bavariaene er så høye og brede. Jeg har litt sans for disse "gamle" engelske båtene og var og kikket på flere av P52 (97-01) og Fairline 52-55 av omtrent samme årganger. Synes det er veldig flotte båter, selv om de har en anelse eldre design enn vår P50 Mk II fra 07. 

Et annet viktig funn vi gjorde var at det i alle fall ikke var noe poeng i å prøve å importere selv fra utlandet. Alt vi så på ble mye dyrere enn å handle i Norge. Mitt inntrykk er at innkjøperne hos de store importørene (Stavanger Marinesenter mfl) må være j@£lig dyktige til å prute for å kunne selge til de prisene de får til. Mine søk på utenlandske annonser ga helt andre priser ved import. Ville uansett ikke tatt sjansen på å kjøpe slik bruktimportert utenom disse proffe importørene (type Stavanger Marine mfl). Kjøp i Norge privat eller fra anerkjent importør er absolutt tryggest og billigst, slik prisene er nå.

Tilbake til poenget, ang litt eldre årganger. Det er mange flotte fly-båter fra 90-tallet som blir en god del rimeligere enn f eks en P45  (99-05).

Du har blant annet følgende fra tidlig til midt på 90-tallet:

P 440 (fra 93)/P 460 (fra 97) - samme båt men kort/lang plattform + litt modernisert 

P 420 (fra 94)/P 430 (fra 97) - samme båt men kort/lang plattform + litt modernisert

P 40 fra 1997 og utover blir jo litt mindre, men er en veldig komplett og flott båt. Samme med P 38 fra 99 og utover.

Fairline-modellene av samme årgang er jeg mer usikker på. Sikkert andre her som kan mer om dem.

For hvert knepp du går ned i størrelse blir det i teorien litt rimeligere, men ikke så veldig mye. Dels fordi alle disse har omtrent samme utrustning, uavhengig av størrelse, og dels fordi du konkurrerer med flere potensielle kjøpere når du nærmer deg det som er akseptabel pris/størrelse for flere.

Går du motsatt vei på størrelsesskalaen så har du f eks

P 470 (fra 93) / P 480 (fra 95) - samme båt men kort/lang plattform + litt modernisert 

P53 (fra 93) / P 56 (fra 95) - samme båt men kort/lang plattform + litt modernisert 

Uansett, det er mye å velge i. Etter omsider å ha kommet over på flybridgebåt er jeg ikke i tvil om at det er veldig deilig. Åpen sportscruiser à la V-klasse, F Targa og mange flere, er flotte båter. Men det å kunne lukke døra og gå inn, eller å sitte på fly og kjøre er rett og slett mye bedre. Basert på det jeg nå vet, ville jeg derfor heller valgt en litt eldre båt med fly enn en nyere uten. Det er nokså stor prisforskjell og båter med fly ser ut til å bli solgt veldig fort på finn.

men hvordan er det med båter som er fra 90 tallet. Er ikke disse nesten litt for gamle med tanke på motor?

det går vel ett skille på 2001 med common rail...?

De engelske båtene er generelt ganske fine. Utfordringen er sengeplasser.

I og med at vi er i småbarnsfasen med begrenset budsjett og trenger 5 faste senger er vi litt låst på båt typer.

Selv om jeg har gode minner fra 80 tallet hvor hele familien presset seg inn i en Alfa 24, ønsker jeg ikke å gjenta den bragden.

Ser nok at Nord West 390 er det rimeligste alternativet, selv om jeg alltid har drømt om en P45:-)
Nord West er nå relativt ganske fine båter de og:-)

Redigert av Atli (see edit history)

Det er massevis av robuste motorer fra 90-tallet. Både Volvo Penta og andre. Common rail har visse fordeler men kom ikke i særlig omløp før omkring 2004/05 med Volvos D4 og D6.

Tror du vil finne svært mange her på forumet som gladelig sverger til f eks Volvos KAD/TAMD 4X-serie (3,6 liter rekkesekser som er utviklet over mange år og som var i produksjon til 2005. Ble i praksis erstattet av D4. (Finnes i uendelig mange varianter (AQ)KAD/TAMD 40, 41, 42, 43, 44, -300)

Tilsvarende har du 6X-serien (TAMD 60, 61, 62, 63) som gikk frem til 2004 og ble erstattet av D6.

TAMD 7X (70, 71, 72, 73, 74, 75) gikk også frem til 2005. Den hadde Volvo egentlig ikke en erstatning for. Det nærmeste man kom var at i IPS-utgave fikk man i følge Volvo omtrent samme ytelse som TAMD-74/75 på 480 hk ved å kjøre med IPS-500 (2 x D6-370 evt IPS-600 med 2 x D6-435). Ingen av D6-motorene er like sterke som 74/75-motorene, men IPS-oppsettet skulle gi samme fartsegenskaper som et oppsett på strak aksling men med lavere forbruk og færre hk.

