Jump to content

Ankring på svai i sterk vind

bosun182

Recommended Posts

Mare Nostrum skrev 3 minutter siden:

Viksfjorden er tingen i dårlig vær (mye vind). Jo lengre inn, jo bedre. Helt innerst, Kolladjupet, bak Skogerholmen, er det som i en lagune i sønnavind.

Er det ok å komme inn der med seilbåt med 2 meter dybde?

Det bør gå fint, forutsatt at man holder seg i renna på vestsida av Skogerholmen. Den går i en bue, ganske nært fastlandet til og begynnemed. Har vært der med 2 m dyptgående. Aldri målt under 4 m dybde. Inne i bukta er det 8-12 meter og god ankerbunn.

Fint å gå tur over til Ula derfra.

4 hours ago, Framtia said:

Kjørte 25 kg Rokna fast på vanlig vis, 40 meter kjetting ut, og avlaster på vinsjen. Her hang jeg dønn i over et døgn med vindkast opp i 16m/s (32 knop ?,).

Skummelt.  Jeg pleier normalt å stole ganske mye på ankeret, jeg ville normalt bare gått å lagt meg uten ankervakt og uten å "være i beredskap" under slike forhold.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hulda skrev 45 minutter siden:

Etter husken så er bunnen stort sett morenestein. Over i Viksfjord er det stort sett mudder.

Vi er mye i Stavern, og ankrer normalt vest i bukta. Her er det gjørmebunn, og vi har aldri dregget. Synes dette er en god svaihavn da det er mye å finne på om man skal ligge i ro noen dager. Men takk for tipset om å gå helt innerst i Viksfjord, er kun kjent i de ytre delene. Går det greit å komme seg helt inn bak Skogholmen om man stikker 2,4 meter?

IMG20230717131409.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja, det mener jeg. Forutsatt at du "finner" og følger renna. Det framgår av kartet hvor den går. Minste dybde i kartet er 3,7 m mener jeg. Har aldri vært under 4 meter selv. I losen står det en beskrivelse av innseilingen.  En ting å nevne er at det dessverre ofte er mye "græsj" i vannflata (alger), det ødelegger opplevelsen litt.

Framtia skrev On 17.7.2023 at 13.28:

Vi er mye i Stavern, og ankrer normalt vest i bukta. Her er det gjørmebunn, og vi har aldri dregget.

Almara har dregget her, uten folk ombord. Ble reddet av RS, etter at nabobåter så båten passere langsomt forbi.

Årsaken var nok den klassiske «la ikke ut nok kjetting», så ankeret ikke fikk riktig vinkel for å grave seg god ned. Det var vår felles bekjente som var på tur med båten, og han var ukjent med «minst 3xdybde»-regelen ved ankring. Han vet bedre nå. ??

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 1 måned senere...

Jeg fikk i forgårs og i går høre fra nabobåten og fra en "vakt" som passet på bøyene rett bak meg at det var meldt ganske mye vind for i dag.  Det forundret meg litt, for jeg så ikke noe særlig til det på Windy.  Omtrent kl 12 var det lyn etterfulgt av ca 120 graders vindskifte og kraftig vind (og regn! det er måneder siden sist jeg erfarte signifikant med nedbør), etterfulgt av et skikkelig kraftig vindkast som varte i noen minutter.  Jeg så det først på en av nabobåtene her (Cirka, norsk båt), jolla ble raskt snudd rundt på hodet av vinden.  Et halvt minutt senere blåste det like kraftig over min båt.

Det er enorme bøyefelt her, og man må betale dyrt for å leie bøye - jeg liker ikke bøyefeltene, men i dag var det kanskje greit at flertallet av båtene lå på bøyer med solide moringer.  Av de som lå for anker var det mange som svingte rundt ankeret og fortsatte å drifte bakover, så vidt jeg kan forstå også samtlige av mine nærmeste naboer.  Den første til å få kontroll på situasjonen kom tilbake til ankringsfeltet for motor, med en Bruce fylt opp av (fredet) sjøgress.  De fikk tømt ankeret og ankret opp igjen.  En katamaran navigerte for motor med synlig ankertau i vannet.  Ingen som endte opp på land, heldigvis.  Folk var våkne, oppmerksome og tilstedeværende i båtene sine.  Det hadde nok ikke vært like greit om dette skjedde på svarte natta.

