Jump to content

Utgifter ved å eie princess 45

Atli

Recommended Posts

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Ti prosent av båtens verdi per år stemmer ganske godt. Man kan bruke null noen år, men på sikt blir det ca det. Vi skiftet f.eks. rigg nettopp. Kostnadsbombe.

Tja, gjør det nå det? Naboens gamle Fairline er ikke verdt mer enn ca 300 000 kr i dagens marked og han har utgifter på ihvertfall 80 000 - 90 000 hvert år. Det stemmer sikkert godt for båter litt opp i pris, men for gamle store båter så kan man trygt si både 20 og 30 % verdien går i årlige driftsutgifter. 

Lundstad skrev for 2 timer siden:

Nja og tja. Det er ikke en utgift, men en stor kostnad er det (føler jeg gjentar dette til det kjedsommelige her). Og ja, å neglisjere det ville sikkert være dumt for mange. Poenget mitt er at veldig mange vurderer båtkjøp i lys av hvor mange kroner de har å avse hver måned, til drift og vedlikehold. Penger til å kjøpe selve båten må man jo forutsette at er på plass. 

Å "bortforklare" verditap som en kostnad, men ikke en utgift vil jeg kalle kreativ bokføring i hvordan lure seg selv, sin bedre halvdel og sin bank. La oss si at du kjøper en nyere båt til tre millioner og har denne i ti år. Den kan da selges til f.eks 1,5 million og i gleden over å ha fått en god pris for båten begynner søkingen etter en nyere tilsvarende båt. Gleden blekner litt når du oppdager at den nyere tilsvarende (som ditt opprinnelige kjøp båten.) båt ikke koster tre millioner, men kanskje fem millioner. Dette skyldes en generell prisstigning samt at kursen euro/kroner (eller pund eller dollar) har endre bildet i disfavør av norske kroner med kanskje 30-40 prosent.  En slik endring i verdien på norske kroner er faktisk tilfelle de siste ti årene og derfor høyst reell og relevant! 

Og så vil sikkert noen hevde at likskjorta ikke har lommer og målet er å bruke den siste krona når lokket lukkes over en for siste gang, en tankegang jeg for egen del ikke følger, men vi er alle (litt) forskjellige, og takk for det!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 36 minutter siden:

lure seg selv, sin bedre halvdel og sin bank

Ganske sikker på at banken er klar over at verditap er en kostnad og ikke en utgift… :smiley: 

Utgiften på 3 mill tar du når du kjøper båten. Kostnaden på 1,5 mill i verditap tar du mens du eier den. Men om du setter den på et gratis lager uten å forsikre den, bruke den, eller på noen annen måte bruke penger på den har du ikke en krone i utgifter mens den står der. Forutsatt at den er gjeldfri, selvsagt. Alternativavkastningen på de 3 mill er også en kostnad.

Dette temaet kan sikkert diskuteres til krampa tar både den ene og den andre. Realiteten er vel at for noen er det riktig å ta det med i regnestykket, for andre blir det feil. Definisjonen på en utgift og en kostnad vil jeg imidlertid ikke gi meg på. Men nå elsker jeg å kverulere, da...:giggle:

Båt er en forbruksartikkel. :smash: Den har en pris som ny, en gitt levetid, og når den er brukt opp er den verdt null! (Med noen få unntak.) I mellom der forsvinner pengene i et forholdsvis forutsigbart tempo. Dette er rent og skjært forbruk, det er rett og slett prisen som må betales kun for å eie båt.

Kommer til å tenke på historien om mannen som hadde arvet en større pengesum. Hva han hadde brukt pengene til? Det meste hadde gått til brennvin og damer, resten hadde han sølt bort! :rolleyes:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Lundstad skrev 22 minutter siden:

Definisjonen på en utgift og en kostnad vil jeg imidlertid ikke gi meg på. Men nå elsker jeg å kverulere, da...:giggle:

En kostnad er en utgift som er periodisert etter når den er forbrukt, og kan også kalles en utgift for en gjeldende periode.

Kilde: Visma

LAKA skrev for 2 timer siden:

Tja, gjør det nå det? Naboens gamle Fairline er ikke verdt mer enn ca 300 000 kr i dagens marked og han har utgifter på ihvertfall 80 000 - 90 000 hvert år. Det stemmer sikkert godt for båter litt opp i pris, men for gamle store båter så kan man trygt si både 20 og 30 % verdien går i årlige driftsutgifter. 