De større D-motorene (D9-500 og -575 er rekkeseksere på 9,5 liter, men ikke common rail). De fyller i praksis inn for 74/75 men med litt mer ytelse og nokså mye høyere dreiemoment. Til sist kommer de store Volvoene fra 80/90-tallet i 12X-serien (TAMD-120, 121, 122). Dette er tolvliters rekkeseksere som ble erstattet av D12 på slutten av nittitallet. D12 er heller ikke common rail. Lenger ut på 2000-tallet har Volvo kommet med enda flere D-varianter som D8, D11, D13 mm). D9 var i hovedsak basert på en nedskalert D12, men noe videreutviklet og forbedret, visstnok.

Til slutt kan jeg nevne Volvo Penta D3 som også dukket opp litt ut på 2000-tallet. Det er en marinisert utgave av Volvo bilmotor type D5 på 2,4 liter.

I tillegg vil jo mange sverge til Yanmar, Caterpillar osv. Massevis av gode motorer, men det forutsetter at de har blitt vedlikeholdt. Tror ikke jeg ville hengt meg mye opp i common rail. God tilstand er det viktigste, og kanskje lurt å styre unna de aller eldste. Motorer fra 80-tallet kan fortsatt være ok, men da må den sjekkes grundig.

Ellers er NW 390 flotte båter og blant nokså få i denne størrelsen med flybridge og 3 lugarer. Men egentlig ligger vel NW prismessig nokså likt flere av de engelske båtene, om ikke dyrere. Antar du finner denne både med KAD-44 evt -300 og kanskje og så med D4/D6.

Veldig takk for denne informasjonen HansH!

Ser at jeg må lese meg mer opp rundt disse motorene.

Går man ett par år inn på 90 tallet har man plutselig en litt større båt.

Ønsker nok mest fast aksling også med tanke på vedlikehold på så gamle båter.

Du har uansett gitt meg veldig god og nyttig informasjon til å grunne videre på valgene.

Og i dag heter produktrekken VP kan tilby til lystbåtformål D3 (som egentlig er en bilmotor) D4, D6, D8, D11 og D13 som alle produseres av VP's egne fabrikker i Sverige.

D4 og D6 produseres i Vara mens D3, D8, D11 og D13 produseres i Skøvde der "lastebilmotorfabrikken" ligger. D16 leveres selvsagt også fra Skøvde men det er en ren yrkesbåtmotor. D1 og D2 produseres i Japan.

Fant denne tråden angående Nord West 390. Syntes ikke det var oppløftende lesing. Liker ikke å ha 80-100' potesnielle kroner komme hver 500 time. Da vet jeg ganske sikkert at fruen drar i båtnødbremsen!

En annen sak er i forhold til aksling vs. drev er vel at aksling er bedre egnet til å ligge på sjøen hele året i forhold til drev som har mer omfatende service og må tas av båten for service. 

Forskjellen her er vel at båter med drev må opp av vannet noen uker for vedlikehold, mens en båt med aksling kan tas på slipp noen dager i året..?

Er dette bare en antagelse fra min side?

Tror ikke det er så mye forskjell vedr tid på land drev kontra aksling.

Men vil anbefale deg og ta en fysisk titt på de aktuelle båtene. 

Regner med du vil oppdage en stor forskjell i størrelsen og volum på NW 390 og P45.

Skal du gå lange etapper i marsjfart så koster det litt, jo større båtene blir.

Viktig å tenke gjennom bruken før en kjøper.

Redigert av brs (see edit history)

Dette er  to vidt forskjellige båter,P 45 enorm i forhold til NW390,begge har sine fordeler.NW har drev,på godt og vondt,gir bedre fart og lavere forbruk.Er lett å bevege seg på da det er dollbord heile veien rundt.Salongen ,flybridge lugarer blir trang i forhold til P45.

Har kjøpt ekstra drev i reserve enkelt om det blir problemer.

Greit å få sammenligne begge båtane ,men P45 er betydlig større,og romsligere enn NW390

Jakob, jeg ringer deg i kveld eller i morgen. 

Har lest og forhørt meg litt rundt kad44 versus D6 motorer. 

Ser jeg blir litt skeptisk til kad44 og drev når jeg ser folk bytter motor og drev som det skulle vært fendre.

Er det vekten på båter som NW390 som gjør dette?

Ser princess v42 og Windy gt37 også kommer med denne løsningen. 

Om jeg må opp i pris for en NW390 med en D6 motor er innkjøps prisen nesten som en P45, med de fordelene det har med tanke på volum i båten og å ikke ha drev.

Jeg ønsker ikke en båt som potensielt kan koste 100' ekstra her og der.

Blir ikke helt klok på kad44 og drev.

Hva er erfaringene deres?

1 hour ago, Atli said:

Jakob, jeg ringer deg i kveld eller i morgen. 

Har lest og forhørt meg litt rundt kad44 versus D6 motorer. 