Jeg tror to av de nærmeste båtene fikk nytt ankerfeste uten at mannskapet trengte å gjøre noe (men de driftet et godt stykke, sikkert femti meter, og ble liggende midt i leia).  Usikker på hva slags anker de har, jeg vurderer å ta en prat med dem etterhvert.  Cirka opplyste i allefall at de "hadde ankerfeste" da jeg kom bort dit.  De hadde mistet en åre (passelig kjipt - de har visst ikke påhengsmotor på jolla - og å kjøpe nye årer, det kan være vanskelig, det erfarte jeg da mine ble stjålet), jeg prøvde å lete etter den, men fant i stedet fotpumpen til jolla.

Jeg har et Rocna på 25 kg, men 30 kg hadde kanskje vært en bedre dimensjon for å ha tilstrekkelig med marginer i slikt vær.  Det ble bakket godt fast i går, og holdt meg på plass under vindskiftet i dag.  Jeg må dra bort i noen dager, har enda ikke bestemt meg for om jeg skal la båten ligge for anker eller om jeg skal leie bøye.  Dersom jeg lar båten ligge uten tilsyn for anker kommer jeg til å feste inn reserveankeret et stykke inn på ankerkjettingen ("forkatting").

ca kl 21 i kveld blåste det opp igjen.  Ikke plutselig vindskifte, men stabilt kraftig vind i lengre tid, og mye svinging frem og tilbake.  Andre båter begynte å drifte villt, særlig noen katamaraner gikk frem og tilbake for motor og hadde tilsynelatende ingen mulighet til å få godt nok ankerfeste.  En enskrogsbåt driftet sidelengs og så ut til å skulle treffe klippene - jeg tror mannskapet fikk start på motoren i siste liten.  Hadde jeg også beveget litt på meg kanskje?  Jeg slapp ut noe mer ankertau for å få litt mer optimal vinkel på ankeret (fra ca 20 meter til ca 30 meter, på ca 5 meters dyp.  De første 16 meterene med 10mm-kjetting).

Det hjalp ikke - en stund senere var det plutselig min tur til å dregge!  Plutselig var båten på et annet sted enn hva den skulle være, ca 50 meter lengre bort - midt mellom (og litt vel nært) to andre båter, og rett foran et rødt lateralmerke.  Leden passerer deler av svaisirkelen min nå.

Imens - eller trolig rett etter at jeg hadde fått feste - fikk jeg start på motoren, men til fint lite nytte, tauene til jolla gikk rett inn i propellen.  Så det er vel tredje gang denne sommeren at jeg har fått tau skikkelig i propellen.  (joda, jeg har også hatt problemer med ankertau som køla seg litt rundt propell og/eller ror og/eller kjøl, men det teller ikke helt siden propellen ikke var i gang).  Da blir det vel dykking i morgen - det gleder jeg meg ikke så veldig til, tipper bassenget her kommer til å være ganske så møkkete etter så kraftig regnvær og vind.  Jolla lå også presset godt opp mot hekken, så jeg måtte finne frem kniv og kappe tauene.  Jaja, det er gamle utslitte riggtau som har vært gjenbrukt - er vel på tide å skaffe seg flytetau til jolla!

Og kostnaden for bøyeleie ser vel muligens ut til å være verd prisen ...

Jeg har ligget i værre  vindvær tidligere, men da har det vel vært gjørmebunn.  Sanda holder ikke ankeret like godt på plass.

Dette ble en liten vekker for meg ... 

Vinden kom forholdsvis uforventet på meg.  Mens jeg stod oppi det og tok frem windy-app'en kunne jeg se at det var mye vind, men jeg erindres ikke at det var noe særlig vind da jeg sjekket dagen i forveien - ofte er windy eneste jeg sjekker, og ligger jeg fint for anker kan det hende at det tar et par dager mellom hver gang jeg sjekker den.