« Regelen» sier vel 10% av nypris. 

Lundstad skrev 52 minutter siden:

Man er forpliktet til å betale utbetalinger for varer eller tjenester man har kjøpt, og dette kalles utgifter. Når disse kjøpte varene forbrukes, blir det en kostnad som skal føres i regnskapet for den perioden de er brukt.

Kilde: Visma

Noen filologer her som vil kommentere å "betale utbetalinger"?

Takk for tall Fortego og Princess V48!

Her er den egentlige problemstillingen.

Vi er en familie på 5 stk som ønsker en båt a typen "weekend hytte" på sjøen, og kanskje sommerhytte (om fruen liker båten og båtlivet godt nok)

Ønsker en god båt med 5 faste soveplasser som skal se ut som en båt (Windy, Princess, Nord West, Fairline) og ikke fiskesjark (Viknes).

Størrelsen hadde jeg håpt lå rundt ca 35 - 45, 

Vi bor i Stavanger, så været er stort sett dårlig, og behovet er nok mer en helårsbåt enn åpen.

Men jeg har sett på åpne båter som Windy GM 37 og princess V42 da disse er priset bedre og nærmere 1 MNok.

NordWest 39 er også er veldig bra alternativ da denne er med flybridge og rett over millionen.

Her er det snakk om 20 år gamle båter, som det da vil komme litt kostnader på.

Som noen nevnte tidligere, hva er utgangspunktet for 10%s regelen. Ny eller bruktpris.

Disse båtene koster etter dagens priser ca. 5MNOK nye, slik at de da med 10% regelen skal koste 500' i årlige kostnader...

Prisen bør helst ligge på ca 1Mnok, en princess 45 ligger på det dobbelte, men skulle klart å overtale fruen med en bedre middag og litt roser...

Ca årskost hadde vært ønskelig på ca maks 60-70, men absolutt maks 100' pr år,... 

så..

trenger noen tips om hva som er fornuftig.

Kjenner at jeg er på grunnt vann her og trenger derfor konkrete erfarte tall om hva dette koster, og helst ikke tipping, da det hjelper meg med å ta de riktige valgene.

Redigert av Atli (see edit history)

Jeg kjøpte meg en P45 2003mod. nå i vinter og ligger i Sandnes. Har jo ikke fått god oversikt over hva det kommer til å koste, men til nå er regnskapet slik:

Båtplass 10000kr + strøm.

Forsikring 16000kr

Opplag ikke aktuelt.

Service på motor (impeller, filter, olje) 6-7000kr. (deler gjør jobben selv)

1000kr i diesel slanger og så må jeg bytte sjøvannslanger snart. Så ta høyde for litt slange bytte om du kjøper 2003.

Bytte tetninger på 1stk vannpumpe ca.2000kr.

Vårpuss blir spennende å se. Ca 5000kr for å få den løftet på land(kan betale mye mindre om man synes slipp er like greit) Så koster jo anoder endel på disse båtene. 4-5000 totalt kanskje? Jeg ser også at noen ventiler/gjennomføringer må byttes. Usikker på hva det koster.

Helt sikkert noen faste kostnader jeg ikke husker eller har opplevd enda.

Satser på å komme under 100 000kr totalt i året. Men når f.ek en ny kjøler til disse motorene koster 80 000kr så kan man gå på en smell.

Disse båtene selges normalt ganske raskt, så om du skal ha en slik så bør du ikke forvente lang betenkningstid. 

Båten min ligger i Sandnes, den er ikke til salgs men om du ønsker å kikke/vise kona hva det er, så ta kontakt for en omvisning :)

Skal du ha maks 100' i årlige utgifter, så tenker jeg du i hvertfall må unngå drev. To stk drev som lever maks 1000 timer hver og koster 100' pr stk blir en betydelig kostnad. Og med en brukt båt med originale drev, så er trolig mye av levetiden allerede brukt opp. 

Har selv to drev som har gått over 1000 timer. Det ene ble påkostet 55' for et par år siden og har da forlenget levetiden med kanskje 500 timer. Det andre er overmodent for utskifting, og har bestemt meg for å kjøre det til det ikke går mer for så å kjøpe nytt til 100'.

