bosun182 Startet 19.Februar.2020 Del på Facebook Startet 19.Februar.2020 Har en Hallberg Rassy 26, veier vel rundt 3 tonn når vi er på tur. Har et Bruceanker bak jeg bruker når vi ankrer fra akter med baugen mot land. Jeg driver med kitesurfing og i sommer ønsker jeg muligheten til å ligge på svai i diverse bukter mens jeg kiter. Dette fordrer at ankerfestet holder selv i frisk bris. Etter kitingen er ferdig og lunsj er fortært vil jeg alltid legge til i lunere farvann. Jeg har ingen erfaring med å ankre på svai og ønsker derfor anbefaling på tau, kjetting og anker til mitt bruk. Båten min har ikke ankervinsj hverken foran eller bak. Det jeg foreløpig har tenkt som løsning er 50m blytau, 10m 8mm kjetting og et 6 eller 10kg delta eller bruce anker. Evt 10m ekstra kjetting jeg kan enkelt skjøte med en sjakkel på når dybden er 5-10 meter. Hva tenker dere med mer erfaring? Bør jeg også ha en ankerrulle forut eller er det andre enklere løsninger som fungerer like godt? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 En ankerrulle i baugen vil gjøre livet ditt litt enklere, men ikke veldig. Jeg synes du planlegger bra med 50m tau og 10m kjetting. Gå for et bedre anker dersom du har råd. Er du rik nok ser du på Rocna og Mantus. Men en god Bruce-kopi er helt grei, det er vel regnet som et midt på treet-anker i dag. Jeg har selv hatt en 12Kg Bruce-kopi som holdt en Columbie 66(22 fot) i liten kuling på svai. Det kommer mye an på bunnforholdene om det går eller ikke og om vinden dreier slik at ankeret må resette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 (redigert) Skal du overnatte, så ville jeg valgt Rockna uansett. Det resetter seg når været dreier, og havner aldri på 'rygg'. Har veldig god erfaring selv med 31 for seilbåt og 15 Kg Rockna (men etterhvert Ankervinsj, selv om det gikk uten også,) men tipper du er sliten etter kitingen, så 10 Kg burde kanskje holde. Er du alene, eller har du en til å kjøre løs ankeret, så du bare skal fire det opp ? Hvis ikke blir det kanskje tungt og travelt alene, tror knapt du greier å slite løs ett godt satt Rockna med håndmakt i litt vind. Skal du bare være der noen timer der du i tillegg er ekstra obs på vindretning /endring (siden du kiter), så tenker jeg at ett hvert anker du kjører godt fast vil være godt nok, og så må du være obs da, hvis været dreier. Trikset er uansett å kjøre ankeret godt fast, og teste at det sitter med å ta overett måling og se at du ikke dregger mens du har full revers. Redigert 19.Februar.2020 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Krimart Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 bosun182 skrev 54 minutter siden: Det jeg foreløpig har tenkt som løsning er 50m blytau, 10m 8mm kjetting og et 6 eller 10kg delta eller bruce anker. Evt 10m ekstra kjetting jeg kan enkelt skjøte med en sjakkel på når dybden er 5-10 meter. Hva tenker dere med mer erfaring? Bør jeg også ha en ankerrulle forut eller er det andre enklere løsninger som fungerer like godt? Skal du trekke opp for hånd er det best med tau, men skal du ha el vinsj vil jeg uansett gå for kjetting hele veien om mulig. 10 kg høres veldig lite ut, jeg ville i alle fall gått opp til 15 kg. Delta e vesentlig bedre enn Bruce, mens Rocna og spade er bedre enn Delta igjen. Alternative til dyrt blytau er vanlig tau med en daumann du firer ned på tauet. Generelt sett gjelder regelen at jo tyngre anker jo bedre. Jo lenger ketting/tau jo bedre. OG SOM ALLTID wr bunnforholdene avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 Rocna. Uten tvil. 7-10 kg bør holde Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 10 kg Bruce er nok. Ville heller hatt 30 m tau (Så det blir 80 m tau)å skjøte med enn 5 kg tyngre anker om forholdene er tøffe. Det er også lettere å fra opp. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 10 kg Bruce med ditt oppsett er heilt greitt. Køyr ankeret godt fast. Om du får nokon voldsomme vindendringar så merker du det godt når du kitar. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 Kjøp et Rocna eller Spade visst du først vurderer å kjøpe nytt anker. Skjønner ikke hvorfor man skal velge et middelmådig alternativ for å spare en tusenlapp eller to. Den ekstra tryggheten det gir, er verdt hver krone. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 Hadde brucekopi på 31 fot seilbåt og tau/kjetting kombo. Aldri problemer med hold men ankeret taklet ikke vindskift noe særlig, brukte gjerne litt tid på å resette seg så det hendte vi våknet et litt annet sted enn vi ankret om kvelden :-). Men det er egentlig ikke så relevant for dagankring for kiting. Tenker oppsettet du skisserer er helt greit, ikke minst er det ganske rimelig. Trenger du noe bedre så er forslagene over gode, men kostnaden høyere :-) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 Forstår ikke hvorfor folk sparer penger på anker. Tenk på verdien til det som henger i andre enden! En liten pris å betale for å slippe å havne i fjøresteinene. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2020 Del på Facebook Svart 19.Februar.2020 enslagsgjest skrev 39 minutter siden: Forstår ikke hvorfor folk sparer penger på anker. Tenk på verdien til det som henger i andre enden! En liten pris å betale for å slippe å havne i fjøresteinene. Greit at Rocna og andre "moderne ankre" er bedre enn Bruce, men Bruce var "gullstandarden" på fritidsbåter for ikke så mange år siden. Det er gode ankre, gode nok i massevis ifht det trådstarter spør om. Han kommer ikke til å havne i fjæresteinene fordi han bruker et Bruce. En trenger ikke "verdens beste" til alt her i verden :-). Hadde 15kg brucekopi selv, uten ankervinsj. Var en grei treningsøkt å hale anker for hånd. Men siden trådstarter kiter så tipper jeg han er i grei form. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 (redigert) TS skal legge fra seg båten på utsatte steder i mye vind. Og ikke selv være ombord, for han skal kite. Så anbefales et anker som alle tester viser ikke har særlig bra hold og heller ikke resetter ved vindskift, som også beskrives opplevd i innlegg her . Har dere som anbefaler Bruce noen gang testet et moderne anker? Redigert 20.Februar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Bitteliten skrev 47 minutter siden: TS skal legge fra seg båten på utsatte steder i mye vind. Og ikke selv være ombord, for han skal kite. Så anbefales et anker som alle tester viser ikke har særlig bra hold og heller ikke resetter ved vindskift, som også beskrives opplevd i innlegg her . Har dere som anbefaler Bruce noen gang testet et moderne anker? Jeg har testet Bruce, og når du ligger inn og ut fra berget i Tønsbergsskjærgården sitter det som regel veldig bra, MEN er helt enig, dette ankeret ligger ikke jeg på svai med om det er fare for at vinden endrer retning Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 (redigert) Bitteliten skrev for 2 timer siden: TS skal legge fra seg båten på utsatte steder i mye vind. Og ikke selv være ombord, for han skal kite. Så anbefales et anker som alle tester viser ikke har særlig bra hold og heller ikke resetter ved vindskift, som også beskrives opplevd i innlegg her . Tar for gitt at en kiter merker veldig godt at vinden skifter. De pleier vel normalt å kite i stabilt sterke vinder, som feks solgangsbrisen/sydvesten om kvelden. Min erfaring er at Bruce resetter, men kan bruke litt tid. Sitat Har dere som anbefaler Bruce noen gang testet et moderne anker? Har hatt Rocna de siste 10 årene. Hadde Bruce på forrige seilbåt som veide ca et halv tonn mer enn trådstarer sin båt. Er jeg kvalifisert til å mene noe om både Bruce og et "moderne anker" da? ;-) Bruce er ikke "verdens beste" men det er et helt ok anker. Godt nok til veldig mye. Syns det er helt kurant, særlig kostnadsmessig, at trådstarter følger opp den planen han har og tester ut om det er en god løsning for hans bruk. Dagankring i stabilt sterke vinder med en båt på 26 fot og 3 tonn. Kommer til å fungere helt fint. Men ja, ankervinsj, 70 meter kjetting og et "moderne anker" til samlet kostnad på.... 30-40 000,- er selvsagt bedre. Det er alle enige i. Redigert 20.Februar.2020 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Målt i antall bekymringstanker er mitt nåværende Rocna knapt synlig ift samtlige andre jeg har hatt og brukt. Herunder CQR, Delta, Patent/Fortress, stokk, paraply og Bruce. Bortsett fra Patentvariantene, stokk og paraply har jeg ikke hatt veldig urimelige problemer med dregging med noen av de. Men jeg er helt fullstendig klar på at jeg ikke bytter Rocna mot noen av de andre, ikke noengang, det sitter vanvittig bra, det resetter seg omtrent momentant om bunnforholdene er der. Det gir en confidence som om båten skulle vært på land. Nesten utrolig bra er det, og for meg, iallefall pt, det eneste jeg kan og vil anbefale. Jeg har adskillig større og tyngre båt en ts, med relativt mye vindfang, lå på svai noe rundt 2mnd i fjor, og er også stadig vekk fra båten med kajakk, fotturer eller svømming/dykking. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 (redigert) Det koker nok ned til hvor mye man er villig til å investere i tryggere ankring, kontra hvor mye man sjanser på at båten ikke dregger av gårde. Brucekopier har av en eller annen grunn blitt de facto standard i Norge, selv om det finnes en haug med nyere alternativer på markedet. I utlandet ser man langt større variasjon i hvilke ankertyper som ligger på baugrullene. Selv synes jeg de ekstra tusenlappene er verdt hver krone i form av økt bevissthet om at båten ligger på samme plass som vi forlot den på, og at man kan sove trygt om natta selv om det plutselig blåser opp til kuling. Redigert 20.Februar.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 (redigert) Geir Kåre S skrev 1 time siden: Men ja, ankervinsj, 70 meter kjetting og et "moderne anker" til samlet kostnad på.... 30-40 000,- er selvsagt bedre. Det er alle enige i. Jeg brukte 10kg Rocna, ankerline og daumann på 4 tonns båt. Skjønner argumentasjonen din når du sammenligner Bruce med 30-40 tusen. Men 10 kg galvanisert Rocna koster 3800 kr. Har vært gjennom diverse Bruce kopier. Både billige og dyre. Kunne ikke falt meg inn å anbefale det i dag. Redigert 20.Februar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Jeg har aldri hatt problemer med brucekopien min. Den er dønn lik original Bruce, har begge. 20 kg Bruce er for lite til 17 tonn seiler. Nytt anker ville blitt 30 kg Rocna. Til TS ville jeg anbefalt Rocna eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Det største problemet med Rocna (eller Rocna Vulcan, som jeg har) er at det kan være et lite h*lvete å dra opp ankeret fordi det graver seg så godt ned når det blåser godt Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Denne diskusjonen har vel vært mange ganger....de fleste er vel fornøyd med det de har, ellers ville de vel byttet... Selv har jeg aldri opplevd at mitt 15 kg Bruce med kjetting hele veien, og 8 tonns båt, har sluppet noen gang... Det er langt viktigere at en vet hvordan en ankrer...bunnforhold, dybde, nok kjetting ute osv.. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Ida Marie III skrev 2 minutter siden: ....de fleste er vel fornøyd med det de har, ellers ville de vel byttet... Var ikke fornøyd med paraplydregg på forrige båt, byttet til Bruce-kopi. Var ikke fornøyd med QCR på båten jeg har nå, byttet til Rocna. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Masse forslag på heftig ankringsutstyr her. 15kg Rocna og kjetting hele veien er unødvendig stort og dyrt. Ankeret skal håndteres ombord i en liten båt med begrenset stuemulighet. Det er som om man foreslår moring framfor midlertidig ankringsutstyr... Eller kanskje man foreslår det man har selv? Rocna selv anslår at et 15kg rocna er adekvat for en båt som er 32fot lang, veier 8,5 tonn og blir utsatt for 25m/s med dårlige bunnforhold. Det er noe med å beholde gangsynet her.... Båten det gjelder: - Lite stueplass - Lite vindfang Har selv 15kg Rocna på min 31fots tupperwareseiler og er veldig fornøyd med det, men det betyr ikke at det er det som er riktig for trådstarters behov. Syntes trådstarters forslag var fornuftig og sannsynligvis mer enn adekvat for den bruken han forespeiler. Og ja, ankerrulle foran er å foretrekke om du skal ankre i mye vind. Har gode erfaringer med Bruce på en tilsvarende båt. Ikke for holdekraften, men at den setter seg nokså lett og er mildere mot gelcoaten på grunn av litt rundere form, som gjør den lettere å stue. 7,5kg orginal bruce passet akkurat ned i stuerommet på en IF sammen med en stor pøs med blyline og 5 meter kjetting fortom. Ikke noe jeg ville seilt jorda rundt med, men fullstendig adekvat for kystseilas og ankring under kjente forhold og fokus på god teknikk. Delta har jeg mindre gode erfaringer med fordi jeg har opplevd at den har dregget ved vindskift der min gamle båt lå trygt på bruce. Anekdotiske lovprisninger og fordømmelser kan forøvrig aldri bli annet enn anekdoter. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Jeg ville også prioritert ankerrulle/vinsj forut. Det kan være veldig krevende å berge ankeret om man f.eks begynner å drive av i sterk vind, spesielt om man er alene. Selv har jeg også prioritert fjernkontroll av ankervinsjen forut, slik at jeg kan stå bak og styre båten når ankeret skal opp. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 For ankring i ei bukt i noen timer for kiting og lunsj på dagtid i opp til frisk bris syns jeg trådstarter sitt forslag fortsatt står seg helt fint. Blytau, 10 meter kjetting og feks Bruce i enden. Ville valgt så tungt anker som jeg orket å hale. Har selv dradd 15 kilo Bruce med 4 meter kjetting i noen sesonger. Tungt men "greit nok" når en er ung og sprek. Finnes mange løsninger "der ute" som er langt bedre, og bra er det. Men en trenger ikke alltid det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2020 Del på Facebook Svart 20.Februar.2020 Siden du neppe ønsker at Hallberg Rassyen din skal knuses til pinneved i fjæresteinene sier jeg meg enig med de som anbefaler deg å gå for et Rocna. Selv har jeg ikke Rocna, men et hjemmelaget anker som muligens ligner noe (se link til tråd om den saken i signaturen min). Jeg har også veldig god erfaring med Bruce, og det er ganske sikkert et anker som vil fungere bra for deg. Tidligere hadde vi 20kg Bruce (30 fot Viksund). Årsaken til at vi byttet anker var ikke at Brucen var dårlig, men at jeg sveiset sammen det andre ankeret for moro skyld. Det som er verd å merke seg med Bruce er i følge mine erfaringer to ting: Kloa på ankeret har en utforming som gjør at det kan samle sammen store mengder ålegress og/eller tare. Når kloa er fylt opp med grønnsaker vil det ikke grave seg ned. Den andre tingen som kan skje er at ankeret fanger en stein som passer inn i kloa. Da vil heller ikke ankeret grave seg ned. Siden du skal Kite og kommer til å ankre opp i vindutsatte bukter regner jeg med at tare og ålegress ikke blir noe stort problem. Det er et større problem i lune viker. Derimot er ikke usannsynlig at du ankrer opp i ei bukt med sand- eller annen bløtbunn, og der er det ofte steiner av ulik størrelse. I alle fall er det slik her på Hvaler. Dette har jo delvis sin årsak i at raet under istiden la fra seg store mengder stein i alle størrelser. Fanger man en slik rullestein med Brucen er den ubrukelig. Men sørger du for at du bakker ankeret godt fast, så setter jo også Brucen seg godt. https://no.wikipedia.org/wiki/Raet En annen ting å tenke litt på siden du ankrer for å ligge på svai er dybden. Jeg har ankret en del i litt vindutsatte områder for dykking, og en utfordring med det (kontra å ankre opp inn mot land) er at man gjerne har behov for å ankre på litt dypere vann. Skal du ankre opp på f.eks. 20 meters dyp bør du ha mye tau ute. I tillegg er det en ide å vurdere en tung dødmann som du firer ned med egen line. Et slikt dødmannslodd kan gjerne veie 20 kg. Du drar det jo opp med egen line, så vekta er ikke noe stort problem. Loddet vil lage en knekk på lina slik at du får en gunstigere vinkel mot bunnen. Siden planen i utgangspunktet er å ankre opp på et vindutsatt sted bør loddet være tungt. Det som også kommer inn som et moment er om ankringsplassen blir utsatt for store bølger og dønninger, eller bare vind. Store bølger vil gjøre at båten hiver på seg og røsker i ankerlina. Disse rykkene kan rive løs ankerfestet, særlig dersom vinkelen mellom tau/bunn er i grenseland. Et dødmannslodd og/eller blytau/kjetting vil dempe disse rykkene kraftig. Ankrer du på et sted med sterk vind, men lite bølger, blir situasjonen annerledes. Da får du en mer statisk spenning i ankerlina. Her er det noen som ankrer opp ved Sør Georgia med 60 knop vind. Vinden er kraftig, men de ligger naturligvis på lesiden av øya, så bølgene er ikke tilsvarende store. Framtia skrev 27 minutter siden: Jeg ville også prioritert ankerrulle/vinsj forut. Det kan være veldig krevende å berge ankeret om man f.eks begynner å drive av i sterk vind, spesielt om man er alene. Selv har jeg også prioritert fjernkontroll av ankervinsjen forut, slik at jeg kan stå bak og styre båten når ankeret skal opp. Ankervinsj er selvølgelig å foretrekke, men det forutsetter også at man har økonomisk frihet til å prioritere det. En løsning på den situasjonen du beskriver kan være å knyte en fender på lina og kaste den overbord. Så henter man ankeret når vinden har lagt seg. Siden du ikke har vinsj ville jeg gått for blytau, ikke kjetting. Det blir litt greiere å håndtere. Det er stadig noen som averterer brukt blytau på finn.no, så det kan være en billig løsning for deg. Pengene du sparer legger du i et Rocna Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.