Det var relativt lite med bølger (naturhavn, fralandsvind), men mye vind, og en ganske stor prosentandel av båtene som lå for anker begynte å dregge.  Flere av båtene som dregget hadde "gode" og "veldimensjonerte" ankre, en hadde også prøvd seg på forkatting (to anker i serie), og mitt anker forflyttet seg tilsynelatende med ca 50 meter i et jafs mens vinden stod på sitt verste (hadde jeg berget meg på å ta ut mer tau?  Kanskje, kanskje ikke ...).  Ankeret var bakket inn, jeg gav relativt mye kraft, men ikke full pinne på motoren under bakkingen - og jeg ventet ikke særlig lenge før motoren ble skrudd av.

Jeg var litt treg med å få på vindmåler, men naboen hevder å ha observert rundt 30 m/s (altså rundt 60 knop) mens vinden var på sitt kraftigste.  I tillegg var det kraftig med regnvær, det øker jo tyngden på lufta og forsterker derfor vindpresset.  På formiddagen ble dreggingen utløst av brått vindskifte, hvor båtene snurret nesten 180 grader rundt, og på kvelden var antageligvis "jaging" frem og tilbake en utløsende faktor til at festet røk for mange.  Ankerseil er sikkert en god idé, men i så kraftig vind ønsker man vel også å ha minst mulig av slikt.

Selv om man selv har godt nok ankerutstyr, god nok dimensjon på det og det er kjørt godt nok fast, så har man ingen garanti for at nabobåtene har utstyret sitt i orden.  I et tettpakket ankringsfelt, så er det høy risiko for at man blir truffet av en annen båt.  Cirka ble truffet av en fransk båt med et eldre ektepar.

Selv fikk jeg tau i propellen og jolla klistret opp i hekken, da var det begrenset hva jeg kunne gjøre.  Vinden gikk i retning av åpen sjø, så jeg vurderte det dithen at hvis jeg skulle få problemer var det bare å rulle ut bittelitt seil og styre mot åpningen mot havet.  Det ville bli et problem med jolla.  Jeg greide etterhvert å kappe tauene til jolla og feste et nytt slepetau, men det var ikke noe jeg hadde lyst til å krangle med mens vinden og regnet stod på for fullt.  Det ble også en del arbeid med å tømme jolla for vann.

Dette var som sagt sandbunn.  På gjørmebunn ville vel ankeret ha holdt litt bedre.

Hør nå her, @tobixen.  Hulda har 100 meter kjetting og 30 kg Bruce-kopi. Skulle 17 tonn Hulda lagt ut på turen du seiler nå, ville opplegget vært: 33 kg Rocna og 100 meter 1/2 ankerkjetting. Bruce'n og 10 mm kjetting, som Hulda er utstyrt med nå, er kaffedregg. Så ville jeg ikke hatt propell, bare slik at jeg ikke hadde behøvd å tenke på at jeg hadde glemt å heise jolla klar av vannet for natta :-)

sy Solveig er større enn sv Hulda.

tobixen skrev On 28.8.2023 at 14.47:

Det var relativt lite med bølger (naturhavn, fralandsvind), men mye vind, og en ganske stor prosentandel av båtene som lå for anker begynte å dregge.  . ...

Hvor var dette og hvor var det bøyefeltet du snakket om på søndag ?

Byttet du plass på søndag

Portocolom, Mallorca. Min båt flyttet seg ca 50 meter søndags kveld, jeg flyttet den tilbake dagen etter, og flyttet den til bøye onsdagen. Båten ligger nå på bøye mens jeg tar meg en snarvisitt tilbake til Oslo.

Fikk nettopp inn dette:

#WeatherAdvisory storms and big waves in balearic islands and western mediterranean sea. Starting tomorrow. Take care and keep an eye on weather forecast

tobixen. 
Vi ligger på svai innenfor moloen i Torrevieja. Skjermet 360gr for bølger men vi koster på oss 2døgn i marina fra i morgen av.  Sist helg ble det mye verre enn meldt og det er bedre å angre på å ha brukt 124euro på marina enn å angre på å bli liggende på svai.  
Ser ikke ut som det blir like ille på Mallorca som forrige helg. 
91104A60-C839-4607-8E29-73C70B65214F.png.a0d09b24afde9599d3016e29fdc1fb4e.png

.

A48A70D3-BA4C-413D-BA01-6367554E98E4.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...