Eventuelt gå for en båt i det nedre leie når det gjelder størrelse som da har kun en motor med drev. To motorer gir betydelig større kostnader, spesielt når man har drev.

Furre skrev 57 minutter siden:

Men når f.ek en ny kjøler til disse motorene koster 80 000kr så kan man gå på en smell.

Fortego skrev 55 minutter siden:

Skal du ha maks 100' i årlige utgifter, så tenker jeg du i hvertfall må unngå drev. To stk drev som lever maks 1000 timer hver og koster 100' pr stk blir en betydelig kostnad.

Eksempler på, etter mitt syn, edruelige kommentarer/innlegg og som bør være med i "regnestykket", ikke bare forsikring, diesel, båtplass og "litt til". Ofte snakk om "båtpenger" her på forumet, en omskrivelse av at "dette blir dyrt".

Furre skrev 1 time siden:

... Men når f.ek en ny kjøler til disse motorene koster 80 000kr så kan man gå på en smell.

Fortego skrev 1 time siden:

Skal du ha maks 100' i årlige utgifter, så tenker jeg du i hvertfall må unngå drev. To stk drev som lever maks 1000 timer hver og koster 100' pr stk blir en betydelig kostnad.

Disse to momentene illustrerer en av hovedgrunnene til at vi hoppet av vårt båtliv. Risikoen for uforutsette store utgifter. Med en samlet inntektsstrøm kun fra to pensjoner (rimelig gode) ble "følelsen" av denne risikoen (sandsekken på skuldrene) for stor. Hadde denne inntektstrømmen vært høyere, hadde vi nok kunnet akseptere denne risikoen.

Bonus skrev 6 minutter siden:

Disse to momentene illustrerer en av hovedgrunnene til at vi hoppet av vårt båtliv. Risikoen for uforutsette store utgifter. Med en samlet inntektsstrøm kun fra to pensjoner (rimelig gode) ble "følelsen" av denne risikoen (sandsekken på skuldrene) for stor. Hadde denne inntektstrømmen vært høyere, hadde vi nok kunnet akseptere denne risikoen.

Har litt samme opplevelse av den der sandsekken.

Vi solgte båten primært av helsemessige årsaker. Dagen etter den var overlevert ny eier hentet vi en 19 fots, åpen skjermsjekte i plast med Yanmar diesel. Størrelse og fart helt håndterbart av fruen. Og en veldig mye mindre sandsekk! 

Så er båten oppgradert med nye puter, ankervinsj og ellers litt stasj. Mer kommer nok. Men alt er allikevel veldig overkommelig, selv et worst case scenario der den saltvannskjølte Yanmaren fra 1988 takker for seg. 

Man skal ikke undervurdere et enklere, tettere-på-vannet og ikke minst finansielt ubekymret båtliv.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

index skrev 6 minutter siden:

Du må selvsagt ta utgangspunkt I nypris. Vedlikeholdet blir ikke billigere jo eldre båten blir...

Som igjen betyr at en båt kjøpt for halv pris av ny så må en påregne 20%. Vel, det blir jo også feil siden dieselpris, båtplass og forsikring (?) er uavhengig av båtens alder, men på den annen side må man forvente mer behov for utskiftning og reparasjoner på en eldre båt enn en som er helt ny, så kanskje 20% er riktig/ere?

Men brukt båt er så mye, og eierne er så forskjellige både ang økonomi og evne til selvhjelp/service av eget fartøy, samt havn etc...

Selv har jeg en båt fra 90 tallet, men med motorer fra 2011...

Dermed er noen av de viktigste årsakene til sjokk artete regninger eliminert noen år fremover...særlig etter som det er Yanmar`er...:wink:

Men helt klart, å kjøpe båter til opp mot en million, med snart 20 år gamle store motorer...nei, da mangler det ikke på mot...

Vi snakker 10% av båtens verdi I vedlikehold. Båtplasspris er avhengig av hvor man bor, og dieselforbruket er selvfølgelig bruksavhengig.

Jeg synes 10% I vedlikehold er mye, da forutsetter man vel at båten holdes "som ny" I hele dens levetid. For "normale" båtbrukere vil jeg tro 3-5% er mer dekkende. Men det har lite for seg å blande inn forbruk og båtplass I dette, her er det for mange variabler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...