Ser jeg blir litt skeptisk til kad44 og drev når jeg ser folk bytter motor og drev som det skulle vært fendre.

Er det vekten på båter som NW390 som gjør dette?

Ser princess v42 og Windy gt37 også kommer med denne løsningen. 

Om jeg må opp i pris for en NW390 med en D6 motor er innkjøps prisen nesten som en P45, med de fordelene det har med tanke på volum i båten og å ikke ha drev.

Jeg ønsker ikke en båt som potensielt kan koste 100' ekstra her og der.

Blir ikke helt klok på kad44 og drev.

Hva er erfaringene deres?

Skal man kjøpe eldre tung båt med drev,  tror jeg uansett du får utgifter på drevene etter en stund, uansett kombo! Det er bare å innse først som sist at driftsutgifter på en sånn type båt er relativt høye, kontra en lettere båt med singelinstalasjon.

Man kan spare litt om man skrur selv og tar service og reparasjoner,optak og lagring.

Hadde jeg skulle hatt en eldre engelsk tung dame ville jeg valgt båt med aksler, eller ev tatt innvisteringen med en gang og bytta til Konrad heavy deuty drev som tåler varme og dreiemoment og vedvarende bruk, men da snakker vi stor invistering.

Erfaring med disse båtene er det jo masse av her på BP og konklusjonen og kostnader er vel det samme

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 år senere...
HansH skrev On 22.2.2020 at 12.24:

Jevnlig bruk og ferietur

- Diesel - varierer ekstremt med timetall og ikke minst hastigheten du velger. I 6-7 knop bruker du kanskje 1,5 liter pr nautisk mil. I 27-28 knop bruker du antakelig 7-8 liter pr nautisk. Det betyr at du har en ekstrem styring på denne utgiften hvis du vil.

Sitter og leser gamle tråder om store båter. Synes Princes P50 mk I og II er flotte båter med design som tåler tiden godt.

Angående dette med forbruk; 

Har ikke behov for å flytte oss langt/fort veldig ofte og det er først og fremst størrelse og volum som frister.

Men hvordan "tåler" disse D9 og D12 motorene kjøring i 7-8 knop?

For Yanmaren som jeg har nå hører jeg alltid den må kjøres med god belastning for å unngå at motor/turbo "soter ned". Tåler disse større motorene rolig kjøring bedre?

....og hvor (hvilken fart) ligger "knekkpunktet" i forbruk. Med min nåværende båt kan jeg "like godt" kjøre 20 knop som 10 med tanke på forbruk pr NM. Hvordan er dette med P50? 

Ikke at dagens dieselkostnad er avgjørende men tenker mer på hvordan dette kan bli i årene fremover etterhvert som den politiske stemningen kanskje dreier i retning hardere avgiftsregime også for farget diesel.

@nieJeg tror disse motorene tåler sakte fart meget godt. En liten utblåsning i ny og ne er sikkert lurt men jeg har aldri hørt om problemer med dette. Tror de aller fleste går mesteparten av motortimene i sakte fart.

De samme motorene brukes jo også i lastebiler, busser, anleggsmaskiner osv, hvor gjennomsnittlig turtall og belastning er meget lavt, antakelig på nivå med kjøring i 7-9 knop med båten. Sikkert noen yrkessjåfører her på forumet som vil kunne si mer om typisk turtall på en slik doning i 70 km/t i et høyt gir.

Når det gjelder knekkpunkt for forbruk, så må du få båten "opp" fra vannet, dvs i plan, før du har et ordentlig knekkpunkt. Som med alle andre båter vil da forbruk pr utseilt distanse bli noe gunstigere enn ved å ligge i halvplan og grave opp stor hekksjø. Nå må det legges til at en P50 antakelig ikke planer helt men du kommer i hvert fall til et punkt (ca 22-23 knop) hvor du føler at den slipper sjøen og ligger mer oppå. Derfra har du da opp mot 27-28 knop hvor forbruket ikke endres så veldig men de siste knopene opp mot 31-32 koster jo en del mer. Du kan jo bare lese ut i tabellene hva maks forbruk pr time på D9 eller, enda verre D12, er pr time og regne om til liter pr nautisk mil. Da blir transporten kostbar men det er jo en herlig følelse av fart og kraft når man først er der oppe.

Uansett, dieselforbruk kan man for en stor del styre selv. Personlig trives jeg best i sakte fart, men det har jo også litt å gjøre med at vi for det meste går innaskjærs langs kysten rundt Oslofjorden og Skagerrak, samt at jeg generelt ikke har veldig hastverk når vi er i båten. Men det er jo samtidig veldig deilig å kunne gi på hvis det er litt sjø og man ønsker å komme frem. Princess er jo også ekstremt gode sjøbåter og når du lar begge maskinene dure på i litt fart får du veldig fin stabilitet og komfort, selv i litt sjøgang.

Redigert av HansH (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...